2025-04-02, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Reseavdraget är ett skämt ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Av vilken anledning är det ett skämt?

Citat:
För att du får en piss i havet tillbaka i jämförelse med dina bränslekostnader.

Ja t.ex. som för mig, gjorde avdrag för 16 800 kr. Utav det går 11 000 bort direkt och utav det som blir kvar får jag ca 2000 kr bara, utav totalen 16 800 kr. Inte mycket att hänga i julgranen.
Citera
2025-04-02, 10:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:
För att du får en piss i havet tillbaka i jämförelse med dina bränslekostnader.

Precis vad jag misstänkte
Då har du tyvärr fel bil att pendla med. Det jag får tillbaka räcker till bränslekostnaden hela året + service. Pengarna åker in på tankkortet.
Men vill man åka med en bil som drar mycket är iofs upp till en själv men då ska man inte gnälla
Citera
2025-04-02, 10:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja t.ex. som för mig, gjorde avdrag för 16 800 kr. Utav det går 11 000 bort direkt och utav det som blir kvar får jag ca 2000 kr bara, utav totalen 16 800 kr. Inte mycket att hänga i julgranen.

Var glad över det lilla
Citera
2025-04-02, 11:02
Medlem
Citat:
Då har du tyvärr fel bil att pendla med. Det jag får tillbaka räcker till bränslekostnaden hela året + service. Pengarna åker in på tankkortet.
Men vill man åka med en bil som drar mycket är iofs upp till en själv men då ska man inte gnälla

Ja jag ska inte gnälla heller egentligen. Kör elbil och det kostar mig 4,8 kr milen i elkostnad och då är det dyrt för jag har dyr laddning, men det hade ju kunnat vara värre om man haft någon bensinbil som drog 0,7 liter milen eller så
Citera
2025-04-02, 11:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ja jag ska inte gnälla heller egentligen. Kör elbil och det kostar mig 4,8 kr milen i elkostnad och då är det dyrt för jag har dyr laddning, men det hade ju kunnat vara värre om man haft någon bensinbil som drog 0,7 liter milen eller så

Själv ligger jag på 6.34 kr per mil med dagens diesel pris så jag är nöjd
Citera
2025-04-02, 11:35
Medlem
Citat:
Själv ligger jag på 6.34 kr per mil med dagens diesel pris så jag är nöjd

Också helt OK, den bör du hålla kvar vid. Att skaffa ny dieselbil idag är dock inte direkt något alternativ för de flesta med skyhöga malusskatter första 3 åren.
Citera
2025-04-02, 12:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Också helt OK, den bör du hålla kvar vid. Att skaffa ny dieselbil idag är dock inte direkt något alternativ för de flesta med skyhöga malusskatter första 3 åren.

Självklart behåller jag den vore dum annars. Gör även service och reparationer själv. Skatten ligger på 1100 kr så helt okej.
Citera
2025-04-03, 20:08
Medlem
Citat:

Exakt.
Ett jävla skämt.
Citera
2025-04-03, 20:09
Medlem
Citat:

Jag åker inte i nån jävla Micra, det ska du ha klart för dig.
Citera
2025-04-03, 21:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag åker inte i nån jävla Micra, det ska du ha klart för dig.

Har jag skrivit Micra? Varför gnäller du då att det är ett jävla skämt?
Citera
2025-04-04, 19:00
Medlem
Citat:
Har jag skrivit Micra? Varför gnäller du då att det är ett jävla skämt?

Det ska du ha klart för dig.
Citera
2025-04-19, 17:36
Medlem
Citat:

Det är inte för att din bil är bränslesnål som du får tillbaka mycket på bränslet, det är för att du kör ofantligt många mil. Det är inte en flex direkt att sitta och köra 7-8 mil enkelväg till jobbet varje dag. Jag vet att min tid är värd mycket mer än att man får några tusenlappar tillbaka på skatten. Allt över 25 minuter enkelväg är slöseri på tid och livet.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2025-04-19 kl. 17:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in