2025-03-21, 07:33
Medlem
https://www.svd.se/a/QMB4MQ/svenska-moe-fast-i-gaza-far-inget-svar-fran-ud?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Han flyttade till Sverige 2012 och blev svensk medborgare 2018. Tillsammans med sin fru och sina två döttrar reste Moe Alserr till Gaza i august

Varför åkte du till Gaza i*augusti 2023 trots UD:s avrådan?
– Jag ville att mina barn skulle få träffa sina farföräldrar medan de är i livet. Jag kunde inte tänka mig att det skulle förvandlas till vad vi har gått igenom, säger Moe Alserr

Så han blir medborgare på sex år. Skiter i vad myndigheterna säger och åker till Gaza. Gnäller sen att sagda myndigheter inte hjälper honom. Varför ska de göra det? Du struntade ju i vad de sade.

Kuriosa- han begår också folkbokföringsbrott då han inte skrivit ut sig ur Sverige trots utlandsvistelse på 1,5 år.
Citera
2025-03-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
https://www.svd.se/a/QMB4MQ/svenska-moe-fast-i-gaza-far-inget-svar-fran-ud?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Han flyttade till Sverige 2012 och blev svensk medborgare 2018. Tillsammans med sin fru och sina två döttrar reste Moe Alserr till Gaza i august

Varför åkte du till Gaza i*augusti 2023 trots UD:s avrådan?
– Jag ville att mina barn skulle få träffa sina farföräldrar medan de är i livet. Jag kunde inte tänka mig att det skulle förvandlas till vad vi har gått igenom, säger Moe Alserr

Så han blir medborgare på sex år. Skiter i vad myndigheterna säger och åker till Gaza. Gnäller sen att sagda myndigheter inte hjälper honom. Varför ska de göra det? Du struntade ju i vad de sade.

Kuriosa- han begår också folkbokföringsbrott då han inte skrivit ut sig ur Sverige trots utlandsvistelse på 1,5 år.

En seriös fråga. På vilka grunder blev Moe Alserr svensk medborgare? Palestiner har väl inga flyktingskäl.
Citera
2025-03-21, 07:40
Medlem
Läs ordentligt, innan du kommenterar:

"Efter tre veckor åkte familjen tillbaka till gränsövergången Rafah mellan Gaza och Egypten för att lämna samma väg de kommit in."

"– Min fru och mina döttrar kunde passera gränsen ut ur Gaza, men inte jag. De egyptiska myndigheterna ville att jag skulle betala 7 000 dollar först, säger Moe Alserr."
Senast redigerad av PatricHbg 2025-03-21 kl. 07:43.
Citera
2025-03-21, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

"Efter tre veckor åkte familjen tillbaka till gränsövergången Rafah mellan Gaza och Egypten för att lämna samma väg de kommit in."

Menar du att han är Egyptier? Läste artikeln och tycker inte det framgår var han ursprungligen kommer ifrån.
Citera
2025-03-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Menar du att han är Egyptier? Läste artikeln och tycker inte det framgår var han ursprungligen kommer ifrån.

För att passera ut från GAza måste man ut genom Egypten eller ISrael.
Citera
2025-03-21, 07:46
Medlem
Citat:
En seriös fråga. På vilka grunder blev Moe Alserr svensk medborgare? Palestiner har väl inga flyktingskäl.

Fast den här killen har faktiskt bidragit till Sverige.
https://www.linkedin.com/in/moalserr/?locale=sv_SE
Felet var inte att han fick uppehållstillstånd, felet var att han fick medborgarskap.
Undrar om han också har palestinskt medborgarskap? Då har han ju möjlighet att begära hjälp från de lokala myndigheterna. För hans problem är ju inte att han inte fick lämna Gaza eller åka till Sverige. Problemet var att de egyptiska myndigheterna inte ville släppa in honom i Egypten. Och DET kan väl inte vara Sveriges problem?
Citera
2025-03-21, 07:49
Medlem
Citat:
För att passera ut från GAza måste man ut genom Egypten eller ISrael.

Ok, men min fråga var "På vilka grunder blev Moe Alserr svensk medborgare? Palestiner har väl inga flyktingskäl."

Då svarade du "läs artikeln", vilket jag gjort. Förstår inte hur din kommentar att man passerar Egypten/Israel svarar på frågan?
Citera
2025-03-21, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Fast den här killen har faktiskt bidragit till Sverige.
https://www.linkedin.com/in/moalserr/?locale=sv_SE
Felet var inte att han fick uppehållstillstånd, felet var att han fick medborgarskap.
Undrar om han också har palestinskt medborgarskap? Då har han ju möjlighet att begära hjälp från de lokala myndigheterna. För hans problem är ju inte att han inte fick lämna Gaza eller åka till Sverige. Problemet var att de egyptiska myndigheterna inte ville släppa in honom i Egypten. Och DET kan väl inte vara Sveriges problem?

Ja, han verkar arbeta med AI och hans företag har nu gjort konkurs. Du har helt rätt, han verkar bidragit.

Men jag fattar fortfarande inte hur det gick till att han blev svensk medborgare.
Citera
2025-03-21, 07:59
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ja, han verkar arbeta med AI och hans företag har nu gjort konkurs. Du har helt rätt, han verkar bidragit.

Men jag fattar fortfarande inte hur det gick till att han blev svensk medborgare.

Är du cp skadad? Tror du alla medborgarskap bara fås för att man är en flykting? Det finns andra anledningar också och ingen som inte direkt frågar moe kan veta skälet. Nu kan du hålla käften
Citera
2025-03-21, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Är du cp skadad? Tror du alla medborgarskap bara fås för att man är en flykting? Det finns andra anledningar också och ingen som inte direkt frågar moe kan veta skälet. Nu kan du hålla käften

Förstår att ni kallade varandra cp för 65 år sedan när du var barn. Numer kallar vi varandra mupp.

Varför fick han bli medborgare?

Du är en gubbmupp som alltid trålar "nya ämnen" och skriver oneliners.
Senast redigerad av retina 2025-03-21 kl. 08:05.
Citera
2025-03-21, 08:03
Medlem
Citat:

"– Min fru och mina döttrar kunde passera gränsen ut ur Gaza, men inte jag. De egyptiska myndigheterna ville att jag skulle betala 7 000 dollar först, säger Moe Alserr."

Ja, och det var ju en av anledningarna till att UD hade utfärdat en resevarning, för att man inte kunde vara säker på att komma över vid gränsövergångarna. Egypten kan och kunde hålla den stängd av massa skäl, tex korruption, inrikespolitik, utöva tryck på andra spelare i regionen etc.

Då bör man nog inte åka dit, mot resevarningen.

Men vad jag vänder mig mot är att han flagrant bryter mot myndighetens resevarning, sen gnäller att samma myndighet, på skattebetalarnas bekostnad, ska hjälpa honom.

Sitt där du sitter eller ta dig ut själv. Varför ska jag betala för en idiot som vägrar lyda myndigheterna? Vilka andra myndigheter struntar han i att lyda? Uppenbarligen Skattemyndigheten, eftersom han begår folkbokföringsbrott.
Citera
2025-03-21, 08:09
Medlem
Citat:

Alla vill ju slänga sig med uttrycket "AI" just nu.
Fast just AI verkar han inte ha jobbat med, åtminstone inte enligt sitt CV på LinkedIn. Däremot äldre grejor som BI och ERP.

"Data Engineer", kanske. men inte mer. Åtminstone inte enligt hans egen CV.
Han tycks i alla fall ha förutsättningarna för att en dag lära sig AI. Och han verkar ju ha intresset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in