• 1
  • 2
2025-03-13, 15:13
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Jag har gett flera mediciner en chans men det funkar inte så det är uteslutet för tillfället. Jag har även slutat med min adhd-medicin som jag haft sen jag var 17 år (är 32 idag).
Därför undrar jag hur alla ni andra omedicinerade bipolära gör för att överleva när det känns som att sjukdomen håller på att ha ihjäl en. Har ni några strategier som fungerar istället för mediciner? Jag behöver alla tips jag kan få.

Du behöver inte vara bipolär för att svara. Kanske finns flera tyngre diagnoser/sjukdomar där samma metoder funkar.

Har nyss haft en bra period men fått en käftsmäll av mörkret igen. Fallit ganska djupt ner i självmordstankar och annat svart..
Senast redigerad av Whatelseshouldi 2025-03-13 kl. 15:30.
Citera
2025-03-13, 23:38
Medlem
DragforADHDs avatar
har du provat medicinen litium?
den ska vara effektiv mot bipolär sjukdom, vad jag har hört iallefall
Citera
2025-03-14, 09:26
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
har du provat medicinen litium?
den ska vara effektiv mot bipolär sjukdom, vad jag har hört iallefall

Ja det har jag och jag kan inte ta den mer som jag skrev
Citera
2025-03-14, 09:31
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Ja det har jag och jag kan inte ta den mer som jag skrev
okej
Citera
2025-03-14, 10:23
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
okej

Biverkningar som blev för jobbiga
Citera
2025-03-14, 13:37
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Biverkningar som blev för jobbiga
förstår, hoppas att du hittar en ny medicin som funkar bättre då
Citera
2025-03-14, 15:41
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
förstår, hoppas att du hittar en ny medicin som funkar bättre då

Det finns inte direkt några fler alternativ i medicinväg så det är därför jag frågar efter andra tips 🙂
Citera
2025-06-08, 21:04
Medlem
Bifoxs avatar
Det är inte bra att vara bipolär utan att ta mediciner. Är ju inte hållbart i längden. Hur går det för dig? Hittat någon bra väg utan mediciner?
Citera
2025-06-08, 23:53
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bifox
Det är inte bra att vara bipolär utan att ta mediciner. Är ju inte hållbart i längden. Hur går det för dig? Hittat någon bra väg utan mediciner?

Tack för att du frågar! Jag går på Lamotrigin igen och än så länge känns det bra. Får väl se när den riktiga prövningen kommer dock. Bara hållt på nån månad.
Citera
2025-06-09, 09:08
Medlem
Bifoxs avatar
Lamotrigin är bra medicin. Man kan ta även quetiapin samtidigt, om du skulle känna att inte lamotrigin funkar fullt ut.
Litium är den bästa medicinen. Men många blir skraja att ta den då det kan skapa problem med njurarna.

En vän till mig hade jättejobbigt. De höll på med medicin justering ett bra tag innan den rätta dosen var på plats, idag mår hon bra. Lite trött ibland. Plus att hon måste hålla rutiner. Mat, träning, sömn. Då mår hon som allra bäst. Samt försöka undvika allt för stressiga situationer.
Hon tar 200 mg lamictal och 400 mg quetiapin.

Du måste vara rädd om dig själv, kom ihåg det. Lyssna på kropp och själ. Det går att leva ett relativt bra liv trots sjukdomen.

Det är en svår sjukdom och kan kännas som en evig kamp. Men ge aldrig upp.

Citat:
Tack för att du frågar! Jag går på Lamotrigin igen och än så länge känns det bra. Får väl se när den riktiga prövningen kommer dock. Bara hållt på nån månad.
Citera
2025-06-09, 22:58
Medlem
Longest-covids avatar
Jag tänker att rutiner, nykterhet, bra kost, stöd från omgivningen kan hjälpa dig en bra bit.
Citera
2025-06-10, 08:59
Medlem
Mindmes avatar
Motion och träning ska ha bra effekt om man är bipolär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in