• 1
  • 2
2025-03-21, 08:24
Medlem
Ja, hur var maten på 70-talet och kanske början av 80-talet jämfört med idag? Det var mycket husmanskost och bastanta rätter som schnitzel (eller ännu vanligare) panerad kotlett med brunsås och potatis. Troligen något grönt till också som blomkål eller ärtor. Minns att jag någon gång senare testade steka kotlett utan att panera och bara ta på lite grillkrydda...

En genomgående sak var åtminstone kokt potatis till de flesta rätter, flera gånger i veckan. Pommes blev vanligare någon gång (kan ha varit första delen av 80-talet) i form av frysta pommes. Dessa fick man (då man inte hade fritös) tillaga i ugn. Det gav en speciell smak som är intressant... Jag undrar hur många som tillagar pommes så idag då fritös och även air fryer, sen länge är så vanligt?

Har för mig att lite mer "exotiska" rätter som tacos kom senare... När har jag faktiskt ingen exakt koll på... Att göra thailändsk mat hemma med någon sats, kom ännu senare (tror 2000-tal). Mix för mexikansk gryta och Chili con Carne fanns dock tidigare, kanske 80-tal. Minns dock att vi åt någon köttfärssås (som faktiskt nog var vegetarisk) med spaghetti och makaroner från någon mix ganska ofta. Nog mest för det var så enkelt att bara tillsätta vatten...

Fisk i olika former åt man ibland. En sak som nog är mindre vanlig idag, var kokt (vit) torsk med senapsås...

Att grilla hamburgare hemma? Också 80-tal och det sågs som lite nytt då... Vet faktiskt inte när hamburgare överlag blev stort i Sverige. Det hade åtminstone vid någon tidpunkt lite av nyhetens behag över sig...

En rätt som vi åt var panerat fläsk. Vet inte hur traditionellt svenskt det var, men inte helt oävet. Även såklart pyttipanna och där fanns väl ofta (eller kom senare) fryst sådan. Annars också pyttipanna med falukorv ganska ofta som jag nog faktiskt ser som en mer klassiskt svensk rätt än Korv Stroganoff...

Eftersom jag är halvt dansk åt vi vissa danska rätter ibland som hakkebøf med lök brunsås och potatis (egentligen nära svensk rätt också), flæskesteg med sprø svær och ibland kødboller i karry. Det sistnämnda har jag nämnt man kunde och kan också köpa färdigt i Danmark, i en tub liknande vi köper ärtsoppa i.

Vad minns jag mer? Jo, vid någon punkt började man ibland göra egen pizza hemma. Man köpte deg etc. Ganska säker detta var på 80-talet. Jag kom på att göra en egen variant med scones-deg som fick lite tjockare botten men utmärkt god...

Så stämmer det med era minnen och hur skiljer det sig ifrån vad folk överlag äter hemma idag?

Har du inga minnen från denna tid, så kanske fundera på hur maten är idag jämfört med då... En sak jag tror är åtminstone att kokt potatis ofta till vardagliga rätter, inte alls är lika vanligt idag...
Senast redigerad av Snobird 2025-03-21 kl. 08:47.
Citera
2025-03-21, 08:38
Medlem
Andra saker jag åt ganska ofta som barn eller tonåring? Ravioli på burk... Något jag inte ätit på mycket länge och kvaliteten på köttet i är väl inte suverän. Skulle klart ändå kunna äta det idag tror jag. Fiskbullar... Vissa tycker det är äckligt men jag gillade det.
Citera
2025-03-21, 08:50
Medlem
När jag var barn fanns det torskrom på konserv. Denna skivades upp som blodpudding och stektes på.
Till denna torra nästintill omöjlig att svälja, (som barn), serverades ärtor och skirat smör och potatismos.

Det var väl superbilligt då, liksom Torsk, detta åts ofta. Kronärtskocka, krabba på helgen...

Mammas egenhändigt kokade blodpudding var fenomenalt gott med egen lingonsylt och bacon till!

Fiskgratänger av allsköns varianter och ugnspannkaka med fläsk.
Varma mackor med ananas ost och skinka.
Fattiga riddare, stekta formbröd, vända i ägg. med lingonsylt...

Hamburgaren kom till Sverige 1964, Vegabaren i Haninge. Jag tror de har samma ägare i dag som då.

Nu blev jag lite nostalgisk faktiskt,

I
Citera
2025-03-21, 08:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
När jag var barn fanns det torskrom på konserv. Denna skivades upp som blodpudding och stektes på.
Till denna torra nästintill omöjlig att svälja, (som barn), serverades ärtor och skirat smör och potatismos.

Det var väl superbilligt då, liksom Torsk, detta åts ofta. Kronärtskocka, krabba på helgen...

Mammas egenhändigt kokade blodpudding var fenomenalt gott med egen lingonsylt och bacon till!

Hamburgaren kom till Sverige 1964, Vegabaren i Haninge. Jag tror de har samma ägare i dag som då.

I

Nej, hamburgaren kom till Sverige 1955, och serverades då för första gången under utställningen H55 i Helsingborg
Citera
2025-03-21, 08:59
Medlem
Angående pommesen, jag lagar dem i ugn och har alltid gjort. Skulle aldrig fritera dem och har ingen air fryer.

Till ämnet:
Det jag har reflekterat över är att idag består måltiden av en större portion av proteinet och mindre av kolhydraterna.
På 80-talet lagade min mamma en hel ugnsstekt kyckling till söndagsmiddag. Den var vi fyra personer som delade på. Pappa skar upp och såg till att alla fick en rättvis mängd.
Till detta serverades kokt potatis och gräddsås och någon form av kokta grönsaker och kanske svart vinbärsgelé.
Man åt sig mätt på potatis och grönsakerna, kycklingen var nästan ett tillbehör.
Mina ungdomar hemma idag skulle inte tro sina ögon om dom fick så lite kött till middagen.
Citera
2025-03-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant

Jag har något svagt minne av torskrom kanske. Typ någon mindre avlång, fyrkantig fast rundad konserv där man drog av locket med en sorts ring? Inget jag minns oerhört mycket av dock...

Citat:

Krabba har jag verkligen ingen särskilda minnen? När var du barn och tonåring? Fast torsk ja... Var nog billigt då det åts ofta. Idag är väl riktig torsk varken lika vanligt eller billigt?

Citat:

Ugnspannkaka också känd som fläskpannkaka är väldigt mycket förknippad med typisk skolmat men vi åt väl också det hemma ibland...

Citat:

Ja, men det betyder inte att det var så tidigt folk började grilla burgare hemma. Har ingen aning när man kunde köpa hamburgerbröd i butik men jag tvivlar på 1964...
Citera
2025-03-21, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, hamburgaren kom till Sverige 1955, och serverades då för första gången under utställningen H55 i Helsingborg
Första Restaurangen som serverade hamburgare var Vegabaren i Haninge. De firade 60 år förra året.
Citera
2025-03-21, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Angående pommesen, jag lagar dem i ugn och har alltid gjort. Skulle aldrig fritera dem och har ingen air fryer.

Någon speciell anledning? Man kan inte förneka att fritös ger pommes mest lika gatukök. Vill du undvika fettet torde väl air fryer göra jobbet?

Citat:
Till ämnet:
Det jag har reflekterat över är att idag består måltiden av en större portion av proteinet och mindre av kolhydraterna.
På 80-talet lagade min mamma en hel ugnsstekt kyckling till söndagsmiddag. Den var vi fyra personer som delade på. Pappa skar upp och såg till att alla fick en rättvis mängd.
Till detta serverades kokt potatis och gräddsås och någon form av kokta grönsaker och kanske svart vinbärsgelé.
Man åt sig mätt på potatis och grönsakerna, kycklingen var nästan ett tillbehör.
Mina ungdomar hemma idag skulle inte tro sina ögon om dom fick så lite kött till middagen

Du har kanske rätt... Det var som jag nämnt en hel del kokt potatis som serverades till många rätter. Även ris...

Fast idag äter väl folk en hel del pasta? Det innehåller kolhydrater...
.
Citera
2025-03-21, 09:06
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Förr åt man uteslutande riktig mat: https://runeberg.org/idunskok/

Ägg, smör, kött, fisk, mjölk, grädde, grönsaker.

Inte tillstymmelse till halvfabrikat, fettreducering eller annan ultraprocess. Inga tillsatser. Bara äkta mat, gjord på verkliga ingredienser snarare än fabrikssubstanser.

Övervikt? Diabetes? Hjärtsjukdom? Cancer?
Måttlig incidens för samtliga.
Citera
2025-03-21, 09:19
Medlem
grungewhores avatar
https://www.svtplay.se/historieatarna

Hade inte Historieätarna ett avsnitt om 70-talsmat? Minns någon pratade om det i alla fall..
Citera
2025-03-21, 09:21
Medlem
VoktorDodkas avatar
Flintastek och hasselbackspotatis när det var grilltajm i slutet på 80-talet, det var inne då.

Lövbiff och påsbea med ugnsbakade pommes, gott och görs ibland även idag i mitt ungkarlshushåll.

Konserverat kött som salta biten, skinka, ravioli osv var enkla och goda rätter, oftast potatis till.

Uppstekt rester var vanligare då än idag, pannkaka, makaroner och allt annat som funkade. (minns att i Den Vita Stenen fick hon bl a stekt gröt)
Citera
2025-03-21, 09:28
Medlem
[quote=Snobird|91404075]
Någon speciell anledning? Man kan inte förneka att fritös ger pommes mest lika gatukök. Vill du undvika fettet torde väl air fryer göra jobbet?

Jag tycker de blir goda så. De är redan förbehandlade med olja så de blir typ friterade i ugnen ändå.
I fritös blir de för onyttiga om än goda.
Antar att en air fryer skulle vara perfekt men är lite anti alla hushållsapparater som står och tar plats i skåpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in