Citat:
Ursprungligen postat av
Tekkenisthegame10
Jag har märkt det att det finns hundägare på landet som har sina hundar lösa på tomten och grinden är öppen eller det finns inget staket eller grind för hunden är dresserad att hålla sig på tomten, men skäller ändå och springer fram till tomtgränsen. Man blir ju livrädd. Får man gör så, finns det inga regler att det ska vara inhägnat som man säger eller hunden, hundarna ska vara kopplade på något sätt
Jag bor på landet och har en liten hund på dryga 5 kg som beter sig så. Kommer det någon/något som han inte känner igen och jag inte påtalat för honom att jag sett personen eller djuret, springer han fram till tomtgränsen och skäller. Efter kommer hans "lillebror" katten och ska hjälpa till. Vi har ett staket vid en del av tomtgränsen ut mot vägen där de flesta okända passerar. En del är öppet.
Jag tycker det är jättebra att ha ett 4-bent alarm som reagerar på saker han inte känner igen inom "sin" trädgård. I övrigt är han med på olika arbetsplatser, golfbanor, som knähund vid jakt, åker rejsbil, båtutflykter, på en del gym, restaurangbesök och andra miljöer både med och utan koppel.
Det finns inget koppeltvång i Sverige, utan precis som en del redan påpekat, ska man alltid ha sin hund under sådan uppsikt att de aldrig kan förorsaka skada. Speciellt gäller detta under de perioder de flesta vilda djur har småttingar. Bra lag som jag tycker borde gälla för föräldrar till barn med.