Citat:
Särskilt de slangar som är vakuumslangar är mycket viktiga att de är helt täta. Plus att de är av vakuumkvalitet, annars så trycks slangen ihop av lufttrycket.
Rätt slags slangklämmor som klämmer åt jämnt är också viktiga.
Citat:
Vet inte vilken ambition Hegamon har med motorn, men rekommendar inte att riva isär en 50 år gammal motor i fall kompet är "okej".
Räcker det med att skaffa en elpump så gör man det.
Kolvringar finns säkert att få tag på eller så får man göra egna ringar i gjutjärn.
Men bara tiden att riva och leta gör motorn till ett svart hål för plånboken.
En del reedventiler är vändbara, men det slutar antagligen med katastrof då de ofta går av att böjas åt "fel" håll.
Motorn är kuriosa och Hegamons projekt är kul, som ett flytande museum.
Räcker det med att skaffa en elpump så gör man det.
Kolvringar finns säkert att få tag på eller så får man göra egna ringar i gjutjärn.
Men bara tiden att riva och leta gör motorn till ett svart hål för plånboken.
En del reedventiler är vändbara, men det slutar antagligen med katastrof då de ofta går av att böjas åt "fel" håll.
Motorn är kuriosa och Hegamons projekt är kul, som ett flytande museum.
Javisst, timmarna rusar fort iväg, ska man betala arbetstimmar så blir det fort pengar.
Att göra rent tanken och bränslesilen är förstås viktigt.
Citat:
Tack. Nu är både båt och motor hemma iaf.
Det blir säkert något sådant för att starta den.
Jag tänkte byta impellern. Sedan får nog det övriga vara, det ska säkert vara olja i växelhuset. Ska fixa lite lätt med båten som att bottenmåla eller så hoppar jag det också, sedan blir det sjösättning och köra en sväng. Flytande renoveringsobjekt.
Tror inte Honda är inblandade utan det är nog bara Archimedes Penta.
Finns nog inget startsnöre till den, utan bara elstart. Kanske finns det startsnöre iaf, jag vet ej hur det brukar vara på en gammal 60 hk motor.
Har en hemmabyggd båtvagn. Det sitter två skottkärredäck på den som är fyllda med betong. Jag tror inte dom håller för båtens tyngd om jag kör med den på vägen? För det blir ju ca 900 kg med båt och motor. Skulle nog isf behövt sätta dit andra hjul på båtvagnen.
Det blir säkert något sådant för att starta den.
Jag tänkte byta impellern. Sedan får nog det övriga vara, det ska säkert vara olja i växelhuset. Ska fixa lite lätt med båten som att bottenmåla eller så hoppar jag det också, sedan blir det sjösättning och köra en sväng. Flytande renoveringsobjekt.
Tror inte Honda är inblandade utan det är nog bara Archimedes Penta.
Finns nog inget startsnöre till den, utan bara elstart. Kanske finns det startsnöre iaf, jag vet ej hur det brukar vara på en gammal 60 hk motor.
Har en hemmabyggd båtvagn. Det sitter två skottkärredäck på den som är fyllda med betong. Jag tror inte dom håller för båtens tyngd om jag kör med den på vägen? För det blir ju ca 900 kg med båt och motor. Skulle nog isf behövt sätta dit andra hjul på båtvagnen.
Bytt olja på en del utbordare i växelhuset. Gammal och seg som sirap. Doppade ner en bit av riggen i hett vatten, så gick det lättare. Den fick sedan stå ett par dagar i solvärmen, och rinna ut.
Sedan i med ny olja.
Vet ej hur elstarten är uppbyggd, men tex kolborstarna får man titta till att de inte slitits ner, och att de löper fritt. Bendixdrevet om det finns ett sådant så behövs det och axeln smörjas, i synnerhet så att fjäderna orkar dra tillbaka drevet till utgångsläget.