Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
För övrigt är det inte hur en försäljning inletts per telefon som är avgörande för ett avtals ogiltighet vid distansköp, utan huruvida en viljeförklaring kommit till stånd.
Det innebär att det inte är själva kommunikationsformen (telefon, e-post, webbplats etc.) som avgör avtalets giltighet, utan snarare om parterna faktiskt har uttryckt en samstämmig vilja (gemensam partsvilja) att ingå ett bindande avtal. Det görs alltså en helhetsbedömning av de löften som lämnats gentemot det åtagande som kunden åtar sig och som vid ren accept leder till en försäljning, för att avgöra om informationen som lämnats varit vilseledande, och därmed kan förklaras ogiltigt.
Du tappar tråden här genom att kommentera andra trådar i denna tråd, och även tapp av tråden i det avseendet att du glömmer omständigheter. Den tråden avsåg ett företag som lurar dementa människor att ingå avtal. Du pratar om en dement persons viljeförklaring. Då får jag påminna dig om avtalslagen.
Vad står i avtalslagen
30 § Där den, gent emot vilken en rättshandling företagits, framkallat densamma genom svikligt förledande eller ock insett eller bort inse, att den, som företog rättshandlingen, blivit svikligen förledd därtill av annan, vare rättshandlingen icke gällande mot den förledde.
Har den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, svikligen uppgivit eller förtegat omständigheter, som kunna antagas vara av betydelse för rättshandlingen, skall han anses hava därigenom framkallat densamma, såframt det ej visas, att det svikliga förfarandet icke inverkat å rättshandlingen.
31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.
32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.
33 § Rättshandling, som eljest vore att såsom giltig anse, må ej göras gällande, där omständigheterna vid dess tillkomst voro sådana, att det skulle strida mot tro och heder att med vetskap om dem åberopa rättshandlingen, och den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, måste antagas hava ägt sådan vetskap.
36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.
Korrigering av dina felaktiga påståenden
Jag har inte påstått att en försäljning som har inletts per telefon är avgörande för ett avtals ogiltighet. Mitt resonemang var mer komplext än så.
Det strider mot tro och heder att få ett säljsamtal att framstå som ett servicesamtal. Det är inte tillåtet enligt 33 § avtalslagen och gör avtalet ogiltigt.
Det finns ingen viljeförklaring enligt 32 § avtalslagen när dementa får hem lotter som de aldrig har tackat ja till så då är avtalet inte giltigt. Säljaren har då även begagnat sig av den dementas oförstånd och lättsinne vilket även det gör avtalet ogiltigt enligt 31 § avtalslagen.
När säljaren har framkallat försäljningen genom svikligt förledande genom att få ett samtal att framstå som ett servicesamtal eller när säljaren påstår felaktig infromation om den förleddes pris, samt förtegat om andra omständigheter angående pris, då är avtalet inte gällande mot den förledde enligt 30 § avtalslagen. Detta utgör också omständigheter vid avtalets tillkomst som gör avtalet ogiltigt enligt 36 § avtalslagen.
Man har då brytit mot alla 5 paragrafer som var och ett av paragrafena gör ett avtal ogiltigt.
Ovanstående i kombination med att man enligt distansavtalslagen måste förklara sitt syfte med telefonsamtalet och inte får förleda kunder till att tro att samtalet avser någonting annat när syftet är att sälja, leder till att avtalen är ogiltiga. Inte på grund av telefonsamtalet i sig, utan på grund av utförandet, vilket jag också förklarade i tidigare texter men som du inte förstod.
Skriftlighetskravet vid ingående av avtal gäller inte lotter via telefon, så muntliga inspelade avtal gäller. I ett sånt läge kan man anse att allt som säljaren säger utgör ett anbud. De har ställningsfulmakt att ingå avtal. Lyssnar man på deras säljsamtal då upptäcker man alla avtal ingås genom ond tro.
Det som jag avsåg med mitt svar var dessa ovanstående lagparagrafer samt de lagparagrafer som återfinns i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler i förhållande till ett skurkbolag som det skrivits spaltmetrar om och det publicerats timmar av videoreportage om.
Slutsats
Jag anpassar mina texter efter åhörarna. De flesta förstår inte lagtexter från 1915 så du får ha förståelse för att jag inte lämnar uttömmande svar på frågor, och framför allt inte när en fråga är utförmad på ett sätt så att man får flera indikatorer om dennes kognitiva funktion och kapacitet, så att man förstår att ett för invecklat svar inte leder till någon ny kunskap för den som man vill hjälpa med sin text. Jag skriver för det mesta för att hjälpa.