2025-03-31, 17:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Röko åker på däng idag (ner 10 %) efter säljrek från DI och kritik mot hur de redovisar vinst för delägda dotterbolag, vilket bidrar till att P/E ser lägre ut än om man redovisat på ett mer normalt sätt https://www.placera.se/telegram/vins...lj-di-20250331

Jäpp! Introduceraded pä 2034 kr var nere på 1996 kr nu.

Hade säkert köpt om inte namnet var så fånigt och det var så pretentiös introduktionskurs.

Vad hade det varit för fel på 200 kr?
Citera
2025-03-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Hade säkert köpt om inte namnet var så fånigt och det var så pretentiös introduktionskurs.

Jag avvaktar!
Citera
2025-03-31, 21:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

2048 var teckningskurs.
Citera
2025-03-31, 21:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
2048 var teckningskurs.

Stämmer väldigt bra det! Jag läste slarvigt!

"Röko noterades 11 mars, till teckningskursen 2.048 kronor. Men på måndagseftermiddagen faller aktien 8,5 procent till 2.034 kronor. Rökos börsvärde vid noteringen, på 30 miljarder kronor, innebar att noteringen blev den största sedan Volvo Cars 2021."
Citera
2025-03-31, 21:37
Medlem
Citat:
Stämmer väldigt bra det! Jag läste slarvigt!

"Röko noterades 11 mars, till teckningskursen 2.048 kronor. Men på måndagseftermiddagen faller aktien 8,5 procent till 2.034 kronor. Rökos börsvärde vid noteringen, på 30 miljarder kronor, innebar att noteringen blev den största sedan Volvo Cars 2021."
Var finns substansen för denna rekordvärdering?
I studentmössorna?
Citera
2025-03-31, 22:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
I studentmössorna?

"Individualiserade studentmössor" för 2 000 pix känns inte som en jättestabil grund att stå på. Räcker ju att nåt kinesiskt företag väljer att sälja dem för 500 så är affärsidén död. Men visst, det är bara ett av bolagen. Men också ett av de mest framgångsrika.

Att sätta IPO-kursen på 2 048 kr känns rätt övermaga. För att inge en falsk känsla av exklusivitet, typ.

Att aktien störtdök i dag bara för att Dagens Industri skriver nåt negativt är dock en överreaktion och jag är väldigt trött på att diverse mer eller mindre väl underbyggda "analyser" ska få så otroligt stor inverkan på aktiekurser. Till och med klåpare som Kepler Chevreux kan sänka eller höja en kurs med tvåsiffriga procenttal med något de lyckats knattra ner med sina sexfingershänder. Det här tendensen blir bara värre och värre, är min känsla.
Citera
2025-03-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
"Individualiserade studentmössor" för 2 000 pix känns inte som en jättestabil grund att stå på. Räcker ju att nåt kinesiskt företag väljer att sälja dem för 500 så är affärsidén död. Men visst, det är bara ett av bolagen. Men också ett av de mest framgångsrika.

Att sätta IPO-kursen på 2 048 kr känns rätt övermaga. För att inge en falsk känsla av exklusivitet, typ.

Att aktien störtdök i dag bara för att Dagens Industri skriver nåt negativt är dock en överreaktion och jag är väldigt trött på att diverse mer eller mindre väl underbyggda "analyser" ska få så otroligt stor inverkan på aktiekurser. Till och med klåpare som Kepler Chevreux kan sänka eller höja en kurs med tvåsiffriga procenttal med något de lyckats knattra ner med sina sexfingershänder. Det här tendensen blir bara värre och värre, är min känsla.
Jag kan hålla med dig om att analyser ibland är väldigt godtyckliga men just denna av DI verkar ha träffat målet helt rätt.
Citera
2025-04-01, 00:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
I studentmössorna?

De har mixtrat med värderingarna av sina innehav och tagit upp dem till dess fullavärde även om de inte äger hela bolaget.
Finns mer nersida.
Citera
2025-04-01, 18:13
Medlem
TroPelleDets avatar
Har ni inte lärt ert ett dugg av serieförvärvare och Storskogen?

Kan någon lista en framgångsrik serieförvärvare på Stockholmsbörsen? Förutom Indutrade
Citera
2025-04-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Har ni inte lärt ert ett dugg av serieförvärvare och Storskogen?

Kan någon lista en framgångsrik serieförvärvare på Stockholmsbörsen? Förutom Indutrade
Lifco och Addtech men nu blev det två.
Citera
2025-04-07, 14:53
Medlem
Ringhals3s avatar
1651 kr nu, glad att man inte hängde på denna introduktion.
Citera
2025-04-07, 17:10
Medlem
Citat:
1651 kr nu, glad att man inte hängde på denna introduktion.
Så är det ju. Men nu får marknaden sätta pris per aktie och vi får helt enkelt vänta och se hur det nu går för kursen och bolaget längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in