• 1
  • 2
2025-03-21, 10:16
Medlem
Finns det en punkt där träning faktiskt blir skadligt?
Citera
2025-03-21, 10:30
Medlem
Q-s avatar
När resultaten blir sämre eller kroppen känns utmattad så kan det vara tecken på överträning.
Citera
2025-03-21, 10:36
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medmeramm
Blir man besatt av sin kropp, och försummar livets mening, relationer med familj och vänner och att använda allt det som en människa kan göra till något bra för en själv och andra, då har man förstås passerat en gräns.
Citera
2025-03-21, 10:41
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Att bygga styrka och muskelmassa är samma sak som att bygga upp stark hud på fotsulorna.

Man måste slita först och sedan vila och låta kroppen bygga upp.

Om du inte vilar så försvinner huden från fotsulorna.
Samma sak om du tränar varje dag. Dina muskler blir då mindre.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2025-03-21 kl. 10:43.
Citera
2025-03-21, 10:51
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Att bygga styrka och muskelmassa är samma sak som att bygga upp stark hud på fotsulorna.

Man måste slita först och sedan vila och låta kroppen bygga upp.

Om du inte vilar så försvinner huden från fotsulorna.
Samma sak om du tränar varje dag. Dina muskler blir då mindre.
Musklerna blir inte mindre av att träna varje dag, du stannar dock på ditt utgångsläge som när du började bygga muskler. Man hamnar så att säga på en platå som man inte kommer ifrån om man inte låter kroppen vila ordentligt.
Citera
2025-03-21, 11:12
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Musklerna blir inte mindre av att träna varje dag, du stannar dock på ditt utgångsläge som när du började bygga muskler. Man hamnar så att säga på en platå som man inte kommer ifrån om man inte låter kroppen vila ordentligt.
Och om man inte vilar och äter alls?
Citera
2025-03-21, 11:14
Medlem
Smekarn87s avatar
En punkt att fundera på är om man går in i en deffarfas är att set finns en nivå där immunförsvaret får för lite kalorier och kroppen måste laga sig själv iom sjukdom. Dubtränar för mycket om du mörker att du väsentligt oftare typ har feber.
Citera
2025-03-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medmeramm

Absolut. Men träning är bara ett ord så du måste vara mer specifik. All träning är och blir inte skadlig.
Citera
2025-03-21, 11:23
Medlem
Vid hård träning, till failiure och typ 3 ggr veckan, 90 min per gång. Man kan känna lite feber dagen efter men det går över när man kör nästa pass. Det är en ökning av kortisol som är en reaktion från Hypotalamus att kroppen utsatts för virus. Temperaturen höjs men går snabbt ner igen. Immunförsvaret alltså triggas igång vid hård nedbrytning... Farligt eller ej vette faan
Citera
2025-03-21, 11:47
Medlem
när träningen slutar ge resultat och det inte går framåt på veckor eller månader.
Citera
2025-03-21, 12:07
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Var den individuella brytpunkten kring vilken volym av träning kontra återhämtning ligger är lite småspännande. Kan tänka mig att man antingen handlar inom olika mer eller mindre lösa kategorier beroende på ens genetik eller att det är så många faktorer involverade att det inte går att ha någon som helst generell uppfattning annat än att det varierar inom vissa stålhårda ramar (ytterligheterna)

Korta svaret och det som är rimligt att förhålla sig till är att utföra experiment med sig själv som objekt (eller säger man subjekt?) för det är endast så du kommer få en vägvisning kring vad som gäller för just dig, om du vill se till att du tränar på en nivå som gynnar din målbild.

Vissa tycks klara att träna styrka med mer eller mindre samma muskelgrupper med endast 24 timmars vila, och ändå fortsätta vara starka och utvecklas. Jag börjar smått tro att en nyckelfärdighet är att inte träna till fail, men det kan såklart bero på individens genetik och situation. Själv upplever jag att jag behöver närmare 72 timmars vila för att vara på topp efter att tungt pass, men 48 timmar fungerar acceptabelt om det inte blir för lång tid med den intervallen mellan pass, det blir lite uttömmande fysiskt och mentalt och försöka prestera på topp i för långa perioder, så det väcker frågan om periodisering av träning där man har lite lättare perioder över 1-2-3 månader för att sedan köra tyngre igen osv, kan inte påstå att jag har koll på legitima upplägg på periodisering men det kan vara en nyckel beroende på var din fråga kommer ifrån, gissar lite då den var väldigt kortfattad.
Citera
2025-03-21, 12:13
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Och om man inte vilar och äter alls?
Då kommer man till ett nexus av tid och rum som kallas de dödas dimension. Ju mer man ökar arbetsbelastningen och ju mindre man äter och vilar, ju snabbare går resan, givet att man hamnar på kaloriunderskott. Sömn behöver väl ingen på riktigt?

Läste/hörde (måste hålla mig anonym) om en maratonlöpare med en genetisk betingelse att hans muskler reparerade sig under träning, han behövde alltså inte vila, endast mat och vatten så kunde han springa i princip för evigt. Källan har jag inte utvärderat fullt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in