• 1
  • 2
2025-03-23, 17:37
Medlem
Jag har märkt det att det finns hundägare på landet som har sina hundar lösa på tomten och grinden är öppen eller det finns inget staket eller grind för hunden är dresserad att hålla sig på tomten, men skäller ändå och springer fram till tomtgränsen. Man blir ju livrädd. Får man gör så, finns det inga regler att det ska vara inhägnat som man säger eller hunden, hundarna ska vara kopplade på något sätt
Citera
2025-03-23, 18:39
Medlem
JustTrollings avatar
Vadå "hundarna ska vara kopplade på något sätt"?

Hundar ska naturligtvis inte vara kopplade. Märklig sak att inbilla sig.
Citera
2025-03-23, 21:59
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Varför ska dom vara kopplade?
Vill du ha koppel på dig?
Citera
2025-03-23, 23:34
Medlem
RudyardKiplings avatar
Hundar brukar vara på sitt revir. Ha en hund kopplad på landet är ju helt koko så länge hunden är frisk i huvudet. I stan däremot och tättbebyggt område med okända människor/barn osv så bör man ha sin hund kopplad.
Citera
2025-03-24, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag har märkt det att det finns hundägare på landet som har sina hundar lösa på tomten och grinden är öppen eller det finns inget staket eller grind för hunden är dresserad att hålla sig på tomten, men skäller ändå och springer fram till tomtgränsen. Man blir ju livrädd. Får man gör så, finns det inga regler att det ska vara inhägnat som man säger eller hunden, hundarna ska vara kopplade på något sätt
I Sverige behandlas hundar som familj. Passar det inte så flytta utomlands
Citera
2025-03-24, 04:17
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Varför ska dom vara kopplade?
Mellan 1 mars – 20 augusti är det lag på att alla hundar ska vara kopplade. Ser du en lös hund ska du tillkalla polis och anmäla ägaren för brott mot lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Övrig tid på året behöver hunden inte vara kopplad om den är i en inhägnad och ägaren är i närheten.
Citat:
1 § Hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

16 § Under tiden den 1 mars – 20 augusti ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-2007-1150/
Senast redigerad av SpetsnazGRU 2025-03-24 kl. 04:30.
Citera
2025-03-24, 06:10
Medlem
Baalzamons avatar
Hundar får enligt jordbruksverkets regler inte vara uppbundna annat än tillfälligt så man kan inte ha dom bundna i trädgården
Citera
2025-03-24, 06:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpetsnazGRU
Mellan 1 mars – 20 augusti är det lag på att alla hundar ska vara kopplade. Ser du en lös hund ska du tillkalla polis och anmäla ägaren för brott mot lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Övrig tid på året behöver hunden inte vara kopplad om den är i en inhägnad och ägaren är i närheten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-2007-1150/

Som det står i texten du citerar ".. i marker där det finns vilt.", vilket i praktiken innebär ute i skogen eller motsvarande och inte hemma i trädgården.

Det finns ingen lag om att hundar ska hållas kopplade hemma eller en överallt annars.
Citera
2025-03-24, 07:11
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Hundar får enligt jordbruksverkets regler inte vara uppbundna annat än tillfälligt så man kan inte ha dom bundna i trädgården
Om trädgården är inhägnad med höga staket och hunden hålls under uppsikt kan den vara fri där. Men det är olagligt att släppa hunden lös på en stor bondgård.
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Som det står i texten du citerar ".. i marker där det finns vilt.", vilket i praktiken innebär ute i skogen eller motsvarande och inte hemma i trädgården.
Nu handlar tråden om "hundägare på landet" och inte i storstaden. Ute på landet finns det vilt överallt, så hundägare bör hålla sina hundar kopplade om de inte vill riskera att de avlivas. I storstäderna finns det vilt i parker och grönområden så även där gäller det att hålla hundarna kopplade.
Senast redigerad av SpetsnazGRU 2025-03-24 kl. 07:14.
Citera
2025-03-24, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10

Jag bor på landet och har en liten hund på dryga 5 kg som beter sig så. Kommer det någon/något som han inte känner igen och jag inte påtalat för honom att jag sett personen eller djuret, springer han fram till tomtgränsen och skäller. Efter kommer hans "lillebror" katten och ska hjälpa till. Vi har ett staket vid en del av tomtgränsen ut mot vägen där de flesta okända passerar. En del är öppet.
Jag tycker det är jättebra att ha ett 4-bent alarm som reagerar på saker han inte känner igen inom "sin" trädgård. I övrigt är han med på olika arbetsplatser, golfbanor, som knähund vid jakt, åker rejsbil, båtutflykter, på en del gym, restaurangbesök och andra miljöer både med och utan koppel.
Det finns inget koppeltvång i Sverige, utan precis som en del redan påpekat, ska man alltid ha sin hund under sådan uppsikt att de aldrig kan förorsaka skada. Speciellt gäller detta under de perioder de flesta vilda djur har småttingar. Bra lag som jag tycker borde gälla för föräldrar till barn med.
Citera
2025-03-24, 07:58
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
I övrigt är han med på olika arbetsplatser, golfbanor, som knähund vid jakt, åker rejsbil, båtutflykter, på en del gym, restaurangbesök och andra miljöer både med och utan koppel.
Det finns inget koppeltvång i Sverige, utan precis som en del redan påpekat, ska man alltid ha sin hund under sådan uppsikt att de aldrig kan förorsaka skada.
Mellan 1 mars och 20 augusti ska hundar vara kopplade ute i naturen. Om din hund jagar en kanin bryter du mot lagen. Många hundägare tror att de har kontroll. Ändå hundarna springer iväg efter djur eller hoppar på människor. Det verkar som om en del hundägare låter sina hundar vara lösa i hopp om att ingen ska se.

Det är motbjudande med hundar på offentliga platser som gym och restauranger. Det är märkligt att rökning är förbjudet men hundar tillåts. Allergiker blir mer sjuka av hundar än cigarettrök.
Citera
2025-03-24, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpetsnazGRU
Mellan 1 mars och 20 augusti ska hundar vara kopplade ute i naturen. Om din hund jagar en kanin bryter du mot lagen. Många hundägare tror att de har kontroll. Ändå hundarna springer iväg efter djur eller hoppar på människor. Det verkar som om en del hundägare låter sina hundar vara lösa i hopp om att ingen ska se.

Det är motbjudande med hundar på offentliga platser som gym och restauranger. Det är märkligt att rökning är förbjudet men hundar tillåts. Allergiker blir mer sjuka av hundar än cigarettrök.
Läs på ordentligt så hittar du att lagen säger inte att hundar ska vara kopplade. Om de däremot jagar en kanin på fel plats under tiden du anger, kan du ha brutit mot lagen om uppsikt. Det gäller för övrigt under vilken tid på året som helst.
Vare sig gym eller restauranger är offentliga platser. På de gym och restauranger jag har min hund med, har jag ägarnas tillstånd. Precis som på de arbetsplatser han är med.
Men du kan ju berätta varför du är emot hundar. Är du allergiker eller bara rädd? Kanske en religiös åsikt att hundar är orena?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in