2025-03-14, 18:18
Medlem
halaltarzans avatar
De ppnade ngon krog i Gamla stan som skulle kra p ngot ren-tema med horn och fllar utanfr. De blev vl inte s dr jttelnglivade va. Var sjlv aldrig dr, det rckte med att de dr dumma jvla djuren stod lite hr och dr och bara dumglodde p vgarna nr jag kajkade runt som frsljare i Norrland. Nej, vem fan var det som trodde p ett ren-tema?
Citera
2025-03-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Det fanns en gng ett anrikt arbetarfik i min gamla hemstad. Lokalen var gammal och sliten men inte sunkig, mer charmig av rens patina. De ppnade halv fem p morgonen och serverade grtfrukost, rejla mackor och starkt kaffe fr en spottstyver s det gllde att komma tidigt fr att f en plats. Mycket vlbeskt stlle.

En dag fick man pltsligt fr sig att man skulle modernisera lite...
-
Mnaden efter fick dom bomma igen efter att de tappat alla sina gamla kunder.
Ett praktexempel p det gamla talesttet: "If it aint broken - dont fix it!"

Arbetarfiken fanns ver hela Sverige frr, fanns en del kvar i min ungdom t o m. Tror de hade varit vldigt populra idag. Precis som de gamla lhallarna.

Tnkte p det nr jag sg dokumentren om Stenbeck, det var d - p 80 och 90-talet - de stllena brjade ses som hopplst omoderna, ett tecken p att de som gick dit inte hade rd med annat. Vilket var en skam d mer n ngonsin.

Idag hade de stllena troligtvis blivit oerhrt populra igen. Rejl, mttande, svensk mat fr rimliga pengar.
Citera
2025-03-14, 21:48
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
S r det, sjlv har jag ett favvo place, en thai restaurang med thailndare i kket/gare, de har mttligt med menyval och sen en riktigt bra service, d frun r thai s fr man sklart extra bra service

Kan upplysa om att denna "skrpfisk" ven serveras p en finare resturang p en golfklubb i sverige, fast under namnet rdsptta, hur jag vet det beror p att jag arbetat p golfklubben och sett vad kket fr fr leveranser... Men med bra tillagning smaka det helt okey...
r du medveten om att "tilapia,pangasius" r tv olika fiskar?

Om inte: https://www.ocean-treasure.com/quali...is-difference/

Det lr ju inte vara Hovs Golfklubb...
Citera
2025-03-14, 22:11
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
En varningsflagg r en meny med en miljon artiklar. Mycket men nstan allt r uselt. Bttre med f rtter/tillbehr som r riktigt bra. Vill minnas att detta alltid var bland det frsta som Gordon Ramsay bantade ner ordentligt under sina 00/10-tals hrjningar i Kitchen Nightmares och Hotel Hell.

Det r sant. Hlften av dessa rtter kommer frn samma gamla gryta en vecka tidigare dr enda skillnaden r att dom lgger p ett lagerblad och ngra sm tomater
Citera
2025-03-14, 23:04
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
En varningsflagg r en meny med en miljon artiklar. Mycket men nstan allt r uselt. Bttre med f rtter/tillbehr som r riktigt bra. Vill minnas att detta alltid var bland det frsta som Gordon Ramsay bantade ner ordentligt under sina 00/10-tals hrjningar i Kitchen Nightmares och Hotel Hell.
Det och bilder p tallrikar med mat i menyerna eller utanfr p planscher. Ser riktigt risigt ut.
Citera
2025-03-14, 23:06
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Om man som lunchrestaurang anvnder billig asiatisk skrpfisk som tillex: tilapia,pangasius som varit sjuk och r fullpumpad med antibiotika och r odlad i toalettvatten.
D brukar alltid skriva ospecificerat fiskgryta eller med fisk osv.

De lunchrestaurangerna och kvllsrestaurangerna som serverar detta gift s vet man direkt att de inte prioriterar kvalitet.

D vet man automatiskt att de ocks anvnder billigt gift som margarin och giftigt gmo majs,soja,ris utan att behva frga vilka mrken/lnder sakerna odlas i.

Eller pizzerior som anvnder billig hollndsk gmo skrpost(de flesta i sverige)

De stllena undviker jag iallafall.
Finns skert de som du som kollar sdant men gemene lunchgst kolllar inte tre rader in p innehllsfrteckningen nr de ska kka. "Urskta men kommer gget i carbonara frn frigende hnor"? r liksom inte ngot man brukar orka bry sig om.
Citera
2025-03-15, 14:19
Medlem
halaltarzans avatar
Ett annat stlle jag kommer ihg var ngon krog de ppnade i en gammal typ bussterminal p en parkering mellan KS och Brunnsviken i Sthlm. Var vl dr nn gng men om man ville ner p stan sen s var det taxi som gllde, lite ltt besvrligt. Tror inte heller den blev direkt lnglivad?
Citera
2025-03-25, 23:20
Medlem
ProfessorBengts avatar
Mother Stockholm F12.
Citera
2025-06-11, 11:03
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har varit tillbaka i Falkenberg och den gamla kolgrillsrestaurangen har tydligen startat igen med nytt namn. Testade en lunch dr. Tja... Det var inte dligt men inte jttebra heller. Lokalen var fortfarande ganska trkig och det tog alldeles fr lng tid att f maten. r det lunch ska det g snabbt! Glmde kolla ifall de hade skaffat alkoholrttigheter, det var nd inte aktuellt just d, jag skulle ju vidare med bilen.
Citera
2025-06-11, 11:57
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thornstrom
Vad r misslyckandet?

Oj frlt, trodde det var underfrsttt...
Personligen blir jag inte s sugen p att komma tillbaka dit. Som jag skrev s tog det alldeles fr lng tid att f maten fr att vara p en lunch. Maten var okej men inget man tar omvgar fr.

Det var ocks ganska f andra gster dr, mindre n halvfullt. Det r ett misslyckande eftersom att det innebr att de drar in ganska lite pengar.

Man frsker helt enkelt nstan exakt samma sak som de tidigare garna misslyckades med. S om det inte r en fasad fr pengatvtt s begriper jag inte hur de tnker...
Citera
2025-06-11, 12:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thornstrom
Det r samma gare nu som nr det hette Beyti. Jag tycker att dom har rtt bra med gster nr jag r drnere och gr frbi.

Aha, okej. Ja jag kan mycket vl ha fel.
Citera
2025-06-12, 16:54
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vad har ni sett fr korkade misstag i restaurangbranschen? Jag tnker bde som gst och som anstlld. Typ dfdda koncept som ingen begriper, katastrofal logistik i kk och servering osv.
Kedjan Meaning Green blev inte lnglivade (i Malm).
Lite skumt koncept typ McDonalds men endast vegetariska rtter.
Man kunde kanske tnkt sig en enda kttrtt men icke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in