2025-03-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Mobilförbud på lektionerna kan jag förstå, men eleverna borde få ha mobilen på rasterna.
Kan tänka mig att de har upplevt att det är för mycket jobb med att samla in och dela ut varje lektion.
Citera
2025-03-14, 15:05
Medlem
Vedvikens avatar
Allt har bara blivit sämre i skolan sen mobiltelefonerna kom in i bilden. Jag tycker det är bra att det förbjuds...
Citera
2025-03-14, 15:06
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag har aldrig haft några Tiktokbekymmer under min lärargärning, däremot så var det otroligt många killar som spelade SC på arbetsdatorerna när de skulle skriva uppsatser odyl och många satt även med datorn i högsta hugg under håltimmarna.

När mobilerna ska bort så ställs det höga krav på rastvakter på högstadiet samt trivsamma uppehållsrum och små kiosker, men så lär det ju knappast bli. Att bara förbjuda saker rakt av utan att fundera över negativa konsekvenser är nuvarande regering väldigt bra på.

Åh herre min je. Detta är så oerhört typiskt vänstern.
Det finns väl många saker som är förbjudna i skolan utan att ni behöver ha specifika vakter?
Ni har väl inte direkt knarkvakter och mördardvakter heller?

Eller menar du att ni är så förbannat slappa att ni inte ens kan etablera grundläggande enkla regler som barnen skall förhålla sig till? Är du rädd att barnen skall bli ska känna sig kränkta?

Wow säger jag bara. Man förstår varför skolan är i fritt fall med sådan här slapphet.
Citera
2025-03-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Prepare for incoming shitstorm från resten av tråden som inte fattar detta.
Precis, men det är jag van vid så fort jag utrycker mig. Ibland är det självklara svaret rätt, det är bara det att många blundar för det..
Citera
2025-03-14, 15:41
Medlem
Firewaias avatar
Finns inget negativt alls med det och det kommer bli exakt som de förutspår, en lugnare och mer fokuserad studiemiljö. Varenda unge före denna generationen har haft det så. Finns det verkligen NÅGON som förespråkar motsatsen?
Citera
2025-03-14, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Jättebra. Min dotter har haft en mobilfri skoltid(hon går i sexan)och det har alla föräldrar och de flesta barn varit nöjda med. De leker på rasterna och alla dessa "snap-bråk" som var ett problem under en period(dock inte för mitt barn, inget snappande eller tiktokande här)kunde pausas under skoltid.
Mpnga högstadium tillåter telefoner, men skolan min dotter ska börja på har telefonförbud(och skoförbud, yes ). Det känns bra.
Men eftersom det redan är fritt fram för mobilfria skolor så är ju förslaget helt meningslöst. känns som att det är retorer som inte gör sitt jobb som är problemet.
Citera
2025-03-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Men eftersom det redan är fritt fram för mobilfria skolor så är ju förslaget helt meningslöst. känns som att det är retorer som inte gör sitt jobb som är problemet.
Idag är det fritt fram. Enligt förslaget så skulle det bli obligatoriskt, dvs att skolorna inte kan välja att tillåta mobiler.
Citera
2025-03-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men min arbetskompis som snickare hade koll på sina barn genom mobilen just för att han var en engagerad far, såg vart de var å svarade alltid om nån frågade. Helt enkelt en skitbra far som brydde sig. i det läget är ju mobilen skitbra.

Övervakande far 🤣 skit bra!
Citera
2025-03-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Övervakande far 🤣 skit bra!
Skall inte en far vara det?
Citera
2025-03-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Skall inte en far vara det?

Jag har inte barn men tycker kulturen är alldeles för paranoid och att möjligheterna till övervakning är rätt stora idag, kan inte vara kul att växa upp med föräldrar som typ har möjlighet att filma det exakta ögonblicket du kommer hem, när du använder internet, hur mycket du använder internet, var du befinner dig geografiskt, etc

För att inte nämna att det ska skjutsas hit och dit, och att allt ska kretsa kring barnens scheman.

Kan de inte få reda sig själva?

Finns så klart en balans och allt är inte svart eller vitt men detta är mitt perspektiv på det hela.
Senast redigerad av har 2025-03-14 kl. 16:00.
Citera
2025-03-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Jag har inte barn men tycker kulturen är alldeles för paranoid och att möjligheterna till övervakning är rätt stora idag, kan inte vara kul att växa upp med föräldrar som typ har möjlighet att filma det exakta ögonblicket du kommer hem, när du använder internet, hur mycket du använder internet, var du befinner dig geografiskt, etc

För att inte nämna att det ska skjutsas hit och dit, och att allt ska kretsa kring barnens scheman.

Kan de inte få reda sig själva?

Finns så klart en balans och allt är inte svart eller vitt.
Jag pratar om unga barn nu, tio till 14, en förälder skall ha koll.
Citera
2025-03-14, 16:21
Medlem
Robotrons avatar
bara white-trash-föräldrar låter barn springa omkring med mobil i skolan när dom går i låg- och mellanstadiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in