2025-03-14, 16:05
Medlem
urdrag ur:
https://www.expressen.se/nyheter/exp...c-a999f1fd0b97

"Skatteverket granskar reseavdrag
De vanligaste felen folk gör när de deklarerar rör reseavdrag och försäljning av bostad.

I år granskar Skatteverket det förstnämnda lite extra.

– Områden som vi särskilt kontrollerar i år är reseavdrag och generellt uppgifter som man fyller i själv, där risken för fel är störst. Uthyrning och försäljning av tjänster via plattformsföretag hör också till områden som vi tittar extra på, säger Jan Janowski, deklarationsexpert på myndigheten, i en kommentar.

För att man ska ha rätt till reseavdrag med bil gäller det att tidsvinster är minst två timmar per dag jämfört med att resa kollektivt. Dessutom ska avståndet mellan bostad och arbetsplats vara minst fem kilometer – och kostnaden ska på årsbasis överstiga 11 000 kronor.

Deklarationen öppnar på tisdag, den 18 mars."

I en tid där DOGE och Elon Musks inflytande omformar spelplanen för slackers inom staten, samtidigt som LLM-baserad AI blir allt mer effektiv, rör vi oss mot en era med minskat fusk, bedrägeri och slarv inom statliga institutioner.

Jag tror att vi nu kliver in i det första året där det blir nästintill omöjligt att manipulera system som reseavdrag eller liknande. De som arbetar kommer med största sannolikhet att använda LLM-teknologi, även om det sker inofficiellt – precis som jag själv gör på jobbet, och som många andra redan gör. Detta kommer i sin tur att göra det betydligt enklare att identifiera och stoppa fusk för dom anställda på skattemyndigheten som vill klättra i karriären.

Jag misstänker även att uttryck som "extra noggrann granskning" används just för att signalera att data nu körs genom AI-modeller, som omedelbart kan identifiera avvikelser.

Ur ett större perspektiv ser jag detta som en positiv utveckling – snart kommer ingen längre kunna fuska!

Så, hade ni tänkt fuska?
Citera
2025-03-14, 17:32
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Japp. Fuskar alltid med resavdrag har egen bil men gångavstånd till kontoret. Kanske ska tänka över iår om det är värt chansa på 25.000 extra.
Citera
2025-03-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Japp. Fuskar alltid med resavdrag har egen bil men gångavstånd till kontoret. Kanske ska tänka över iår om det är värt chansa på 25.000 extra.

Ja har du gångavstånd till jobbet, och gör avdrag så du får tillbaka 25000kr. Då fuskar man väldigt mycket . Inte ens jag får tillbaka det i handen, och då har jag 1-3 mil (Tänker inte skriva specifikt) enkel väg.
Citera
2025-03-14, 18:26
Medlem
Jag har aldrig gjort reseavdrag, för jag har haft så nära jobbet, men har nu över en mil, men kommer säkert bli granskad för att min förklaring till det hela är lite komplicerad.

1. Jag har två jobb. Tidsvinsten till huvudjobbet är "bara" 1,5 timme per dag med bil jämfört med kollektivtrafik + att gå sista biten.

2. Jag bodde fram till april på väldigt nära gångavstånd till jobbet, men när jag adressändrade så trodde jag att folkbokföringen ändrades också för det har den gjort förr i tiden, men märke att man numera måste ändra via skattemyndigheten själv, det har jag inte gjort förr, därför blev folkbokföringen ändrad i slutet av juni eller nåt sånt när jag märkte min miss.

Men 3. Med mitt andra jobb så blir det lätt över 2 timmar per dag i tidsvinst och dessutom kräver mitt andra jobb bilen när jag jobbar, så det är omöjligt att ta kollektivtrafik.

Men granskar dom mig så måste jag förklara allt detta och det ser säkert inte lika tvärsäkert ut för dom som det jag skriver här.
Citera
2025-03-14, 18:27
Medlem
Proumbras avatar
Skönt, hoppas att det är sant ^^
Citera
2025-03-14, 18:47
Medlem
Lassekkongos avatar
Hur fungerar det med reseavdrag igentligen? Nu har en ny busslinje precis öppnat utanför jobbet. Det tar 51minuter med buss vissa tider och 1h 30min vissa tider.. bil tar 16min..

Tror ni jag kan fortsätta göra avdrag även med en ny busslinje utanför jobbet?
Citera
2025-03-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hur fungerar det med reseavdrag igentligen? Nu har en ny busslinje precis öppnat utanför jobbet. Det tar 51minuter med buss vissa tider och 1h 30min vissa tider.. bil tar 16min..

Du ska spara 2h per dag på att ta bil jämfört med att ta kollektivtrafik+gå om nödvändigt, så visst kan du göra avdrag, men granskar dom dig så kommer du säkert torska. Men verkar inte vara något större problem att torska som jag förstår det? Allt som händer är väl att man inte får det avdrag man försökt göra?
Citera
2025-03-14, 19:06
Medlem
Citat:

Är du läskunnig ? Står ju lite överallt att du måste ha minst 2 tmmars förtjänst för att kunna dra av resor..
Citera
2025-03-14, 19:15
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du ska spara 2h per dag på att ta bil jämfört med att ta kollektivtrafik+gå om nödvändigt, så visst kan du göra avdrag, men granskar dom dig så kommer du säkert torska. Men verkar inte vara något större problem att torska som jag förstår det? Allt som händer är väl att man inte får det avdrag man försökt göra?

Sjukt att man inte kan göra avdrag när bussen tar 1h30min enkel resa mot bilen på 15min enkel.

Äsch får väl chansa helt enkelt
Citera
2025-03-14, 19:29
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Sjukt att man inte kan göra avdrag när bussen tar 1h30min enkel resa mot bilen på 15min enkel.

Que? Du sparar ju 2h per dag om bussen tar 1h30 och bilen 16 minuter enkel resa.
Citera
2025-03-14, 19:39
Medlem
Gamla nyheter.

(FB) Deklaration 2025
Citera
2025-03-14, 19:59
Medlem
Citat:

Ja jag själv ligger ju lite i osäkerhet om avdrag. Jag sparar som sagt inte 2h per dag, men som dig så tar min resa med bil typ 15-16 minuter, men med buss plus gå så tar det typ (dit + hem) 1h och 45 minuter, men jag har andra omständigheter som gör att jag tror jag kan lagligt ändå kan få igenom avdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in