2025-03-23, 23:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det finns ett riksdagsförslag på att att svenska UD framöver inte ska engagera sig om en person med dubbelt medborgarskap åkt till landet där vederbörande också är medborgare.

Ett väldigt logiskt och förnuftigt förslag som skulle bespara UD många, många miljoner i kostnader för folk som åkt till sina forna hemländer där de fortfarande är medborgare och där får problem.

Platser som Iran, Irak, Etiopien, Gaza dit folk som härstammar därifrån åkt, trots att de fått uppehållstillstånd och sedan medborgarskap i Sverige för att de uppgett sig inte kunna vistas i dessa länder - men nu vill ha svenska skattebetalares hjälp när de vill därifrån igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Gud vilket bra förslag. När röstas om det?

Ja det är en väldigt bra regel som borde införas så fort som möjligt.

Sannolikt har personen det här handlar om ”Moe” fortfarande kvar sitt palestinska medborgarskap på Gaza. Det hade varit svårt för honom att resa till Sverige från början utan ett palestinskt pass.
De flesta palestinier och andra invandrare behåller sitt ursprungliga medborgarskap när de blir svenskar. Det gör det lättare för dem att besöka hemländerna.

Det skulle underlätta väldigt mycket om dessa personer som har dubbla medborgarskap inte såg det svenska medborgarskapet som en ”rustning” som ska skydda dem och hjälpa dem tillbaka till Sverige om de hamnar i trubbel i sina forna hemländer.
Det är tyvärr många som har gjort precis det - exempelvis David Isak och ”Moe”/Mohammed Alserr här.

Har man medborgarskap i ett land man befinner sig i är det ju fullkomligt tokigt om ett annat land, som Sverige, plötsligt ska lägga sig i och försöka hjälpa denna person när vederbörande är hemma sitt eget land där landets myndigheter styr och bestämmer över medborgarna.

Det borde ingå i medborgarskapsdirektiven för det svenska medborgarskapet att detta inte gäller om man väljer att vistas i ett annat land där man från början också är medborgare.
Då skulle svenska UD slippa väldigt mycket jobb och spara många miljoner.
Senast redigerad av coli 2025-03-23 kl. 23:52.
Citera
2025-03-24, 08:08
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ja, och det var ju en av anledningarna till att UD hade utfärdat en resevarning, för att man inte kunde vara säker på att komma över vid gränsövergångarna. Egypten kan och kunde hålla den stängd av massa skäl, tex korruption, inrikespolitik, utöva tryck på andra spelare i regionen etc.

Då bör man nog inte åka dit, mot resevarningen.

Men vad jag vänder mig mot är att han flagrant bryter mot myndighetens resevarning, sen gnäller att samma myndighet, på skattebetalarnas bekostnad, ska hjälpa honom.

Sitt där du sitter eller ta dig ut själv. Varför ska jag betala för en idiot som vägrar lyda myndigheterna? Vilka andra myndigheter struntar han i att lyda? Uppenbarligen Skattemyndigheten, eftersom han begår folkbokföringsbrott.

Han är dock inte ensam om detta, jag tror många blir svenskar får bidrag sen flyttar dom till baka utan att meddela sig förrens det blir problem då har dom bara hälsat på en släkt som är sjuk.... alltid samma visa....
Citera
2025-03-24, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orco2
Han är dock inte ensam om detta, jag tror många blir svenskar får bidrag sen flyttar dom till baka utan att meddela sig förrens det blir problem då har dom bara hälsat på en släkt som är sjuk.... alltid samma visa....

Nej, det är klart att han inte är. Det är tusentals, om inte hundratusentals som håller på sådär. Men det gör det ju bara än viktigare att man sätter ner foten.

Är det någon som vet varför hans bror Haitem Alserr finns på Lexbase?
Citera
2025-03-24, 15:28
Medlem
https://www.aljazeera.com/news/2025/2/26/designed-to-humiliate-israel-targets-gazas-healthcare-workers

https://www.democracynow.org/2025/2/28/dr_khaled_alser_torture

Här är en tredje brorsa, Khaled Alserr (eller Al-serr). Åtminstone hänvisar brorsa två, Haitam, till honom som ”min bror” på sin insta. Det förefaller ju också vara hans bror, inte bara den vanliga ”brurscha”- snacket.

I videon i första artikeln tror jag att det är Moe, dvs Mohammed, som han kramar som nummer två. Han med becknarväskan.

Det här sätter ju definitivt Moes vistelse i Gaza i annan dager och det är helt bisarrt att det inte nämns av någon av media som har skrivit om honom. Att ha en bror som israelerna misstänker för Hamassamröre och fängslar gör ju att de sannolikt inte vill släppa iväg brodern till Hamasvänliga Sverige. Nota bene, jag säger inte att kirurgbrorsan är Hamassupporter. Jag säger att det faktum att israelerna tror det räcker för att vilja ha kvar brodern Moe där de har koll på honom.

Reflektion 1. Alla ni som sade att ”de ska bara skicka ett papper och kostar noll kronor”. Nej, han skriver debattartiklar där han vill kicka utrikesministern , det kommer nya och olika uppgifter hela tiden- det är uppenbarligen inte bara att skicka ett papper! Han har en bror Israel tror stödjer Hamas. Den uppgiften ”att de bara ska skicka ett papper” kommer väl också från honom.

Reflektion 2. Herrejösses vad våra journalister är slöa. Lite lugnare på em, jag googlade i ca fem minuter och fick fram det här. Något som vare sig Arbetet, Etc, SvD eller varför inte SVT lyckats få fram. Skäms.

https://www.instagram.com/khaled_serr?igsh=emdxNWJhaXhuZG50

Khaleds Insta ovan.

https://www.instagram.com/haitamalserr?igsh=MXJ4ajlzMndlYXlhdA==

Haitiams insta ovan.

Haitam finns för övrigt på Lexbase och verkar hata polisen. Hmm, undra om det hänger samman.
Citera
2025-03-25, 19:24
Medlem
Citat:
https://www.aljazeera.com/news/2025/2/26/designed-to-humiliate-israel-targets-gazas-healthcare-workers

https://www.democracynow.org/2025/2/28/dr_khaled_alser_torture

Här är en tredje brorsa, Khaled Alserr (eller Al-serr). Åtminstone hänvisar brorsa två, Haitam, till honom som ”min bror” på sin insta. Det förefaller ju också vara hans bror, inte bara den vanliga ”brurscha”- snacket.

I videon i första artikeln tror jag att det är Moe, dvs Mohammed, som han kramar som nummer två. Han med becknarväskan.

Det här sätter ju definitivt Moes vistelse i Gaza i annan dager och det är helt bisarrt att det inte nämns av någon av media som har skrivit om honom. Att ha en bror som israelerna misstänker för Hamassamröre och fängslar gör ju att de sannolikt inte vill släppa iväg brodern till Hamasvänliga Sverige. Nota bene, jag säger inte att kirurgbrorsan är Hamassupporter. Jag säger att det faktum att israelerna tror det räcker för att vilja ha kvar brodern Moe där de har koll på honom.

Reflektion 1. Alla ni som sade att ”de ska bara skicka ett papper och kostar noll kronor”. Nej, han skriver debattartiklar där han vill kicka utrikesministern , det kommer nya och olika uppgifter hela tiden- det är uppenbarligen inte bara att skicka ett papper! Han har en bror Israel tror stödjer Hamas. Den uppgiften ”att de bara ska skicka ett papper” kommer väl också från honom.

Reflektion 2. Herrejösses vad våra journalister är slöa. Lite lugnare på em, jag googlade i ca fem minuter och fick fram det här. Något som vare sig Arbetet, Etc, SvD eller varför inte SVT lyckats få fram. Skäms.

https://www.instagram.com/khaled_serr?igsh=emdxNWJhaXhuZG50

Khaleds Insta ovan.

https://www.instagram.com/haitamalserr?igsh=MXJ4ajlzMndlYXlhdA==

Haitiams insta ovan.

Haitam finns för övrigt på Lexbase och verkar hata polisen. Hmm, undra om det hänger samman.
Om reflektion 1: "I beslutet, som SvD tagit del av och även fått verifierat av domstolen, står det att det inte längre finns något ”säkerhetshinder för hans avresa från Gazaremsan genom Israel”. Den israeliska domstolen skriver även att resan kan godkännas så fort Sverige har skickat in en begäran." skriver Svenska Dagbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in