• 1
  • 2
2025-03-13, 14:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!
Eftersom jag är allmänt skeptisk till att haka på börsintroduktioner, i allmänhet och upphaussade sådana i synnerhet så avstod jag introduktionen av aktien i bolaget med det töntiga namnet Röko.

Noterade att det skrevs mycket om bolaget i pressen och att det spekulerades mycket i en snabb och kraftig uppgång.

Nu när dammet lagt sig efter någon vecka noterar jag att kursen, som förvisso steg i början, nu är tillbaka på samma nivå som vid introduktionen.

Vad pysslar detta bolag med och vad talar föe eller emot att det långsiktigt skulle vara bra att kliva in idag?
Citera
2025-03-14, 13:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ok, nån sorts fräsig uppstickare med visionen att skapa långsiktig avkastning och att driva affärsutveckling inom vardera förvärv.

Man förvaltar en portfölj av små och medelstora bolag inom en mängd olika branscher. Verksamheten bedrivs huvudsakligen inom Norden och stora delar av Europa.

3700 ägare hos Avanza. Pris per aktie 2 190 SEK.
Citera
2025-03-14, 13:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Högt värderad och aningen spretig serieförvärvare med kända namn både i ledningen och bland storägarna. Vd Fredrik Karlsson (f.d. Lifco) och ordförande Tomas Billing (f.d. Nordstjernan) startade bolaget 2019 efter att Karlsson fått sparken från Lifco efter bråk om ersättningen. Båda herrarna förefaller ha gott självförtroende och ser inget konstigt med att Röko redan vid börsintroduktionen värderas i nivå med just Lifco och andra framgångsrika serieförvärvare som Indutrade och Addtech. Själva jämför de sig dock helst med Lagercrantz.

Den höga teckningskursen, 2 048 kr, försvarades av grundarduon med att "har man inte råd med det ska man inte köpa aktier utan ha pengarna på banken" eller nåt i den stilen. Hur som helst, minsta pott var fem aktier och jag anmälde intresse för tjugo. Intresset beskrevs som stort, men jag lyckades i alla fall få fem aktier. Det har bara gått tre dagar sen introduktionen, men aktien är åtminstone upp sen dess vilket väl ändå får ses som positivt på en sur börs.

Nämnas kan att grundarduon har ingått lock-up-avtal om att inte sälja aktier på 1 080 dagar (tre år) efter IPO:n. Styrelsen och övriga ledningen har ingått lock-up-avtal som gäller 365 dagar, medan lock-up för övriga befintliga aktieägare är 180 dagar. Så minst ett halvår innan storägare kan tänkas vilja göra sig en hacka på att sälja av, alltså.

Citat:
Bolaget utvecklar och förvärvar nischade bolag och beskriver sig som en evig ägare. Totalt har Röko tagit in 4,5 miljarder kronor sedan start och har därefter finansierats med egna medel. Totalt har Röko spenderat 8,3 miljarder på förvärv. På pro forma-basis omsätter koncernen drygt 6,4 miljarder med en Ebita-marginal på 20,2%. Koncernen har cirka 1500 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

https://www.affarsvarlden.se/komment...-rok-utan-eld?
Citera
2025-03-14, 14:09
Medlem
fejsetnr1s avatar
Jag tecknade mig för 100st. Fick 5.... Blev sur o sålde dom... Tänker inte köpa igen...finns andra bättre att lägga sina kulor i... O då menar jag inte mina 2 kulor utan riksdaler....
Citera
2025-03-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Jag tecknade mig för 100st. Fick 5.... Blev sur o sålde dom... Tänker inte köpa igen...finns andra bättre att lägga sina kulor i... O då menar jag inte mina 2 kulor utan riksdaler....
Är väldigt avvaktande pga. den höga värderingen. Köper hellre Storskogen i jämförelse.
Teqnion ser mer lockande eller Addtech och Lifco. Kanske även Indutrade. Men vi får se om några månader eller så.
Citera
2025-03-14, 18:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Är väldigt avvaktande pga. den höga värderingen. Köper hellre Storskogen i jämförelse.
Teqnion ser mer lockande eller Addtech och Lifco. Kanske även Indutrade. Men vi får se om några månader eller så.

Varför tycker du värderingen är hög? Att börskursen är hög är ju inte nödvändigtvis samma sak som att värderingen är hög, är dock generellt försiktig med nyintroduktioner.
Citera
2025-03-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varför tycker du värderingen är hög? Att börskursen är hög är ju inte nödvändigtvis samma sak som att värderingen är hög, är dock generellt försiktig med nyintroduktioner.
Jag lutar mig inte åt pris per aktie.
Citera
2025-03-20, 14:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Håller sig runt introduktionskursen som var 2048 kr. Hade väntat mig större tryck uppåt i början.
Citera
2025-03-20, 15:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag fick fem aktier, som jag sålde efter några dagar för en trerätters med både vin och konjak.

Går eventuellt in igen när de gör en split 10:1 och slutar tro att de är Berkshire Hathaway.
Citera
2025-03-20, 18:53
Medlem
Man vill ha ett bra namn på sitt bolag, å inte nått som blir bakdelen ihop med ett vanligt mjölkdjur ifall man stoppar in ett V i mitten. Nu kanske man inte ska basera sina investeringar på vad bolaget heter, men i det här fallet gjorde jag ett undantag å tecknade inte. Fast jag tecknade inte i Storskogen heller, det har en fin klang men man tror ju det ska va nåt med cellulosa.
Citera
2025-03-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Man vill ha ett bra namn på sitt bolag, å inte nått som blir bakdelen ihop med ett vanligt mjölkdjur ifall man stoppar in ett V i mitten. Nu kanske man inte ska basera sina investeringar på vad bolaget heter, men i det här fallet gjorde jag ett undantag å tecknade inte. Fast jag tecknade inte i Storskogen heller, det har en fin klang men man tror ju det ska va nåt med cellulosa.
Namnet Röko är taget efter en ö i skärgården.
Citera
2025-03-31, 17:18
Medlem
Röko åker på däng idag (ner 10 %) efter säljrek från DI och kritik mot hur de redovisar vinst för delägda dotterbolag, vilket bidrar till att P/E ser lägre ut än om man redovisat på ett mer normalt sätt https://www.placera.se/telegram/vins...lj-di-20250331
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in