2025-03-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Det är ju det jag säger, att det kostar antingen de skickar denna begäran eller säger nej. Varför ska jag räkna ut denna kostnad och hur skulle den förhindras? Har du tänkt på vad det kostar att du anmäler alla du läser om för folkbokföringsbrott? Mer än en krona.

Jag anmäler ju bara dem jag tror begår ett brott. Jag okynnesanmäler inte.

Det är klart det kostar. Varje extra fall kostar. Säg nu, exakt hur mycket pengar anser du att vi skattebetalare ska lägga på att få hem honom? En krona? En miljon? En miljard?? Enkelt att svara så varför vägrar du? Jag säger noll kronor.
Citera
2025-03-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Jag anmäler ju bara dem jag tror begår ett brott. Jag okynnesanmäler inte.

Det är klart det kostar. Varje extra fall kostar. Säg nu, exakt hur mycket pengar anser du att vi skattebetalare ska lägga på att få hem honom? En krona? En miljon? En miljard?? Enkelt att svara så varför vägrar du? Jag säger noll kronor.
Har talat om varför jag vägrar. Hur många kronor får varje anmälan kosta? Han kommer inte att skicka bötespengar från Gaza, om han skulle bli fälld. Kommer han hem betalar han nog med glädje.
Citera
2025-03-23, 10:32
Medlem
Citat:
Har talat om varför jag vägrar. Hur många kronor får varje anmälan kosta? Han kommer inte att skicka bötespengar från Gaza, om han skulle bli fälld. Kommer han hem betalar han nog med glädje.

Men nu har vi inte att han betalat de kostnaderna. Det gör jag. Och antar jag, du.

Nej, jag förstod inte varför du vägrade. Jag tycker det är rimligt att du skriver tex ”han får kosta 400 miljoner, men inte mer än det”.

Sen förstår jag att du verkar inte förstå konceptet kostnad per enhet, eller per ärende. Där man räknar ut vad ett ärende kostar. Om vi beräknar att hans ärende har kostat 153 000 tex, är det ok för dig? Tycker du att det är något vi skattebetalare ska betala för en person som skiter i myndigheternas rekommendationer och sen gnäller över att myndigheterna inte plockar hem dem?

Det är inte svårt. Ge en summa!
Citera
2025-03-23, 11:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Behöver inte tycka något, tror de har månadslön, kostar samma om de skickar eller bestämmer sig att låta bli.

Om du anser att de anställda på UD har månadslön och det därför inte kostar något om de gör en extra arbetsuppgift - ja då är det väl helt ok att de kommer hem till mig och hjälper mig städa också.
Eller?

Eller är det kanske så att UD har mycket att göra, långa handläggningstider, stort tryck och därför helt rimligt inte ska lägga resurser på något som de klart och tydligt från början meddelat att de inte kan/
kommer engagerar sig i?

Varför tycker du UD ska förändra sitt beslut att inte lägga resurser på att hjälpa någon som de tydligt meddelat inte ska åka till Gaza?
Varför ska UD frångå sin inställning att det är mannens eget ansvar och hans eget problem om han vägrar följa UD och ändå åker?
Senast redigerad av coli 2025-03-23 kl. 11:30.
Citera
2025-03-23, 12:08
Medlem
colis avatar
Citat:

Även om frågan inte är riktad till mig.

”Moes” problem får kosta precis så mycket han själv har möjlighet att skrapa ihop och är villig att betala.
7.000 Euro ville han inte betala när frågan ställdes.

Precis som när man gör sig en utekväll, köper en bil eller åker på semester.
Man får själv betala vad det kostar eftersom man själv valt.

Lite som att ”if you can’t do the time, don’t do the crime”
”Moe” valde att trotsa avrådan och åkte.
”Moe” gjorde fel.
”Moe” är nu kvar i Gaza men vill till Sverige.

Det är naturligtvis inte svenska skattebetalares ansvar att lägga resurser på sopa upp efter hans felbeslut.
——————————————————-
Det finns ett riksdagsförslag på att att svenska UD framöver inte ska engagera sig om en person med dubbelt medborgarskap åkt till landet där vederbörande också är medborgare.

Ett väldigt logiskt och förnuftigt förslag som skulle bespara UD många, många miljoner i kostnader för folk som åkt till sina forna hemländer där de fortfarande är medborgare och där får problem.

Platser som Iran, Irak, Etiopien, Gaza dit folk som härstammar därifrån åkt, trots att de fått uppehållstillstånd och sedan medborgarskap i Sverige för att de uppgett sig inte kunna vistas i dessa länder - men nu vill ha svenska skattebetalares hjälp när de vill därifrån igen.
Citera
2025-03-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Är du cp skadad? Tror du alla medborgarskap bara fås för att man är en flykting? Det finns andra anledningar också och ingen som inte direkt frågar moe kan veta skälet. Nu kan du hålla käften
Det finns snart 4a. miljoner systembelastande invandrare i Sverige. Klart gemene man är skeptisk mot Palestinier som snabblandar medborgarskap och så reser till Gaza..
Citera
2025-03-23, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Även om frågan inte är riktad till mig.

”Moes” problem får kosta precis så mycket han själv har möjlighet att skrapa ihop och är villig att betala.
7.000 Euro ville han inte betala när frågan ställdes.

Precis som när man gör sig en utekväll, köper en bil eller åker på semester.
Man får själv betala vad det kostar eftersom man själv valt.

Lite som att ”if you can’t do the time, don’t do the crime”
”Moe” valde att trotsa avrådan och åkte.
”Moe” gjorde fel.
”Moe” är nu kvar i Gaza men vill till Sverige.

Det är naturligtvis inte svenska skattebetalares ansvar att lägga resurser på sopa upp efter hans felbeslut.
——————————————————-
Det finns ett riksdagsförslag på att att svenska UD framöver inte ska engagera sig om en person med dubbelt medborgarskap åkt till landet där vederbörande också är medborgare.

Ett väldigt logiskt och förnuftigt förslag som skulle bespara UD många, många miljoner i kostnader för folk som åkt till sina forna hemländer där de fortfarande är medborgare och där får problem.

Platser som Iran, Irak, Etiopien, Gaza dit folk som härstammar därifrån åkt, trots att de fått uppehållstillstånd och sedan medborgarskap i Sverige för att de uppgett sig inte kunna vistas i dessa länder - men nu vill ha svenska skattebetalares hjälp när de vill därifrån igen.

Gud vilket bra förslag. När röstas om det?
Citera
2025-03-23, 12:37
Medlem
Citat:
Men nu har vi inte att han betalat de kostnaderna. Det gör jag. Och antar jag, du.

Nej, jag förstod inte varför du vägrade. Jag tycker det är rimligt att du skriver tex ”han får kosta 400 miljoner, men inte mer än det”.

Sen förstår jag att du verkar inte förstå konceptet kostnad per enhet, eller per ärende. Där man räknar ut vad ett ärende kostar. Om vi beräknar att hans ärende har kostat 153 000 tex, är det ok för dig? Tycker du att det är något vi skattebetalare ska betala för en person som skiter i myndigheternas rekommendationer och sen gnäller över att myndigheterna inte plockar hem dem?

Nu blandar du ihop saker. Hur kan det kosta något att han inte anmält till folkbokföringen att han inte kan komma hem? Men din anmälan kostar till ingen nytta.
Ja enkelt att säga att UD-ärendet får kosta 0, men du kan inte säga hur det ska gå till. Jag tar om litet. Jag begär inte att någon ska resa till Gaza, tror inte man får komma in och ingen mening. Inte heller att någon ska ägna ett år på heltid åt honom. Jag säger att det får kosta lönen X tiden det tar att skriva denna begäran. Utredningstiden och att svara på eventuella telefonsamtal har man även om man beslutar att inte göra det. Kronorna får du räkna ut.
Citera
2025-03-23, 12:42
Medlem
Citat:
Nu blandar du ihop saker. Hur kan det kosta något att han inte anmält till folkbokföringen att han inte kan komma hem? Men din anmälan kostar till ingen nytta.
Ja enkelt att säga att UD-ärendet får kosta 0, men du kan inte säga hur det ska gå till. Jag tar om litet. Jag begär inte att någon ska resa till Gaza, tror inte man får komma in och ingen mening. Inte heller att någon ska ägna ett år på heltid åt honom. Jag säger att det får kosta lönen X tiden det tar att skriva denna begäran. Utredningstiden och att svara på eventuella telefonsamtal har man även om man beslutar att inte göra det. Kronorna får du räkna ut.

Det är inte bara ett beslut och ett papper. Det är ju mycket mer än så- tex att hantera familjen och hans påstötningar. Du kan omöjligt vara så naiv att du tror att det bara tar fem minuter? Så igen, summan.
Citera
2025-03-23, 16:15
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Mohammed är Svensk. Om jag ska ranka honom vs dig så vet du vem jag anser vara mest svensk

.

Det enda Sverige behöver göra är alltså att begära att han ska få utresetillstånd.

"Svenska medborgaren Moe Alserr är fast i Gaza trots att Israel godkänt hans utresa. ”Han hade kunnat lämna om Sverige hade skickat in en begäran”, skriver den israeliska myndigheten Cogat till SvD." från TS länkade artikel.

Hur svårt kan det vara för UD att skicka en sån begäran?
UD har försökt hjälpa honom. Och det rör sig uppenbarligen inte bara om ett papper.

Citat:
Precis som andra svenskar har Mohammed Alserr kontaktat UD och fått meddelanden om att han ska få resa hem ett flertal gånger. Med fara för sitt liv, under ett regn av raketer, har han begett sig till gränsen i Rafah, men ändå inte tillåtits passera.

https://www.arbetaren.se/2024/01/31/uppsala-barnens-pappa-fast-i-gaza-ud-splittrar-familjer/

För övrigt så skiljer hans berättelse beroende på var man läser.
Citera
2025-03-23, 18:05
Medlem
Citat:

Han och hans familj borde få medborgarskapet indraget via telefon och med uppmaning att inte ringa mer, eftersom dom nu inte längre är svenskar.
Citera
2025-03-23, 23:08
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
UD har försökt hjälpa honom. Och det rör sig uppenbarligen inte bara om ett papper.

https://www.arbetaren.se/2024/01/31/uppsala-barnens-pappa-fast-i-gaza-ud-splittrar-familjer/

För övrigt så skiljer hans berättelse beroende på var man läser.

Det är nästan så man skäms å hans vägnar när man läser hans öppna brev nedan, där han beklagar sig och anser att Sveriges utrikesminister bör avgå eftersom utrikesministern inte ordnat så ”Moe” kunnat komma tillbaka till Sverige snabbt.

Det är inte Sverige som trotsat UDs reseavrådan eller tvingat ”Moe” och hans familj att åka till Gaza.
Det är inte Sverige som anfallit Israel och startat kriget 7/10.
Det är inte Sverige som därefter stängt alla gränserna runt Gaza.
Det är inte Sverige som gjort att Gaza där han befinner sig bombas.
Det är inte Sverige som gjort att han inte kan åka till Sverige.

Ändå tycker han att det är Sveriges ansvar att städa upp den situation som han alldeles frivilligt mot avrådan och bättre vetande valt att sätta sig i.
Han anser även oblygt att Sveriges utrikesminister bör avgå som inte hjälpt ”Moe” till Sverige när nu ”Moe” självt åkt dit och blivit kvar.

https://www.arbetaren.se/2024/01/24/tobias-billstrom-maste-avga-omedelbart/

Visst ”Moe” är född och uppvuxen i Gaza och har som alla andra 2 miljoner Gazainvånare det väldigt jobbigt och besvärligt sedan de anföll Israel och kriget startade 7/10.
”Moe” är begripligen mycket upprörd över situationen, men det är ändå skamligt att han kritiserar Sverige och Sveriges utrikesminister för den situation ”Moe” själv satt sig i och hans forna grannar i Gaza skapat.
Förvånande att han inte själv rodnar när han kräver och öser ur sig kritik mot landet Sverige.
Senast redigerad av coli 2025-03-23 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in