2025-03-14, 21:45
Medlem
Just när det handlar om val och vår demokrati känner jag inte att detta är ett jättestort problem. Finns andra ställen att granska slöseri på.
Citera
2025-03-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ni som förespråkar 1 valsedel. Vilka partier ska få stå förtryckta på den? Blir ett jävla liv på FB när Afs inte får vara med på sedeln och det blir en rätt stor sedel om alla registrerade partier ska få vara med.

Då har jag inte ens berört personrösterna. Blir en mindre telefonbok som ska ner i urnan.

Dessutom fler kryss (moment) som väljaren ska göra vilket bäddar för fler fel.

Jag menar inte att det är bra att det slängs 700 miljoner valsedlar. Det känns dock lite upp till partierna att inte beställa så jävla många då.
Dom partier som finns anmälda hos valmyndigheten skall stå med.
Ta bort person/klan röster?
Senast redigerad av tjanska 2025-03-14 kl. 21:52.
Citera
2025-03-14, 21:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom partier som finns anmälda hos valmyndigheten skall stå med.
Ta bort person/klan röster?

I riksdagsvalet 2022 deltog 281 partier. Blir antingen väldigt liten text eller en väldigt lång valsedel.
Citera
2025-03-14, 21:56
Medlem
ulrikasborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det räcker väl med en valsedel per invånare? Man ska ju bara rösta på ett parti.

Egentligen borde man ju rösta endast på en kandidat (inte parti)
Citera
2025-03-14, 21:57
Medlem
Citat:
I riksdagsvalet 2022 deltog 281 partier. Blir antingen väldigt liten text eller en väldigt lång valsedel.
Ser ut att vara typ A3 när man ser från vissa val, bör även funkar här, men med det sagt så kanske det blir samma "pappersåtgång".
Citera
2025-03-14, 22:20
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ni som förespråkar 1 valsedel. Vilka partier ska få stå förtryckta på den? Blir ett jävla liv på FB när Afs inte får vara med på sedeln och det blir en rätt stor sedel om alla registrerade partier ska få vara med.

Då har jag inte ens berört personrösterna. Blir en mindre telefonbok som ska ner i urnan.

Jag menar inte att det är bra att det slängs 700 miljoner valsedlar. Det känns dock lite upp till partierna att inte beställa så jävla många då.
Det fungerar ju med en valsedel i princip överallt annanstans så har svårt att se att det skulle vara några problem. Nummer för personröstning får väl sitta på listor i båset eller liknande. Bokstav för partiet enligt dansk modell.
Citera
2025-03-14, 22:27
Medlem
Citat:

En stor lapp där självklart alla partier som ställer upp i valet finns med. Rättvist och lika villkor för alla som deltar.

Det går jättebra i andra länder att anordna. Dessutom med personröster. Går exempelvis att ordna genom att man antingen skriver numret på den kandidat man vill rösta på eller kryssar för det nummer på den kandidat man vill ha. Alternativt att allas namn skrivs ut.

Går superbra i många andra länder med en enda valsedel där alla partier är med. Därmed slipper även partierna lägga energi på logistik, utdelning av valsedlar etc. Man får en stor valsedel när man går och röstar. Visst, lite större valsedlar än i Sverige, men är det något större problem? Då skulle det räcka att trycka några miljoner valsedlar (som i stort sett samtliga används) istället för 700 miljoner valsedlar där de flesta kastas.

Men största fördelen är väl att det blir rättvisare val.
Citera
2025-03-14, 22:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Ja, en enda med kryss, vad är det för svårt med det?
Citera
2025-03-14, 22:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Allt är upplagt för att få folk att tro att digital röstning är vägen att gå. Snart kommer man föreslå att Soros dominionmaskiner ska användas. Då kan de sedan manipulera alla val enkelt. Endast lallande idioter kommer gå med på det frivilligt. Samtidigt så kavlade majoriteten av alla svenskar glatt upp för att huggas för inte så länge sedan. Det är sorgligt att folk är så jävla hjärntvättade.
Citera
2025-03-14, 23:03
Medlem
Det är väl som det mesta staten håller på med. Finns alltid resursslöseri och ineffektivitet.
Det finns alternativa sätt att göra detta på MEN om risken finns att valsedlar skulle ta slut DÅ skulle du kunna startat en tråd med väsentligt innehåll.
Citera
2025-03-14, 23:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Gör som i Finland etc. Ha tre val på tre valdagar. Vi hade det förr, för länge sedan. Annars så slentrian-röstar man bara som nu. Alltså man röstar i riksdagsvalet, och så "åker landstiget och kommunen i samma veva", alltså samma parti för folk ids inte ha tre saker i skallen samtidigt..

När jag var valförrättare i många år, gillade jag EP-valet mest. Samma arvode, men mindre jobb. Tog kanske två timmar att fixa (räkna) EP-valet, Riksdag+landsting+kommun tog sex timmar..
Citera
2025-03-15, 02:17
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
700 miljoner, det är absurt mycket. Tror inte det skulle hända i ett land som Sverige.

Varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in