• 5
  • 6
2025-04-23, 02:31
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Vid polisförhör så får man godkänna att det förhörsledaren antecknat stämmer. Att utöka patientsäkerheten med liknande kommer dock aldrig ske, då det är för administrativt krävande och man skiter i begåvades svenskars rättigheter i det här landet.
Om tillräckligt många börjar bråka så lovar jag att vi blir av med problemet med journalföringen och den vårdslöshet inkompetenta människor inom vården än så länge tillåts agera efter

Men utan journalsystemet så hade jag trott att folk generellt är smartare än vad de är. Det är uppenbart ett problem som berör intelligensnivån när man inte klarar av att redogöra något kring en patient korrekt. Hade aldrig någonsin kunnat gissa att så många har svårt med det kognitiva eller lunnat förstå hur galet allt i deras liv (eller dem som har personerna i sina liv) blir på grund av att de inte är med i matchen.

Jag tror att vi måste kräva att allt färre personer har de befogenheter de har. Även inse att de inte kan ha en patient hos sig för länge då de inte klarar av för mycket information såsom att ha ett samtal i 40-60 minuter.

En normal sjuksköterska kanske har en maxgräns av samtalstid på 20 minuter, med tanke på vad de skriver i journaler efteråt.
Citera
2025-04-23, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Vid polisförhör så får man godkänna att det förhörsledaren antecknat stämmer. Att utöka patientsäkerheten med liknande kommer dock aldrig ske, då det är för administrativt krävande och man skiter i begåvades svenskars rättigheter i det här landet.

Jag tror heller aldrig att det kommer att ske trots att det vore önskvärt. Ett stort problem är dock att just administrationen inom sjukvården är oerhört ineffektiv. En bidragande orsak till det är att sjuksköterskor används till administrativa uppgifter istf till det de är utbildade till som att tex ta prover, dela ut mediciner och plåstra om patienter. De flesta sjuksköterskor är direkt olämpliga till att sköta planering och administration samt dokumentation.
Senast redigerad av Challe321 2025-04-23 kl. 07:57.
Citera
2025-04-23, 11:58
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Angående journalföring och annan dokumentation. Det heter ju att det ska utföras så snart som möjligt. Men gör man verkligen det? Det är väl inte bara att den som utför uppgiften kanske är mindre lämpad att göra det. Väntar man för länge med att anteckna kanske minnet sviker och så blir det därför fel. Oavsett hur lämplig man nu egentligen är.
Citera
2025-04-23, 12:31
Medlem
Jag har försökt spärra journalen men inte lyckats hitta var man gör det , uppmanar alla som kan att spärra journalen så kanske vården tänker-till och slutar skriva på detta patientfarliga sätt. Eller tänker-till hur vården kan bli patientsäker. Det är det enda sättet vi kan visa vårat missnöje med felciteringar , patientfarlig dessinformation etc och sätta ner fötterna gentemot vården.
Senast redigerad av chunky000 2025-04-23 kl. 13:25.
Citera
2025-04-25, 06:19
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Just det! Jättekonstigt! Man borde väl kunna se sina barns ärenden fram till de är 18... De får knappt fatta egna beslut i vården själva ändå... Jag fattar om det är en ungdomsmottagning eller liknande, men all vård annars borde delas med föräldrarna ända till barnen är myndiga.
Handlar om att många tonåringar i dagens Sverige lever i hederskulturer. Du kan nog själv räkna ut vad som kan hända om dottern inte är oskuld eller sonen är bög.
Citera
2025-04-25, 11:09
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Handlar om att många tonåringar i dagens Sverige lever i hederskulturer. Du kan nog själv räkna ut vad som kan hända om dottern inte är oskuld eller sonen är bög.

Barn från 13 år ska tydligen ha rätt till ett privatliv. Jag håller med om det. Men systemet har en baksida också, reglerna är ändå lite märkliga och inte konsekventa. Jag googlade och kom fram till att föräldrar har hand om 1177 fram till att barnet fyller 13 år. Då är det föräldrarna som kan logga in och läsa journalen och boka, avboka och omboka tider med mera. När barnet fyller 13 är det barnet som måste logga in för att sköta bokade tider. Men föräldrar kan fortfarande sköta tider via telefon, fram till 16 års ålder... Bara inte på 1177... När barnet är mellan 13 och 15 år finns journalen oftast inte tillgänglig digitalt, varken för barnet eller föräldrarna. Kanske bara finns journal för vissa mottagningar i vissa regioner, som barnet kan läsa. Det som går att göra är att beställa utskrifter av journalen med barnets godkännande. Om en förälder verkligen vill komma åt journalen, tror du då inte att föräldern tvingar barnet att godkänna det? Och så får man ut journalen ändå. Trots att det heter att barnet har rätt till ett privatliv. Lever man i hederskultur gör man nog allt för att privatlivet inte ska finnas. Man får ut all info på något sätt ändå.
Citera
2025-04-26, 18:55
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Om en förälder verkligen vill komma åt journalen, tror du då inte att föräldern tvingar barnet att godkänna det? Och så får man ut journalen ändå. Trots att det heter att barnet har rätt till ett privatliv. Lever man i hederskultur gör man nog allt för att privatlivet inte ska finnas. Man får ut all info på något sätt ändå.
Jo visst är det så. Men jag tycker ändå det är bra att samhället markerar att detta inte är något vi inte vill ha i Sverige. Om föräldrarna väljer att eskalera för att få reda på sina barns hemligheter så finns det bevis som kan användas av ungdomen när denne tex senare söker hjälp av soc för att ordna eget boende.

Behöver inte handla om hederskultur, vet etniska svenskar som växt upp med psyksjuka kontrollfreaks till föräldrar och som haft mycket svårt att etablera ett vuxenliv. Lösningen för unga tjejer när soc inte gör något är tyvärr ofta att flytta in hos ett äldre creep som ställer upp med bostad ”gratis”.
Citera
2025-06-01, 09:41
Medlem
Läser just att det inte går att logga in på journalsystemet Cosmic på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Antar att det handlar om att personalen inte kan logga in. Denna tråd handlar visserligen om journalen på 1177. Detta föranleder några frågor. Jag upplever att journalen på 1177 är mycket ofullständig och det journalförs ofta rena felaktigheter. Hur synkroniseras egentligen det som journalförs i vårdinrättningarnas egna system (exvis Cosmic) och 1177? Sitter verkligen personalen och antecknar i flera olika system? Vilka personalkategorier har egentligen behörighet att skriva i journalerna?

Som det är nu är journalerna på 1177 snarare en grund till fel än till nytta vare sig för patienter eller vårdgivare. Hur kan man tex låta vilken random sjuksköterska som helst vara inne och "kladda" i ett sådant viktigt dokument för oss patienter?
Citera
2025-07-09, 18:55
Jag har aldrig sett remisser i journalen. Tycker inte det är patientsäkert.

Undrar också varför många anteckningar är tomma, att man bara ser rubriken. Vad skulle liksom syftet vara att dölja det för patienten?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in