2025-03-13, 18:22
Medlem
GoranPongs avatar
Mobilförbud på lektionerna kan jag förstå, men eleverna borde få ha mobilen på rasterna.
Citera
2025-03-13, 18:24
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Det är väl bra med förbud om det gäller grundskolan, speciellt under lektionerna är det ju helt självklart med mobilförbud.
Är man däremot vuxen eller går på gymnasiet borde man kunna ha mobiler utanför lektioner.

Sen det där med att samla in mobiler i nån löjlig låda... Det hade ju inte jag följt om jag hade varit elev. Istället skulle man låtit bli att ta med mobil till skolan eller gömt den i skåpet eller väskan.
Att samla allas mobiler i nån snuskig låda är ju en jävla smitthärd och hur hittar man ens sin egen när alla har likadana? Märks de med namnskyltar?

Säg den tonåring som inte känner igen sin mobil, den existerar inte.

Här är skolorna mobilfria och det är bara bra, datorer har dom egna så mobilen behövs verkligen inte. Mobillådan är oftast en låda med fack till varje mobil, kan vara numrerad också. Gäller antagligen inte gymnasiet jag har inte så gamla barn så har ingen koll på det.
Citera
2025-03-13, 18:24
Avslutad
Och vem ska se till att detta sköts? Lärarna? Haha detta kommer aldrig fungera jag ser kaoset framför mig
Citera
2025-03-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Borde införas på arbetsplatser också, inga privata telefoner behövs där.

Jo men i verkligheten kommer det bara införas för arbetare.
Citera
2025-03-13, 18:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Lotta Edholm har haft presskonferens och tänker följa det som utredaren kommit fram till.

Kommer 20 år för sent, tycker jag som har ett helt yrkesliv inom skolans värld.
Men bättre sent än aldrig.

Kommer det att gå igenom i Riksdagen?

Vilket eller vilka partier kan tänkas gå emot?
Jättebra!!
Har redan införts i vissa skolor och t.o.m eleverna tycker det är bra.
Citera
2025-03-13, 18:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Och vem ska se till att detta sköts? Lärarna? Haha detta kommer aldrig fungera jag ser kaoset framför mig

Allra helst som lite smartare elever snabbt kommer sätta ett kontantkort i en gammal mobil som i princip alla familjer har ett antal liggande i en låda. Langa in kontantkortsmobilen till läraren och sedan är den saken löst.
Citera
2025-03-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Många skolor samlar in mobiler på morgonen, så länge de förvaras säkert är det OK. Men så fort barnet ska hem ska det ha sin mobil.
Vettigt ju, men det är väl frivilligt än så länge.
Citera
2025-03-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Det är väl bra med förbud om det gäller grundskolan, speciellt under lektionerna är det ju helt självklart med mobilförbud.
Är man däremot vuxen eller går på gymnasiet borde man kunna ha mobiler utanför lektioner.

Sen det där med att samla in mobiler i nån löjlig låda... Det hade ju inte jag följt om jag hade varit elev. Istället skulle man låtit bli att ta med mobil till skolan eller gömt den i skåpet eller väskan.
Att samla allas mobiler i nån snuskig låda är ju en jävla smitthärd och hur hittar man ens sin egen när alla har likadana? Märks de med namnskyltar?

Kidsen är otroliga på att hitta just sin mobil. De kommer som en svärm till lådan efter dagens slut och fiskar direkt upp mobilen ur rätt fack. Hade nog varit värre om de var pensionärer
Citera
2025-03-13, 19:03
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Detta är alltså vad regeringen sysselsätter sig med, utfärdar dekret om att en låda för mobiltelefoner ska finnas i varje klassrum.

Kan man inte låta detta vara en fråga att besvara lokalt, kanske på kommunal-, skol- eller klassnivå?

Allt eller inget.
Citera
2025-03-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Jo men i verkligheten kommer det bara införas för arbetare.
Men min arbetskompis som snickare hade koll på sina barn genom mobilen just för att han var en engagerad far, såg vart de var å svarade alltid om nån frågade. Helt enkelt en skitbra far som brydde sig. i det läget är ju mobilen skitbra.
Citera
2025-03-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men min arbetskompis som snickare hade koll på sina barn genom mobilen just för att han var en engagerad far, såg vart de var å svarade alltid om nån frågade. Helt enkelt en skitbra far som brydde sig. i det läget är ju mobilen skitbra.

Jaha? Har jag sagt något annat? Har jag sagt att mobiler är dåligt? Vet du ens vad jag citerade och svarade på?

Vad jag sade och det du kommenterade/citerade var: "Jo men i verkligheten kommer det bara införas för arbetare."

Senast redigerad av Trumputin 2025-03-13 kl. 19:18.
Citera
2025-03-13, 19:19
Medlem
Jobbigt för lärare när elever kan kolla upp vad läraren säger via telefonen, och säkerligen i många fall rätta eller få mer info än vad som skolboken eller läraren orkade med . Det måste få ett slut så att den ytliga indoktrineringen kan gå mer friktionsfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in