2025-05-02, 20:54
Medlem
Knivur-273s avatar
Ger man lantbrevbäraren påse Frolic att muta med, så kommer hunden att välkomna honom nästa gång, med glada skall och viftande svans hög i luften.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-02 kl. 20:56.
Citera
2025-05-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag har märkt det att det finns hundägare på landet som har sina hundar lösa på tomten och grinden är öppen eller det finns inget staket eller grind för hunden är dresserad att hålla sig på tomten, men skäller ändå och springer fram till tomtgränsen. Man blir ju livrädd. Får man gör så, finns det inga regler att det ska vara inhägnat som man säger eller hunden, hundarna ska vara kopplade på något sätt
Det är väl inte ultimat att inte ha staket även om man bor på landet men ja dom får springa till tomtgränsen och skälla med eller utan staket.
Hundar som skäller är heller sällan farliga.
Citera
2025-05-12, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olliviia87
Det är väl inte ultimat att inte ha staket även om man bor på landet men ja dom får springa till tomtgränsen och skälla med eller utan staket.
Hundar som skäller är heller sällan farliga.

Den slutsatsen kan man inte dra. Hundar kan skälla utan att vara farliga, men de kan även skälla och vara farliga. Min egen hund blev attackerad av en fastbunden hund bara för någon vecka sedan. Hunden skällde och jag såg på hunden att han var ute efter att attackera. Försökte gå förbi så fort som möjligt med hunden tog sats och slet sig och siktade på min hunds hals. Hade inte min hund varit större och haft mycket päls hade det gått mycket illa.

Skallet säger inte allt. Du måste titta på hela hunden.

Varav att man inte får ha hundar i löplina längre. De sliter sig lätt om de har storleken för det.
Citera
2025-05-12, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Den slutsatsen kan man inte dra. Hundar kan skälla utan att vara farliga, men de kan även skälla och vara farliga. Min egen hund blev attackerad av en fastbunden hund bara för någon vecka sedan. Hunden skällde och jag såg på hunden att han var ute efter att attackera. Försökte gå förbi så fort som möjligt med hunden tog sats och slet sig och siktade på min hunds hals. Hade inte min hund varit större och haft mycket päls hade det gått mycket illa.

Varav att man inte får ha hundar i löplina längre. De sliter sig lätt om de har storleken för det.
Hundar som står och vrålar har oerhört sällan mod att göra mer än så men om ts går in till dom men det är ju hans eller hennes eget val.
På sitt eget revir kan dom ju vara lite tuffare eller uppleva det lite jobbigare med en främling.
Citera
2025-05-12, 16:45
Medlem
Knivur-273s avatar
För hundvana personer, går det att se om en hund skäller i aggressivitet, vaksamhet, varning eller lekfullhet.

Är de aggressiva eller känner sig på något sätt hotade, så visar de tänder i skallet.

Hundar som skäller och visar upp käppar i käften, vrider på huvudet med käppen vill bara leka mycket vänligt.

Eller hundar som står och råskäller när man sprutar vatten med trädgårdsslangen, de vill bara få sig en dusch och bli blöta i pälsen. Det enda sättet att få tyst på dem, är att blöta ned dem helt, så håller de tyst och går och lägger sig på sin sida av tomten.

De älskar att bita i vattenstrålen, som vore det ett byte
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-12 kl. 16:58.
Citera
2025-05-15, 21:11
Medlem
Knivur-273s avatar
Hundar som bara går fram och skäller på en brevbärare vill vanligtvis bara veta vem han är. Är han farlig ?

En hundvan person kan visa att han eller hon inte alls är farlig.

För de flesta hundraser, Schäfer inkluderad. Få Schäferhundar, hane eller hona, skulle flyga på brevbäraren och bita honom eller henne. De vill bara veta vem han är och lukta lite på honom eller henne.

Vissa andra aggressiva hundraser är dock svårt dumma i huvudet och attackerar gärna människor utan särskild anledning.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-15 kl. 21:35.
Citera
2025-05-15, 22:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Fastbundna hundar kan bli svårt attackerade av en flock lösa hundar. Mitt Ex. fick klappa på dem hårt med ett vedträ för att få dem att sluta att bita henne.

Det löjliga var att hanhunden som var en slädhund, hjälpte till att hugga i svansen, han som ville sätta på vår Schäfertik annars.

Hans husse lekte med vår hund, slädhunden bet henne i sidan, men det accepterade hon icke, och så fick den ett hårt bett tillbaks.

Bita i svansen, det var väl inte så modigt.

En mot en så var den hunden extremt rädd för vår Schäfertik och legat på rygg och pissat upp i luften och visat halsen i underdånig underkastelse.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-15 kl. 23:07.
Citera
2025-05-15, 23:11
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Fastbundna hundar kan bli svårt attackerade av en flock lösa hundar. Mitt Ex. fick klappa på dem hårt med ett vedträ för att få dem att sluta att bita henne.

Det löjliga var att hanhunden som var en slädhund, hjälpte till att hugga i svansen, han som ville sätta på vår Schäfertik annars.

Hans husse lekte med vår hund, slädhunden bet henne i sidan, men det accepterade hon icke, och så fick den ett hårt bett tillbaks.

Bita i svansen, det var väl inte så modigt.

En mot en så var den hunden extremt rädd för vår Schäfertik och legat på rygg och pissat upp i luften och visat halsen i underdånig underkastelse.

Jag tränade hunden så att hon kunde förstå att hon alltid kunde låtas vinna ibland i kampen, men att jag och matte bestämde.
Citera
2025-05-15, 23:17
Medlem
Knivur-273s avatar
Om man är en vit slädhundshane som väger 15 kilogram, så skall man ej bita en Schäfertik i sidan som väger 28 kilogram, för hennes käft har stor bitkraft och svarar direkt på attacker.

Hon kunde lyfta en telefonstolpe i ena änden, så den käften eller nacken var ingen lek.

Dock så bet hon inte så hårt på den där vita pälsbollen.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-15 kl. 23:41.
Citera
2025-05-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag har märkt det att det finns hundägare på landet som har sina hundar lösa på tomten och grinden är öppen eller det finns inget staket eller grind för hunden är dresserad att hålla sig på tomten, men skäller ändå och springer fram till tomtgränsen. Man blir ju livrädd. Får man gör så, finns det inga regler att det ska vara inhägnat som man säger eller hunden, hundarna ska vara kopplade på något sätt
På egen mark finns nog inga sådana lagtekniska små krav nej förutom det gamla vanliga med strikt hundägaransvar. Du får ha hunden lös så mycket du vill på din egna mark så länge den inte rymmer och ställer till ofog, inhägnat eller ej.
Citera
2025-05-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hundar brukar vara på sitt revir. Ha en hund kopplad på landet är ju helt koko så länge hunden är frisk i huvudet. I stan däremot och tättbebyggt område med okända människor/barn osv så bör man ha sin hund kopplad.
Ja i tätbebyggt område råder koppeltvång rent lagtekniskt oavsett hur väldresserad hund du än har.
Citera
2025-05-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris

Ja löplinan är väl också förbjuden nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in