Citat:
Ursprungligen postat av
JqsClouseau
" ”Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig – när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.” Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget."
https://fof.se/artikel/2018/8/farre-man-blir-pappor/
En enkätundersökning är just det, en enkätundersökning. Den visar vad folk önskar, inte nödvändigtvis vad de faktiskt sedan kommer att välja.
Sedan är det en väldigt viktig frågeställning, vad kommer först, intjäningsförmåga eller framgång hos tjejer? d.v.s. Om du är en man som är framgångsrik hos tjejer kan det mycket väl vara samma egenskaper som driver dig till framgång i arbetslivet och utbildning.
Sedan är det också lite intressant att den undersökta gruppen är män i 45års åldern. D.v.s män som var vuxna och dejtade på 90-talet. Högt tveksamt om denna grupp är särskilt representativ för dejting idag...
Min poäng är inte att utbildning är helt oviktigt, min poäng är att det knappast är en avsevärd konkurrensfördel i dagens samhälle eftersom det är rätt vanligt med utbildade och framgångsrika män samt att kvinnor i högre grad tjänar sina egna pengar.
Min egen erfarenhet, exempelvis, är att utbildning har kraftigt sänkt mitt värde på dejtingmarknaden.
Jag hade fullt upp med dejting när jag var runt 20 och arbetslös/deltidsarbetare på en jävla donken medan efter min utbildning och jag satsat hårt på karriär, utbildning och träning så är mitt dejtingliv helt dött.
Hade utbildning varit en stor fördel hade inte det sett ut så och jag är långt från ensam, jag har träffat många killar med hög utbildning och som blivit partners på sin firma eller i övrigt finansiellt framgångsrika men dejtingen går helt enkelt inte för dem.
Tiderna har förändrats och det tjejer sökte för 10-15 år sedan är knappast relevant idag eftersom spelplanen så kraftigt förändrats.