• 1
  • 2
2025-03-14, 15:55
Medlem
Jag är ny på det här med att kolla journal online. Jag har lite frågor & ni som har erfarenhet kanske kan svara på det.

1. Varför är det tomt under en anteckning?
2. Hur lång tid tar det innan remisser dyker upp i Journalen? Min läkare har nämligen skickat en remiss men det är tomt när jag går under "Remisser" i Journalen.
Citera
2025-03-14, 19:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Jag är ny på det här med att kolla journal online. Jag har lite frågor & ni som har erfarenhet kanske kan svara på det.

1. Varför är det tomt under en anteckning?
2. Hur lång tid tar det innan remisser dyker upp i Journalen? Min läkare har nämligen skickat en remiss men det är tomt när jag går under "Remisser" i Journalen.
Det är lite vilda western på 1177´s hemsida. Vissa anteckningar i journalen skrivs in, andra inte, vissa tas bort. Tex. Min förra provtagning. Tänkte jag skulle jämföra resultatet av den senaste, med den gamla (ca 3 månader) men den gamla var då försvunnen.
Bokade besökstider syns inte alltid där (oklart varför)
Citera
2025-03-15, 11:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Om man vill se vilka tider som är inbokade måste man lägga till den mottagning det gäller. Vilket betyder att alla mottagningar man besöker måste man själv hitta och lägga till. Detsamma när man är ombud för någon, exempelvis sina barn. Då måste man lägga till varenda mottagning för varje person. Annars ser man inte de bokade tiderna. Och då kan man alltså inte heller omboka/avboka. Dumt system på den punkten.
Citera
2025-03-15, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Om man vill se vilka tider som är inbokade måste man lägga till den mottagning det gäller. Vilket betyder att alla mottagningar man besöker måste man själv hitta och lägga till. Detsamma när man är ombud för någon, exempelvis sina barn. Då måste man lägga till varenda mottagning för varje person. Annars ser man inte de bokade tiderna. Och då kan man alltså inte heller omboka/avboka. Dumt system på den punkten.
Det där är ju skitdumt. Flera dumma saker är att man inte kan se sitt barns ärenden om de är över 13 år. Mitt barn kanske ska opereras, men jag kan inte se någonting om det själv! Som om mitt barn har koll på det där själv…

Och att barn över 13 inte kan se sina egna provresultat. Det fick jag ett brev hem för.
Citera
2025-03-16, 16:04
Medlem
AmpertBXs avatar
Journalsystemet under 1177 regelverk är till för läkarna och inte deras listade patienter. Multisjuka äldre dom bollas mellan remitterande kliniker som konstaterar det förra kliniken konstaterade som den första kliniken redan konstaterade samma sak utan åtgärder där man tvingades betala för nytt läkarbesök 250-275:- varje gång till ingen nytta för listade patienten. Ett tydligt bevis på att man endast är intresserad av att mjölka patienterna på avgifter.

Den här rutan: "Kontakta mig" är inte tillgänglig hos många av privatklinikerna. I stället hänvisas man till Boka tid-Avboka tid. Man har ingen som helst möjlighet att skicka iväg en kort lägesrapport som hos husläkaren, det vill privatkliniken ta betalt för, utan att egentligen göra någon undersökning. Det får man boka nytt läkarbesök som förmodligen inte heller resulterar i någon förbättring av krämpan. Tur man är frisk och mångmiljonär.
Citera
2025-03-16, 16:16
Medlem
Journalsystemet som visas under 1177.se är direkt dåligt. Alldeles för mycket upp till resp vårdpersonal att välja vad som skrivs. Många sjuksköterskor är inne och skriver en massa ovidkommande strunt. Vissa läkare registrerar inte remisser. Annan provtagande personal registrerar inte provresultat.

Det skulle behövas ett betydligt striktare regelverk för vad som skall journalföras och inte och håll framför allt alla okunniga sjuksköterskor borta från journalerna helt och hållet.

Eftersom det som skrivs i journalen ofta är den enda information som når kommande instanser i vårdkedjan är det viktigt att informationen är korrekt. Jag har vid ett flertal tillfällen krävt ändring av direkta felaktigheter som registrerats.
Senast redigerad av Challe321 2025-03-16 kl. 16:23.
Citera
2025-03-16, 17:46
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortalitet
Det där är ju skitdumt. Flera dumma saker är att man inte kan se sitt barns ärenden om de är över 13 år. Mitt barn kanske ska opereras, men jag kan inte se någonting om det själv! Som om mitt barn har koll på det där själv…

Och att barn över 13 inte kan se sina egna provresultat. Det fick jag ett brev hem för.

Just det! Jättekonstigt! Man borde väl kunna se sina barns ärenden fram till de är 18... De får knappt fatta egna beslut i vården själva ändå... Jag fattar om det är en ungdomsmottagning eller liknande, men all vård annars borde delas med föräldrarna ända till barnen är myndiga.
Citera
2025-03-16, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Just det! Jättekonstigt! Man borde väl kunna se sina barns ärenden fram till de är 18... De får knappt fatta egna beslut i vården själva ändå... Jag fattar om det är en ungdomsmottagning eller liknande, men all vård annars borde delas med föräldrarna ända till barnen är myndiga.
Nej jag vill ju egentligen inte ens ha mobilt BankID eller Freja+ till mitt barn. De kan ju bli lurade! Men så var man tvungen att skaffa det .

Så nu får man istället be barnet logga in och sedan själv sitta med deras mobiltelefon och sköta 1177.

Mitt barn ska också genomgå neuropsykiatriska utredningar och är inte mogen att sköta sådant här själv. Jättedumt alltihopa. Man får se till att de får alla kallelser mm på post. Mitt barn är väldigt introvert och bor på två olika ställen, så det blir rörigt när jag inte kan sköta allt åt det.
Citera
2025-04-22, 13:37
Medlem
1177-

Läser min journal på 1177 och i anteckningar kan vårdpersonalen skriva vad som helst i princip utan att patienten kan kommentera , i mitt fall så stämmer endast en del av det som står i anteckningarna och närmast känns som förolämpningar och fattar inte vitsen med ha journalen där iom 90 procent är ren galematias , med det sagt så känner jag att jag vill spärra min journal på 11 77. Min fråga är hur uppfattar ni 1177 appen ?
Citera
2025-04-22, 13:42
Medlem
Har själv inte märkt något avsevärt fel med 117 (aldrig använt appen utan hemsidan men det är väl samma sak). Snarare att jag ibland saknat någon detalj vid en provtagning och att den är rörig att hitta på ibland samt när man vill ha ut provsvar på till exempel könssjukdomstester så är det bökigt. Utöver det ser jag inte att anteckningarna har några problem. Det är ju personens uppfattning och tolkning av det denne sett, hört känt eller vad nu varit aktuellt att göra. Du kan ju alltid fråga om dina anteckningar genom att ringa in?

Vad exakt är det som är så tråkigt skrivet? Du är ju anonym här så om du anonymiserar innehållet och bara skriver beskrivningen kanske vi kan uttrycka oss om det känns rätt eller fel?

"Patient agerade som en idiot och var jobbig" är ju rent av skit men "Patient visade tecken på olika störningar och agerandet var labilt" kan vara beskrivande för nästa som ska läsa.

Nyfiken på vad exakt du finner högst opassande, eller rent förolämpande.
Citera
2025-04-22, 13:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Läser min journal på 1177 och i anteckningar kan vårdpersonalen skriva vad som helst i princip utan att patienten kan kommentera , i mitt fall så stämmer endast en del av det som står i anteckningarna och närmast känns som förolämpningar och fattar inte vitsen med ha journalen där iom 90 procent är ren galematias , med det sagt så känner jag att jag vill spärra min journal på 11 77. Min fråga är hur uppfattar ni 1177 appen ?

Sättet du skriver trådstarten på ger mig anledning att tro att de haft fog för varenda ord som står i din journal.
Citera
2025-04-22, 13:51
Medlem
Det är väl inte 1177 som är problemet i grunden här?
Snarare personalen i fråga som har skrivit felaktiga anteckningar.
Har du testat att ringa till de? Det kanske går att påverka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in