2025-03-21, 12:26
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medmeramm
Finns det en punkt där träning faktiskt blir skadligt?

Vi har alla olika gränser, din kropp kommer att tala om för dig.

På samma sätt som att du till slut kommer att kollapsa om du bara springer och springer i "all oändlighet".
Citera
2025-03-21, 14:45
Medlem
FitGirlies avatar
När du inte hinner återhämta dig mellan passen.
Citera
2025-03-21, 14:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Man känner ju fysiska/psykiska symptom vid överträning. En period var jag sjukligt trött, behövde lägga mig och sova 2 timmar varje eftermiddag, samtidigt stod jag still i träningen och utvecklades inte. Hade blivit övertränad då jag tränade nästan varje dag.

Beroende på hur hårt man kör kan 2-3 vilodagar per vecka vara bra.
Citera
2025-03-21, 16:46
Medlem
Beror som folk skriver på. Som 20-åring funkade 20 timmar/vecka bra. Hann äta o sova, kroppen njöt. Runt 50 funkade 10 tim uthållighet och 3 gympass fortfarande ok. Nu som 65+ känns gränsen för mig ligga mer på kanske 6 tim uthållighet och två gympass, om jag inte ska bli sliten.
Citera
2025-03-21, 18:04
Medlem
Om du inte hinner återhämta dig samma vecka är det för mycket träning och för lite återhämtning. Nils van der Poel kunde träna oerhört mycket men vilade alltid på helgerna och startade alltid nästa vecka först när han var återhämtad.
Citera
2025-03-21, 18:15
Medlem
tnems avatar
Citat:

Hur gammal du är spelar in, du återhämtar dig snabbare som 20-åring ärm 40-åring.
Citera
2025-03-21, 19:03
Medlem
LojtnantWerners avatar
Det är svårt att svara på, åsikterna går rätt brett isär där, vissa hävdar att man bara ska träna 3 gånger i veckan, men kroppen för alla fungerar så olika, känn din kropp så känner du hur mycket du kan träna men viktigt är också hur du tränar, vissa tränar stenhårt andra kör lugnt och logiskt sett får du olika resultat, men köra 7 dagar i veckan är inga problem, variation är nyckeln till allt skulle jag säga.
Citera
2025-03-21, 19:49
Medlem
jonte500s avatar
Jag skulle säga när du ser en bakåttrend i utvecklingen, då hinner du inte återhämta dig tillräckligt.
Citera
2025-03-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Jag skulle säga när du ser en bakåttrend i utvecklingen, då hinner du inte återhämta dig tillräckligt.

Ja om du regressar över en två veckoperiod är det oroväckande och förmodligen pga. ”Överträning” eller att du inte låtit dig få återhämtas. Att regressa något enstaka pass däremot kan bero på annat.

Om du platåar kan det även vara fördelaktigt med mer vila. Behöver dock inte bero på överträning.
Citera
2025-03-21, 20:03
Medlem
halaltarzans avatar
Men vad säger din tränare då?

Vilken idrott håller du på med då för övrigt?
Citera
2025-03-22, 00:32
Medlem
TweentyFives avatar
Träna på om du kan sova bra, kan fortfarande hålla relationer med familj och vänner etc. Inte hindrar dig från jobb. Tid att vila och inte känner dig utmattad.
Citera
2025-03-22, 09:22
Medlem
Citat:

De flesta elitidrottare tränar på en nivå som är skadlig för kroppen. (i längden då såklart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in