2025-03-21, 14:18
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Word! Ingen borde nöja sig med mindre än perfekta partnern! Alla förtjänar det.
Det finns inget som är den perfekta partner , ingen människa är perfekt. Man kan int vara "perfekt" för någon annan hela tiden. Det kommer alltid finnas saker som man inte helt gillar med sin partner. Skillnaden då (20-30-40 + år sedan ) från nu är att man lät ändå relationen gro och såg förbi sådana saker. Nu sållar man bort pga idioti saker såsom stjärntecken , är 2 cm för kort, gillar inte taylor swift och annat trams.
Citera
2025-03-21, 14:43
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tänker du att alla som lever själva är missnöjda med det? Eller ens majoriteten?

Som den romantikern jag är så tror jag ju nånstans att folk ändå vill leva i tvåsamhet. Nu lever ju jag iofs i ett förhållande, men tittar jag mig själv i spegeln så ser jag en gammal man som egentligen ingen kvinna numera skulle kunna tända på. Så lämnar min kärring mig blir det att leva solo med hund och/eller katt.
Citera
2025-03-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Så du tror att dejting och parbildning inte har förändrats något alls under tusentals år?
Det är enormt stor skillnad i dejtingkultur mellan länder idag, t.o.m mellan Sverige och USA som ändå är rätt nära varandra kulturellt men du tror alltså att inget ändrats på tusentals år?

Sedan är det rätt talande att du säger att de skall försörja fattiga och arbetslösa män, känns rätt speciellt att antingen så är man välutbildad eller arbetslös och fattig. Inget mellanting finns, förmodar jag?

Det jag sade var att jag inte håller med om teorin att utbildning ger framgång i dejting eftersom jag själv utbildat mig och upplevt negativ avkastning dejtingmässigt och träffat många utbildade och framgångsrika killar som kämpar med dejting.
Sedan är jag inte dum nog till att tro att mina eller deras dejtingproblem orsakas av hög utbildning, det är nog snarare så att om man utbildar sig och inte fokuserar på dejting från tidig ålder som man så hamnar man efter. Just eftersom att vid 25-26 års ålder så är nästintill alla tjejer som söker parter tagna och ingen utbildning i världen skulle hjälpa dig övertyga en tjej att lämna sin partner som hon haft i X antal år...

Problemet med dig och sådanna som du är att om man påstår sig veta allt och har alla svaren så kan det bli jobbigt när folk har motsatt åsikt och erfarenhet.
Du ska ha en eloge för att du åtminstone inte kallat mig ful, vilket många tar till som sin backup för att förklara dejtingbekymmer en man kan ha

Tjejerna satsar ju ännu mer på utbildning än killarna och väntar längre och längre med familjebildning.
Citera
2025-03-21, 20:05
Medlem
Citat:
Uh huh, och det finns absolut ingen chans att du gör en för lättvindig analys?
Det faktum att jag har en likvärdig utbildning som du och likvärdigt jobb och har noll framgång känns inte som en indikation på att du kanske har fel i din analys?

Du kommer aldrig i hela ditt liv träffa en svensk kvinnlig läkare som är ihop med en kille som arbetar som undersköterska om han inte ser ut som Brad Pitt.

Vet flera ekonomer som är ihop med killar som är allt från helt alldagliga till rent av fula, visst de kanske inte är läkare men inte långt ifrån utbildningsmässigt.
Tvärtom vet jag också killar som är i min situation med hög utbildning, bra karriär men absolut noll dejtingalternativ just eftersom att alla hyfsat vettiga tjejer är upptagna sedan många år tillbaka.

Du kommer aldrig stöta på kvinnor med reell makt i samhället
Ah, så det är däri problemet ligger.
Antar att de tjejerna jag träffat som inte följer dina regler inte är kvinnor med reell makt i samhället?
Du har läst Peterson men du kanske även borde läsa på vad No true scotsman innebär, känns väldigt passande.

Tror du snöat in dig själv i incel-logiken och köpt på tok för mycket av det.
Du behöver inte släppa din tro men det är rätt trångsynt att tro att utbildning skulle vara någon slags bot för dejtingproblem, det är det absolut inte.
Det absolut bästa du som kille kan göra eller ha för att lyckas inom dejting är social färdighet och en extremt extrovert personlighet.

Skillnaden mellan oss två är att du tittar på din egna snäva bild vilket inte är representativt för urvalet.

Det jag pratar om är grundläggande evolutionsteori och mitt urval är samhället ur en normalfördelningskurva.

Av det skälet märks det att du saknar formell utbildning och kämpar med den jobbiga situationen att du inte är intressant på köttmarknaden för kvinnor och därför försöker du pensla över din felaktiga logik över min rationella syn.
Citera
2025-03-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Skillnaden mellan oss två är att du tittar på din egna snäva bild vilket inte är representativt för urvalet.

Nog för att flashback är hem för de mest autistiska av efterblivna jävlar men detta tog nog alla pris i världen på området.
"Din rationella syn"
Lol, du är en levande "well ackchyually" meme...

Fortsätt gärna tro att 99/100 tjejer väljer utbildade killar, du lär nog bli kraftigt överraskad någon dag.
Citera
2025-03-21, 21:07
Medlem
Citat:
Nog för att flashback är hem för de mest autistiska av efterblivna jävlar men detta tog nog alla pris i världen på området.
"Din rationella syn"
Lol, du är en levande "well ackchyually" meme...

Fortsätt gärna tro att 99/100 tjejer väljer utbildade killar, du lär nog bli kraftigt överraskad någon dag.

Du fattar ingenting din korkade jävla mes propp.
Citera
2025-03-21, 21:16
Medlem
Citat:
Du fattar ingenting din korkade jävla mes propp.
Haha, är du tolv?

Autistiska "personer" som du borde ta mig fan komma med en varningsskylt så man vet att man inte skall slösa tid på att försöka ens samtala mer er.
Om du nu verkligen har en master (vilket jag innerligt tvivlar på) så är det i sanning ett tecken på varför man inte kan sammanlänka intelligens med utbildning numera.
Citera
2025-03-21, 21:55
Medlem
Citat:
Haha, är du tolv?

Autistiska "personer" som du borde ta mig fan komma med en varningsskylt så man vet att man inte skall slösa tid på att försöka ens samtala mer er.
Om du nu verkligen har en master (vilket jag innerligt tvivlar på) så är det i sanning ett tecken på varför man inte kan sammanlänka intelligens med utbildning numera.

Du verkar tro att det jag säger bara är baserat på personliga betraktelser, men det här är inte bara min upplevelse – det är ett etablerat och väletablerat mönster inom både forskning och sociologi.

Kvinnor tenderar i mycket hög grad att välja män med samma eller högre socioekonomisk status, både när det gäller utbildning, inkomst och social position.

Det är inte en slump eller en subjektiv tolkning – det är ett konsekvent återkommande mönster som går igen i data från många olika kulturer och samhällen. Det handlar inte om att reducera människor till siffror, utan om att förstå de psykologiska och sociala drivkrafter som påverkar våra val, även i nära relationer.

Så nej – det här är inte bara ”min” uppfattning, det är en realitet som du kanske inte vill se, men som är svår att förneka om man tittar på helheten.

Vänligen, håll käften om saker du inte vet något om.
Citera
2025-03-21, 22:09
Medlem
Citat:

Vänligen, håll käften om saker du inte vet något om.
Jag tror absolut inte du pratar från egen erfarenhet, jag tror du läst Jordan Peterson (i bästa fall, mer troligt är att du sett någon prata om hans verk på Youtube) och utifrån detta har du bildat dig uppfattningen att "tJeJeR vÄlJeR uTbIldAdE kIlLaR!" vilket jag inte sagt emot men jag har ifrågasatt om det är en konkurrensfördel i dagens dejtingkultur och hur stor den är.
Du skrev själv att 99/100 väljer utbildad partner, vilket indikerar att det är en väldigt stark fördel att ha en utbildning

Föga fucking förvånande hittade jag på två jävla sekunder en artikel som beskriver exakt det jag pratar om.
Kvinnor utbildar sig och blir mer självständiga och numera så väljer de partners utifrån andra preferenser än just utbildning.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6241077/

Jag tror som sagt inte du har någon som helst erfarenhet av detta IRL och att all info är sådant du tagit från nätet. Hade du haft ett uns av verklig erfarenhet hade du antagligen förstått att tider förändras och att frågan är mer komplex än "Utbildning = dejter"

Du bör ta ditt eget råd och hålla käften om saker du inte vet något om, eller ännu bättre. Gå ut i verkligheten och prova dina teorier. Ska bli spännande att se...
Citera
2025-03-21, 22:39
Medlem
Citat:
Jag tror absolut inte du pratar från egen erfarenhet, jag tror du läst Jordan Peterson (i bästa fall, mer troligt är att du sett någon prata om hans verk på Youtube) och utifrån detta har du bildat dig uppfattningen att "tJeJeR vÄlJeR uTbIldAdE kIlLaR!" vilket jag inte sagt emot men jag har ifrågasatt om det är en konkurrensfördel i dagens dejtingkultur och hur stor den är.
Du skrev själv att 99/100 väljer utbildad partner, vilket indikerar att det är en väldigt stark fördel att ha en utbildning

Föga fucking förvånande hittade jag på två jävla sekunder en artikel som beskriver exakt det jag pratar om.
Kvinnor utbildar sig och blir mer självständiga och numera så väljer de partners utifrån andra preferenser än just utbildning.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6241077/

Jag tror som sagt inte du har någon som helst erfarenhet av detta IRL och att all info är sådant du tagit från nätet. Hade du haft ett uns av verklig erfarenhet hade du antagligen förstått att tider förändras och att frågan är mer komplex än "Utbildning = dejter"

Du bör ta ditt eget råd och hålla käften om saker du inte vet något om, eller ännu bättre. Gå ut i verkligheten och prova dina teorier. Ska bli spännande att se...

Å ena sidan visar studien att kvinnor i högre grad än tidigare parar sig med män som har lägre utbildning än dem själva – alltså ett skifte från det traditionella mönstret av hypergami (där kvinnan “gifter sig uppåt” utbildningsmässigt). Det pekar på att kvinnor har blivit mer flexibla i sitt partnerval.

Men samtidigt visar studien att män med låg utbildning är mer singlar än tidigare. Det rimmar dåligt med slutsatsen att kvinnor "gifter ner sig" – för om de gör det, borde ju fler lågutbildade män få partner, inte färre.

Det tyder på en inre motsägelse i studiens resultat. Kanske beror det på att kvinnor visserligen väljer neråt i utbildningsnivå, men fortfarande ställer andra höga krav – så alla lågutbildade män blir inte mer eftertraktade bara för det vilket är min poäng din jävla nolla.

Utbildning är en variabel och markör.

Din polare som är snickare är förmodligen attraktiv eller äger sin egna firma - eller så är han ett unicorn. Unicorns kan inte vara representativt om man ska diskutera parnings mönster ur en normalfördelningskurva för ett helt samhälle.
Citera
2025-03-21, 22:58
Medlem
Citat:
Men samtidigt visar studien att män med låg utbildning är mer singlar än tidigare. Det rimmar dåligt med slutsatsen att kvinnor "gifter ner sig" – för om de gör det, borde ju fler lågutbildade män få partner, inte färre.
Studien visar ju exakt det jag säger, förstår att du har autism men snälla försök koncentrera dig i ett par minuter.
Jag har inte sagt att låg utbildning är bättre, jag har sagt att hög utbildning knappt är en fördel i dagens dejtingsamhälle.
Dels för att om du utbildar dig är du oftast äldre när du väl kommer ut och söker partner, efter 25 har de flesta tjejer redan stadgat sig och de kommer inte byta partner bara för att någon med utbildning dyker upp.

"alla lågutbildade män blir inte mer eftertraktade"
Och vem fan i helvete har påstått det?
Jag förstår att läsning är svårt för dig men det är tyvärr inte mitt problem, så be en vän om hjälp med läsning eller fråga fucking ChatGPT att tolka åt dig.

Tar det en gång till så att till och med du borde kunna förstå
Att vara högt utbildad som man i dag ger dig knappt en dejtingfördel. Att vara högutbildad idag och försöka dejta är som att raka hela kroppen inför en simtur. Det gör dig säkert snabbare, men hur stor skillnad är det?

Jag var exakt som du en gång i tiden, jag trodde på myten att tjejer verkligen sökte efter utbildade killar och en del av det var anledningen till att jag sökte mig till högskolan. Verkligheten jag stötte på däremot var tvärtom, tjejer som utbildar sig är oftast rätt vettiga och vettiga tjejer är nästintill alltid upptagna när de är 25+.

Och by the way
Din polare som är snickare
Seriöst, lär dig läsa.
Jag skrev att jag kände utbildade tjejer som var ihop med snickare och liknande lågutbildade. Inte att min polare var snickare.
Du kan knappt läsa två fulla paragrafer och har mage att sitta här och prata om utbildning...det är rätt ironiskt ändå
Citera
2025-03-22, 00:03
Medlem
Citat:
Studien visar ju exakt det jag säger, förstår att du har autism men snälla försök koncentrera dig i ett par minuter.
Jag har inte sagt att låg utbildning är bättre, jag har sagt att hög utbildning knappt är en fördel i dagens dejtingsamhälle.
Dels för att om du utbildar dig är du oftast äldre när du väl kommer ut och söker partner, efter 25 har de flesta tjejer redan stadgat sig och de kommer inte byta partner bara för att någon med utbildning dyker upp.

"alla lågutbildade män blir inte mer eftertraktade"
Och vem fan i helvete har påstått det?
Jag förstår att läsning är svårt för dig men det är tyvärr inte mitt problem, så be en vän om hjälp med läsning eller fråga fucking ChatGPT att tolka åt dig.

Tar det en gång till så att till och med du borde kunna förstå
Att vara högt utbildad som man i dag ger dig knappt en dejtingfördel. Att vara högutbildad idag och försöka dejta är som att raka hela kroppen inför en simtur. Det gör dig säkert snabbare, men hur stor skillnad är det?

Jag var exakt som du en gång i tiden, jag trodde på myten att tjejer verkligen sökte efter utbildade killar och en del av det var anledningen till att jag sökte mig till högskolan. Verkligheten jag stötte på däremot var tvärtom, tjejer som utbildar sig är oftast rätt vettiga och vettiga tjejer är nästintill alltid upptagna när de är 25+.

Och by the way
Din polare som är snickare
Seriöst, lär dig läsa.
Jag skrev att jag kände utbildade tjejer som var ihop med snickare och liknande lågutbildade. Inte att min polare var snickare.
Du kan knappt läsa två fulla paragrafer och har mage att sitta här och prata om utbildning...det är rätt ironiskt ändå

Du verkar vara väldigt frustrerad och stenkorkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in