2025-03-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Jaha? Har jag sagt något annat? Har jag sagt att mobiler är dåligt? Vet du ens vad jag citerade och svarade på?

Vad jag sade och det du kommenterade/citerade var: "Jo men i verkligheten kommer det bara införas för arbetare."

Varför så stickslig, jag förklarade bara att mobilen är bra för många.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kidsen är otroliga på att hitta just sin mobil. De kommer som en svärm till lådan efter dagens slut och fiskar direkt upp mobilen ur rätt fack. Hade nog varit värre om de var pensionärer

Så ni använder redan detta system fast det inte är tvång än?

Men vad händer om eleverna inte lämnar in sin mobil? Måste de ta med mobil till skolan. Vad händer om man glömt den?
Citera
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Och vem ska se till att detta sköts? Lärarna?

Ja, det är väl risk för att det blir så. Vad jag förstår så fungerar det så på en del skolor som har totalt mobilförbud. Den siste undervisande läraren för dagen, har tydligen till uppgift att hämta lådan med telefoner och lämna tillbaka dem i slutet av skoldagen.
Citera
2025-03-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför så stickslig, jag förklarade bara att mobilen är bra för många.

För att du lägger ord i min mun?

Har jag sagt att mobiler inte är bra för många?

Okej jag sade:

"Jo men i verkligheten kommer det bara införas för arbetare."

Vilket du svarade med "Men min arbetskompis som snickare hade koll på sina barn genom mobilen just för att han var en engagerad far, såg vart de var å svarade alltid om nån frågade. Helt enkelt en skitbra far som brydde sig. i det läget är ju mobilen skitbra."

Återigen (svårt ord) har jag sagt det är dålig?

Du förstår inte bättre?
Senast redigerad av Trumputin 2025-03-13 kl. 19:32.
Citera
2025-03-13, 19:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Allra helst som lite smartare elever snabbt kommer sätta ett kontantkort i en gammal mobil som i princip alla familjer har ett antal liggande i en låda. Langa in kontantkortsmobilen till läraren och sedan är den saken löst.

Det förekommer redan. Det vet jag av erfarenhet.
Citera
2025-03-13, 19:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Men nu är jag vuxen och surfar nog minst av mina kollegor ska tilläggas.
Då borde det ju inte vara några problem?
Citera
2025-03-13, 19:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Lotta Edholm har haft presskonferens och tänker följa det som utredaren kommit fram till.

Kommer 20 år för sent, tycker jag som har ett helt yrkesliv inom skolans värld.
Men bättre sent än aldrig.

Kommer det att gå igenom i Riksdagen?

Vilket eller vilka partier kan tänkas gå emot?

Ja sjukt att det inte kommit tidigare. Redan för 15 år sen satt ungarna och stirrade i sina lurar mer än i böckerna i klassrummen. En förlorad generation.
Citera
2025-03-13, 19:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MaximalOtur
Kan hålla med om att arbetare på ”golvet” inom t.ex lager och industri ska behöva lämna luren hemma. Lite skillnad för tjänstemän dock
Absolut inte, det ska gälla alla.
Citera
2025-03-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Verkningslös symbolpolitik som inte kommer ändra resultaten, enligt utlöndska undersökningar. Vad man gör på rasterna borde vara upp till en själv imo. Vissa använder det till att stress-regulerar.

Under lektionerna är det redan mobilfritt.

Att röra på sig, exempelvis spela fotboll lindrar stress ännu mer. Snarare tvärtom, mobilen kan verkligen öka på stressen eftersom många hänger på sociala medier och jämför sig själv med andra.

Man har väl aldrig någonsin fått göra vad man vill på rasterna. Det är ganska fritt, men fortfarande sätter skolorna regler utefter hur lekarna går till. Mobilen, vid begynnelsen, var ju bara för nödsamtal, och därför OK. Men nu har den gått så långt att folk förvandlas till zombies, och barnen får sämre koordination, mindre lek, och blir stressade. Då är det inte konstigt att förbjuda mobiler. Pratar vi till exempel 10 åriga barn är de alldeles för små för att förstå sitt eget bästa, och därför måste vuxna ta ansvar för att skapa en bra skolmiljö där rasterna inspirerar till en lekfull eller avkopplande miljö.
Citera
2025-03-13, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Allra helst som lite smartare elever snabbt kommer sätta ett kontantkort i en gammal mobil som i princip alla familjer har ett antal liggande i en låda. Langa in kontantkortsmobilen till läraren och sedan är den saken löst.
Typ så, men sedan har vi ju de riktiga kaos eleverna som kommer att slår läraren på käften om de måste lämna in sin telefon...
Citera
2025-03-13, 19:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Mobilförbud på lektionerna kan jag förstå, men eleverna borde få ha mobilen på rasterna.

Som gammal skolanställd kan jag tala om att det är OMÖJLIGT att hålla på och samla in och dela ut 30 mobiler till en klass 7-8 gånger per dag.

Antingen kör man TOTALT mobilförbud eller så kan man lika gärna skita i det helt.

Personligen tycker jag det låter som ett riktigt bra förslag. Många ungar i dag tittar ju mer på en skärm än på den riktiga världen under en dag. Det är sjukt.
Citera
2025-03-13, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, det är väl risk för att det blir så. Vad jag förstår så fungerar det så på en del skolor som har totalt mobilförbud. Den siste undervisande läraren för dagen, har tydligen till uppgift att hämta lådan med telefoner och lämna tillbaka dem i slutet av skoldagen.
Kan tänka mig på riktiga kaos skolor hur roligt det blir för den lärare som ska genomföra detta.... Skulle nog behövas Ordningsvakter eller Polis för att kunna genomföra detta utan större konflikter, men vad skulle det kosta?
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-03-13 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in