2025-03-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Angående pommesen, jag lagar dem i ugn och har alltid gjort. Skulle aldrig fritera dem och har ingen air fryer.

Till ämnet:
Det jag har reflekterat över är att idag består måltiden av en större portion av proteinet och mindre av kolhydraterna.
På 80-talet lagade min mamma en hel ugnsstekt kyckling till söndagsmiddag. Den var vi fyra personer som delade på. Pappa skar upp och såg till att alla fick en rättvis mängd.
Till detta serverades kokt potatis och gräddsås och någon form av kokta grönsaker och kanske svart vinbärsgelé.
Man åt sig mätt på potatis och grönsakerna, kycklingen var nästan ett tillbehör.
Mina ungdomar hemma idag skulle inte tro sina ögon om dom fick så lite kött till middagen.

En faktor varför folket från den eran är kortare än dagens ungdom.
Citera
2025-03-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sails
Så kan det säkert vara. Men det var billigare att äta så, och i min familj var mamma hemmafru och vi hade inte jättemycket pengar.
Jag lyckades iaf bli över medellängd så jag kanske roffade åt mig mer av köttet
Citera
2025-03-21, 10:13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag kom på att man åt mycket korv, inte bara grillkorv och falukorv utan även fläskkorv och grynkorv.

Och smörgåsar åts nog i större utsträckning än idag, åtminstone var dom en större del av kostcirkel.

Desserter/tungfika som ris ala malta, fruktcocktail med grädde, marängsviss med glass och banan tror jag inte äts lika mycket idag som förr.
Citera
2025-03-21, 10:19
Medlem
Sladdarens avatar
Svensk mat förr och nu?

Det gäller att hamstra kokböckerna ifrån valt årtionde om man vill ha ett riktigt bra svar på det
Dom är nog slut (för de går som smör i solsken) eller så får man köpa mer moderna kokböcker som kopierade innehållet i dessa

Länken nedan

https://bokstugan.se/bok.php?id=22642
https://www.bokstugan.se/bokbilder/22642.jpg

Bokserien började typ 1940 och slutade på 60 talet och jag har bara 2 upplagor av många bokutsläpp
Men nu handlade det ju om 70 å 80 talet

Köp de mest berikande kokböckerna ifrån de tidsenliga perioderna är mitt tips för att få en egen uppfattning plus andras
Citera
2025-03-21, 10:47
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Kan 50 och 60-talet räknas in till trådtiteln?
Jag skriver av en kokbok tryckt 1958 och lägger upp här:https://nutidsmat-1958.webnode.se/
Än så länge är bara en liten del av alla recept publicerade. När jag har tid och lust kommer det mera.
Citera
2025-03-21, 11:16
Medlem
pn222jws avatar
1975 - Höns var lika vanligt som kyckling. Allt ris var parboiled - inte jasmin - men mycket billigt. Frankrike var det stora "seriösa" matlandet. Det fanns inte tetrapak-konserver, mer burkar... väldigt få starka såser förutom Tabasco. Det fanns många ugnsrätter som såldes infrysta som skulle tinas för att sedan värmas i en spisugn... bland annat en sorts sockerkakssmet i aluminiumform som värmdes och gräddades som smakade gott. Matolja var nästan alltid Mazola... potatisen var billigare... sallad var oftast isbergssallad med gurka och tomat. Färdiga spaghettisåser fanns knappt. Ingen Taco TexMex... eller kebab. Nybakat bröd såldes i bagerier. (Martin Olsson var en matkedja med lite originella eller exotiska livsmedel).
Citera
2025-03-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Kan 50 och 60-talet räknas in till trådtiteln?
Jag skriver av en kokbok tryckt 1958 och lägger upp här:https://nutidsmat-1958.webnode.se/
Än så länge är bara en liten del av alla recept publicerade. När jag har tid och lust kommer det mera.

Å ena sidan så nämns ju slutet på 70- och början på 80-talet. Fast å andra sidan specificeras ingen mer än "förr" i rubriken, så jag antar det är ok.

Men det har också lite att göra med vilka åldersgrupper som besöker forumet... Det är nog en hel del som upplevde 70- och 80-talet men färre som upplevde 50...
Senast redigerad av Snobird 2025-03-21 kl. 12:28.
Citera
2025-03-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
1975 - Höns var lika vanligt som kyckling. Allt ris var parboiled - inte jasmin - men mycket billigt. Frankrike var det stora "seriösa" matlandet. Det fanns inte tetrapak-konserver, mer burkar... väldigt få starka såser förutom Tabasco. Det fanns många ugnsrätter som såldes infrysta som skulle tinas för att sedan värmas i en spisugn... bland annat en sorts sockerkakssmet i aluminiumform som värmdes och gräddades som smakade gott. Matolja var nästan alltid Mazola... potatisen var billigare... sallad var oftast isbergssallad med gurka och tomat. Färdiga spaghettisåser fanns knappt. Ingen Taco TexMex... eller kebab. Nybakat bröd såldes i bagerier. (Martin Olsson var en matkedja med lite originella eller exotiska livsmedel).

Intressant... Just kebab har jag lite koll på när det började bli någorlunda vanligt eller åtminstone allmänt tillgängligt och det var mot slutet av 80-talet. Troligen kom det hit tidigare men var nog inte så vanligt svenskar åt det...

Jag är ingen expert på ris men jag antar att du menar att sådant ris som inte klibbar var populärt? Den klibbiga sorten är vanlig till bl.a. kinamat men just till vanlig mat hemma i Sverige var det nog mindre vanligt på 70- och 80-talet...
Citera
2025-03-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag kom på att man åt mycket korv, inte bara grillkorv och falukorv utan även fläskkorv och grynkorv.

Och smörgåsar åts nog i större utsträckning än idag, åtminstone var dom en större del av kostcirkel.

Desserter/tungfika som ris ala malta, fruktcocktail med grädde, marängsviss med glass och banan tror jag inte äts lika mycket idag som förr.

Jag har ingen koll på hur det är med yngre människor idag, men smörgåsar förr var typ ofta vad en vanlig fika eller mindre mål bestod av.

Till frukost åt jag åtminstone fil med müsli och sen kom såna "roligare" saker som Start. Undrar hur många som börjar dagen med filmjölk idag?
Citera
2025-03-21, 12:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
60-talet minns jag.
Oftast kokt potatis, någon gång varannan vecka kunde det bli ris, eller så exotiskt som makaroner.

Någon nämnde den där för... torskromen, vidrig på alla sätt, vet inte om det går att få tag på idag, hoppas inte.

Stekt potatis drygades ut med brödbitar skurna i tärningar.
Citera
2025-03-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sails

Nu börjar det ju också gå åt andra hållet gällande konsumtion av kött då veganism blivit så vanligt. Även det att skolor i vissa städer som Malmö, bara ska servera kött eller kyckling 1-2 dagar i veckan på skolbespisningen.

Den största "faran" näringsmässigt är om barn inte får nog protein då deras hjärnor håller på att utvecklas. Det kan leda till lägre intelligens och sämre kognitiva förmågor...
Citera
2025-03-21, 12:40
Medlem
Jag kommer att tänka på flygande jakob, blodpudding med lingonsylt, ärtsoppa och pannkakor, fisk med spenatsås och potatis, isterbandskorv med blomkålsstuvning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in