2025-03-13, 13:16
Medlem
Varför inte införa Bank id körkort?
Hur många miljarder har bedragare roffar åt sig från äldre och bankerna kunde inte bry sig mindre
Citera
2025-03-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
På 70-talet var det ett problem att svenskarna slog ned pensionärer och rånade dom när de hämtat ut pensionen på posten. Noterar att du inte ser det som något problem.

Du vill tillbaka till det samhället. Kanske rent av är så att pensionärer skall slås ned och rånas på pensionen när "Flygplanstekniker" får bestämma.
Jag tycker det är rätt intressant att du tar upp det här argumentet, för det går väldigt mycket emot mycket annat du skriver. Du har tryckt väldigt mycket på rätten att få välja själv. Kan inte pensionärerna få välja själva om de vill ta den risken eller inte?

Hur ser du på det faktum att alla inte har betalkort i Sverige, och att anledningen är att bankerna vägrar att befatta sig med vissa personer?
Citera
2025-03-13, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag tycker det är rätt intressant att du tar upp det här argumentet, för det går väldigt mycket emot mycket annat du skriver. Du har tryckt väldigt mycket på rätten att få välja själv. Kan inte pensionärerna få välja själva om de vill ta den risken eller inte?
Jag ser nog inte riktig hur det går på tvärs med vad jag brukar skriva. Här relaterar jag ett historisk skeende. Det är mest redogörelse av fakta.

Hur tänker du att pensionärerna då kunde välja?
Staten konfiskerade deras inkomster och sa att ni kan få tillbaka lite om ni hämtar ut de på posten.
Hur tänker du att pensionärerna kunde få tillbaka stöldgodset utan att gå till posten och ta ut de i kontanter?

Idag kan pensionärerna girera och betala med kort och risken för att bli nedslagen och rånad har därmed reducerats kraftigt.

Citat:
Hur ser du på det faktum att alla inte har betalkort i Sverige, och att anledningen är att bankerna vägrar att befatta sig med vissa personer?
Att privata banker inte vill befatta sig med vissa kunder är precis som det bör vara. Dom bör inte tvingas till det. Sedan förstärks detta av er väljare som väljer partier i Riksdagen som skyfflar på banker ett slags polisiärt arbete, och bötfäller gärna ägarna.

Ni som ogillar att banker gör så, bör starta en bank som accepterar alla som kunder. Och betalar böterna från era plånböcker.
Citera
2025-03-13, 18:44
Avstängd
Monerokungens avatar
Ja! Bojkottar alla butiker som inte tar kontanter. Dom kan dra åt helvete!

Om jag inte vill sponsra en kriminell organisation som banker, så ska jag väl ändå få handla.
Citera
2025-03-13, 18:49
Medlem
Citat:
Jag ser nog inte riktig hur det går på tvärs med vad jag brukar skriva. Här relaterar jag ett historisk skeende. Det är mest redogörelse av fakta.

Hur tänker du att pensionärerna då kunde välja?
Staten konfiskerade deras inkomster och sa att ni kan få tillbaka lite om ni hämtar ut de på posten.
Hur tänker du att pensionärerna kunde få tillbaka stöldgodset utan att gå till posten och ta ut de i kontanter?

Idag kan pensionärerna girera och betala med kort och risken för att bli nedslagen och rånad har därmed reducerats kraftigt.

Det kommer aldrig vara någon som tvingar pensionärerna att använda kontanter. Det är väl ingen här har förespråkat ett system där möjligheterna att betala med kort ska försvinna?

Citat:
Att privata banker inte vill befatta sig med vissa kunder är precis som det bör vara. Dom bör inte tvingas till det. Sedan förstärks detta av er väljare som väljer partier i Riksdagen som skyfflar på banker ett slags polisiärt arbete, och bötfäller gärna ägarna.

Ni som ogillar att banker gör så, bör starta en bank som accepterar alla som kunder. Och betalar böterna från era plånböcker.
Håller inte alls med. En förutsättning för att banker ska få välja kunder fritt är att det går att leva ett helt normalt liv utan att ha en bank.
Citera
2025-03-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Självklart så ska kontanter vara ett giltigt betalmedel i alla butiker och alla banker ska också ha en skyldighet att lämna ut och ta emot kontanter om någon så önskar.

I alla fall så länge riksbanken har för avsikt att trycka upp och ge ut kontanter.

Om det inte går att använda kontanter så kan ju riksbanken lika gärna sluta att trycka upp och ge ut kontanter. Det är ju helt meningslöst att trycka upp något som ändå inte kan användas till något.
De flesta banker i Sverige har aldrig någonsin haft ett bankkontor där de tar emot kunder och de har således aldrig någonsin hanterat kontanter.
Avanza, Nordnet, Bluestep, NOBA (Banknorwegian), Santander, Skandiabanken, Ålandsbanken, Carnegie, Erik Penser, Ikano, Klarna, Marginalen, SBAB, Svea, Resurs.

Tycker du att man ska tvinga Avanza, Nordnet och övriga banker att öppna bankkontor? Hur många kontor ska de ha i Sverige Tycker du för att få bedriva bankverksamhet?
Citera
2025-03-13, 20:49
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
De flesta banker i Sverige har aldrig någonsin haft ett bankkontor där de tar emot kunder och de har således aldrig någonsin hanterat kontanter.
Avanza, Nordnet, Bluestep, NOBA (Banknorwegian), Santander, Skandiabanken, Ålandsbanken, Carnegie, Erik Penser, Ikano, Klarna, Marginalen, SBAB, Svea, Resurs.

Tycker du att man ska tvinga Avanza, Nordnet och övriga banker att öppna bankkontor? Hur många kontor ska de ha i Sverige Tycker du för att få bedriva bankverksamhet?

Självklart ska alla banker som erbjuder sina kunder ett bankkonto också tvingas att lämna ut och ta emot kontanter om kunden så önskar.

Det fungerade förr i tiden och det borde fungera lika lätt och smidigt i framtiden.

Ja det ska absolut vara ett krav för att få driva bankverksamhet!

Bankerna har utan tvekan råd med sina miljardvinster.

Så tycker jag. Men förmodligen inte du med tanke på hur du vinklade din fråga.
Citera
2025-03-14, 09:27
Medlem
Citat:
Det kommer aldrig vara någon som tvingar pensionärerna att använda kontanter. Det är väl ingen här har förespråkat ett system där möjligheterna att betala med kort ska försvinna?
Du menade att pensionärerna kunde välja. Men du har inte svara på hur pensionärerna på något annat sätt kunde få tillbaka en del av det staten tagit, annat än att gå till posten och ta ut återbetalningen i kontanter.
Det är obesvarat.

Citat:
Håller inte alls med. En förutsättning för att banker ska få välja kunder fritt är att det går att leva ett helt normalt liv utan att ha en bank.
Varför skulle det vara bankägares ansvar. Dom är bara tjänsteleverantörer. Det är helt vettlöst att skyffla på dom ansvar för något sådant.

Du får väl starta en bank som låter alla vara kund. Och så sitter du i kassan och servar alla kompletta idioter som inte får vara bankkund någon annanstans. T ex någon som kräver att du ordnar fram ett stort ränte och amorteringsfritt lån till honom, annars strimlar han dina barn.
Och eftersom du kommer gå i brakförlust med den banken så får du arbeta gratis.

Så varför gör du inte detta?
Citera
2025-03-14, 09:52
Medlem
Citat:
Du menade att pensionärerna kunde välja. Men du har inte svara på hur pensionärerna på något annat sätt kunde få tillbaka en del av det staten tagit, annat än att gå till posten och ta ut återbetalningen i kontanter.
Det är obesvarat.

Din fråga gällde dåtiden. Jag har inte uttalat mig om dåtiden alls. Jag pratade om hur det är nu.

Citat:
Varför skulle det vara bankägares ansvar. Dom är bara tjänsteleverantörer. Det är helt vettlöst att skyffla på dom ansvar för något sådant.
Då har vi helt enkelt bara jävligt olika världsbild. Du tycker att det är helt ok att företag skaffar obegränsat med makt över människor genom kapitalistiska principer på en oreglerad marknad. Jag håller inte med.

Citat:
Du får väl starta en bank som låter alla vara kund. Och så sitter du i kassan och servar alla kompletta idioter som inte får vara bankkund någon annanstans. T ex någon som kräver att du ordnar fram ett stort ränte och amorteringsfritt lån till honom, annars strimlar han dina barn.
Och eftersom du kommer gå i brakförlust med den banken så får du arbeta gratis.

Så varför gör du inte detta?
Av många skäl, men det primära är att jag är helt ointresserad av att driva en bank. Vad är det du vill ha sagt med frågan?
Citera
2025-03-14, 19:39
Medlem
Citat:

Du får väl starta en bank som låter alla vara kund.

Man förstår redan vems ärenden du springer men självklart är det en banks huvuduppgift att hantera landets kontanter man arbetar i och att ge alla ett baskonto som vill bli kunder.

Bankerna i sverige är som en skoaffär utan skor idag som har öppet 10 till kl13 och vägrar ofta släppa in kunderna.

Man har som bank fått ett tillstånd med stor konkurrensbegränsning eftersom det är svårt att få banktillstånd vilket gynnat dom enormt så dom kan göra vad dom vill med kunderna.

Man har som bank fått specialfördelen att trycka privatskapade pengar vid varje lån/kreditkortsköp vilket ingen småföretagare får göra.

dvs skapar man pengar ur tomma luften med endast 8%kapitaltäckning vilket är ett stort bedrägeri och en svensson skulle åka in i fängelse för detta och för att förstöra värdet av svenska kronan genom att trycka så mycket låtsaspengar och skapa inflation och artificiellt tillsammans med invandringen hålla uppe bostadspriserna så de unga inte kan få en lägenhet utan att bli låneslavar hela livet för banken.

Detta skapar också mindre konsumtion i landet då 4 banker snor 175000 miljoner efter alla utgifter för sina lufttjänster medan staten måste ta nya lån till statsskulden.

+ alla som blivit arbetslösa helt i onödan i landet pga kortbetalande tomtar då kontanter skapade extremt mycket jobb och konsumtion åt dina grannar.

Nu får du betala dom istället genom mer skatt.

+ att banken faktiskt äger dina pengar sålänge dom är på ett bankkonto.(kolla gärna allt i avtalen)

De får beslagta pengarna vid bankkri och staten =folket=mer skatt får betala än en gång.

Ingen normal företagare får dom fördelarna och vid konkurs få allt betalt från kunderna och skattebetalarna.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-14 kl. 19:44.
Citera
2025-03-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Självklart ska de tvingas ha kontor.

Bankerna är parasiter som suger pengar ur landet och får fördelar som ingen annan verksamhet får.

Det är samhällsekonomiskt väldigt bra att tvinga bankerna ha kontantkontor med normal service kontor som förr i tiden.
Skapar väldigt mycket jobb och konsumtion i sverige och vi slipper betala de arbetslösa genom skatten.
Win win för vanligt folk.

De som vill ha kunder kommer öppna kontor med normal service där det finns kunder.
Bankerna i sverige ska fan vara tacksamma att de inte fått indragen banklicens med den skitservice de har idag där de inte ens vill utföra sina basuppgifter.

Förövrigt så har ålandsbanken visst kontor i sverige.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-14 kl. 19:52.
Citera
2025-03-15, 00:05
Medlem
Såg en youtube short som jag tycker är passande i ämnet https://youtube.com/shorts/_THQBF4gpCA?si=D5WVgZkPzJPZq5_l
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in