2025-03-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Chefer tjnar bttre n arbetare. r det jmstllt att det kvinnliga knet skall f frikort till hgre ln?
de flesta arbetsledare vi hade kom direkt frn skolan, utan praktik.
Citera
2025-03-12, 14:52
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
de flesta arbetsledare vi hade kom direkt frn skolan, utan praktik.
S grddfil?
Citera
2025-03-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
S grddfil?
N det var mn praktik r nog inget krav, en arbetsledare behver ju inte kunna yrket till hundra,
Citera
2025-03-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Ja, TS r liten 160cm lng, vger kanske 50kg. En betongsck vger 25kg, dvs halva hennes vikt. Lastbilen har levererat 42 sckar. Sckarna ska bras in ned/uppfr trappor, hur lnge orkar hon?

Hennes lga vikt kompenserar en hel del, har sjlv jobbat inom bygg och flytt. De som har problem r de som vger omkring, eller ver, 100kg. Men kallar sig jttestark fr att de kan bra 50kg utan problem, eller det sger de.
Men nr man skulle bra upp grejer sex vningar fr trappor var det dom hr "starka machomnnen" som kastade in handduken frst. En tv fljt av en ftlj s rann svetten och de var tvungna att vila en kvart, sen behvde de vila tio min efter varje gng de bara upp ngot. Och det var samma visa varje gng det skulle bras upp, de "starkaste" var dom som pallade minst.

Och p byggen r vl 25kg max rekommenderat lyft, och r det upprepande ggr r det inte wens hlften

Men hr hamnar man i en sits dr man antingen lyfter hrt och drar in pengar eller pekar p arbetsmiljlagen och kallar fretaget fr oserist. Frgan man br stlla sig r om man vill slita o tjna pengar eller bli en paragrafryttare?
Citera
2025-03-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Hennes lga vikt kompenserar en hel del, har sjlv jobbat inom bygg och flytt. De som har problem r de som vger omkring, eller ver, 100kg. Men kallar sig jttestark fr att de kan bra 50kg utan problem, eller det sger de.
Men nr man skulle bra upp grejer sex vningar fr trappor var det dom hr "starka machomnnen" som kastade in handduken frst. En tv fljt av en ftlj s rann svetten och de var tvungna att vila en kvart, sen behvde de vila tio min efter varje gng de bara upp ngot. Och det var samma visa varje gng det skulle bras upp, de "starkaste" var dom som pallade minst.

Och p byggen r vl 25kg max rekommenderat lyft, och r det upprepande ggr r det inte wens hlften

Men hr hamnar man i en sits dr man antingen lyfter hrt och drar in pengar eller pekar p arbetsmiljlagen och kallar fretaget fr oserist. Frgan man br stlla sig r om man vill slita o tjna pengar eller bli en paragrafryttare?
Ja s r det, framfr sig har man en packe gips p ett ton, de skall upp s fort man orkar... vger kanske 35kg styck. Nr de r slut kommer nsta packe.
Citera
2025-03-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

Sckarna mste ju komma in p ngot stt, har vl inget att gra med om fretaget r serist eller inte. Och ja, jag hller med om att en atletisk kropp r bst i lngden. Sen en vacker dag kanske du jobbar p en och en bt har levererat takstolar. Dom vger mycket mer n 25kg. Jag tror inte ens 6 tjejer i hennes size klarar att bra dom.
Citera
2025-03-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Du kommer mta sexism, men det r bara ett problem om du vill att det ska vara ett problem. Gr det till ngot roligt istllet. Gr ngon sexuella anspelningar fr du trna p att ge tillbaka med samma mynt, du utvecklar dig verbalt och lr dig att inte grta ut p ett forum fr ngon ville ta p dina tuttar.

Ingen kommer ta p ngons tuttar men om det hnder r det bara att anmla. Det du sger i vrigt kan nog stmma. De kvinnor som jag sttt p inom byggbranschen r exceptionella p att tacka mn, ja dom r helt enkelt lite grabbiga sjlva och inte den stereotypiska tjejen. Man br ha bda ftterna p jorden och ha ganska kaxig personlighet om man vill klara sig, s r det ibland fr mn ocks. Mnga inom bygg har IQ badboll och tror dom r macho, tyvrr mste man anpassa sig efter dessa fr de har antagligen jobbat lngst och knner alla p bygget.
Citera
2025-03-12, 18:14
Medlem
Man skall inte glmma att byggen r en farlig plats det hnder mnga olyckor. Har sjlv mngder av skador man ftt genom ren d tnker jag p klm skrskador, min hrsel r kass efter en fallolycka plus s djvla mnga gnger det varit nra en allvarlig skada.
Det fuskas mycket med stllningar fallskydd.
mycket damm p mnga platser asbest finns fortfarande kvar. fljer man reglerna s gr det ann men alla hjlpmedel kostar d gnlls det, skyddsombuden gr p arbetsledarens linje vgar nstan aldrig sga till p skarpen.
Citera
2025-03-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Ingen kommer ta p ngons tuttar men om det hnder r det bara att anmla. Det du sger i vrigt kan nog stmma. De kvinnor som jag sttt p inom byggbranschen r exceptionella p att tacka mn

Rttelse: Tackla ska det st, inte tacka. Fr sent fr att editera.
Citera
2025-03-12, 18:35
Medlem
Jag vger ganska exakt 50. Just nu jobbar jag med att ibland bra flera paket p 20 kg, det gr men e tungt, 25 gr ocks men nr det gr ver 25 brukar det blir problem.
Jag gillar att jobba med jobb dr man anvnder kroppen och r van med det
Citera
2025-03-12, 18:48
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharha
Jag r en tjej p 23 r som funderar p att brja plugga till snickare.

Jag tipsar om detta TS: https://byggaret.se/

Jag har viss insyn dr och det har generellt sett fungerat bra hittills.
Citera
2025-03-12, 18:54
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Ja, TS r liten 160cm lng, vger kanske 50kg. En betongsck vger 25kg, dvs halva hennes vikt. Lastbilen har levererat 42 sckar. Sckarna ska bras in ned/uppfr trappor, hur lnge orkar hon?

Inte s lnge - men givetvis nr dessa individer sedan blir sjukskrivna s r det sjlvklart 55 riga gubbar med lmage som r orsaken. Eftersom de antytt att kvinnor INTE r lika starka och kompetenta som mn.

Det sjuka r att de mest av allt skadar sig sjlva. Till slut kan de inget annat n att bli krnkta. Just nu betalar det sig bra - men knappast hela vgen fram till pensionen.

andra sidan fpr vi andra betala ven fr den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in