• 1
  • 2
2025-03-12, 15:35
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...holm-skandalen

Så. Anna Andersson har begått artikel. Hon återger allt som är skoj med Landerholmaffären.

Förutom att Landerholm är åtalad och utöver att det kan röra sig om spioneri vilket Andersson inte nämner så återger hon vad man får förmoda är löst prat på redaktionen.

Men det är ju inte kul.

Varför är det inte kul? Förklara.
Citera
2025-03-12, 15:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Artikeln är väl rätt lik den från Alex Schulman i Dn, "Först tyckte jag att Henrik Landerholm lät som en spännande karaktär i en rolig film – en nationell säkerhetsrådgivare som strör hemliga dokument omkring sig. Men ...".
Citera
2025-03-12, 16:05
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Tänkte direkt när landerholmaffären blev känd att det fanns stoff för en absurd komediserie typ curb your enthusiasm.
En säkerhetsrådgivare som är disträ och har noll koll på säkerhet och som är bästa kompis med statsministern ger ju mersmak.
Citera
2025-03-12, 16:08
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Tänkte direkt när landerholmaffären blev känd att det fanns stoff för en absurd komediserie typ curb your enthusiasm.
En säkerhetsrådgivare som är disträ och har noll koll på säkerhet och som är bästa kompis med statsministern ger ju mersmak.
Jo det finns men det är ju en fasad. Det är mer allvarligt än kul.

Det var Anna Anderssons text jag ville ha slaktad. Orkar inte själv.
Citera
2025-03-12, 16:09
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Artikeln är väl rätt lik den från Alex Schulman i Dn, "Först tyckte jag att Henrik Landerholm lät som en spännande karaktär i en rolig film – en nationell säkerhetsrådgivare som strör hemliga dokument omkring sig. Men ...".
Aha, har inte sett den ännu. Kan någon göra en samläsning av dessa tryckta huvuden?
Citera
2025-03-12, 16:33
Medlem
Jordgubbes avatar
På vissa bilder ser hans glasögon tjocka ut. Som när man tecknar en mullvad. "Mullvad" kan även betyda spion - hans uppgift har väl varit att röra sig i mörker och avslöja dem. Kanske lätt hänt man lägger bort allt möjligt om man inte ser handen framför sig? På en del utsipprade mail verkar han haft lite tråkig attityd därtill, mer trist.
Citera
2025-03-12, 16:38
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...holm-skandalen

Så. Anna Andersson har begått artikel. Hon återger allt som är skoj med Landerholmaffären.

Förutom att Landerholm är åtalad och utöver att det kan röra sig om spioneri vilket Andersson inte nämner så återger hon vad man får förmoda är löst prat på redaktionen.

Men det är ju inte kul.

Varför är det inte kul? Förklara.

Artikeln är inte kul för att hon anstränger sig att vara rolig. Händelsen är inte kul heller. Om det varit en fars hade den inte varit rolig. Då hade det varit billig situationskomik.
Jag fattar inte vad hon vill ha sagt. Hon kanske varken har ångest eller tycker det är roligt. Hon citerar överstelöjtnant David Bergmans just utkomna bok ”Vem blir du när kriget kommer?”. Han skriver att man får skratta åt allt och att humor är viktigt. Men att det helst ska kombineras med ”kunskap, perspektiv, självreflektion och fingertoppskänsla”. Vet inte med det andra men fingertoppskänsla finns inte Anna Anderssons artikel. Den landar i att hon bagatelliserar. Så - nä, jag tror inte hon har ångest. Och inte att hon tycker det är kul.

Citat:
Bo Baldersons satiriska deckare om Statsrådet. Man kunde ju bara önska att Landerholm också hade en adjunkt Persson.
Att allt det här utspelar sig i det allvarligaste säkerhetspolitiska läget sen andra världskriget är förstås väldigt, ja allvarligt. Men vi måste faktiskt få skratta också, för David Bergman har rätt: ångesten sjunker, åtminstone en smula.
Citera
2025-03-12, 16:40
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Artikeln är inte kul för att hon anstränger sig att vara rolig. Händelsen är inte kul heller. Om det varit en fars hade den inte varit rolig. Då hade det varit billig situationskomik.
Jag fattar inte vad hon vill ha sagt. Hon kanske varken har ångest eller tycker det är roligt. Hon citerar överstelöjtnant David Bergmans just utkomna bok ”Vem blir du när kriget kommer?”. Han skriver att man får skratta åt allt och att humor är viktigt. Men att det helst ska kombineras med ”kunskap, perspektiv, självreflektion och fingertoppskänsla”. Vet inte med det andra men fingertoppskänsla finns inte Anna Anderssons artikel. Den landar i att hon bagatelliserar. Så - nä, jag tror inte hon har ångest. Och inte att hon tycker det är kul.

Jag tror hon tycker hon är kul. Annars stort tack Sillynamnam! Det är bagatelliseringen som är problemet ihop med det som är återgivna skämt out of context. Bra.
Senast redigerad av ConvoPost 2025-03-12 kl. 16:44.
Citera
2025-03-12, 16:40
Citat:
På vissa bilder ser hans glasögon tjocka ut. Som när man tecknar en mullvad. "Mullvad" kan även betyda spion - hans uppgift har väl varit att röra sig i mörker och avslöja dem. Kanske lätt hänt man lägger bort allt möjligt om man inte ser handen framför sig? På en del utsipprade mail verkar han haft lite tråkig attityd därtill, mer trist.
Okej detta var lol
Citera
2025-03-12, 16:50
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag tror hon tycker hon är kul. Annars stort tack Sillynamnam! Det är bagatelliseringen som är problemet ihop med det som är återgivna skämt out of context. Bra.

Det blir bagatellisering när skämten är ytliga. Allvaret måste kännas om det ska bli ett grovt eller plumpt skämtande. I den här affären känns det inte ens som att det finns underlag för en grov fars, inte bara pga allvaret utan för att Papphammar kanske inte har med det här att göra. Det blir på nivån halka på ett bananskal, bara trist.
Citera
2025-03-12, 16:51
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det blir bagatellisering när skämten är ytliga. Allvaret måste kännas om det ska bli ett grovt eller plumpt skämtande. I den här affären känns det inte ens som att det finns underlag för en grov fars, inte bara pga allvaret utan för att Papphammar kanske inte har med det här att göra. Det blir på nivån halka på ett bananskal, bara trist.
Ja, att göra ofarligt av det som i realiteten är ett säkerhetshot blir lite Bamse och hans vänner.
Citera
2025-03-12, 17:38
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Just det, mullvad. Får man spekulera? Det är inte kul men jag tror han är spion. Nån kan ha en hållhake på honom. Utpressning. Träffat en sexig ukrainska som visade sig vara ryska och dragit in honom i något? Spelskulder, droger, inte för att han verkar typen men i de lugnaste vatten osv.
Såg deprimerad ut redan innan det här hände väl?
Undrar lite över säkerheten på såna här kursgårdar också...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in