2025-03-12, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Archimedes Penta Offshore utombordare 60 hk 600 är modellen och den är nog från 1974. Ska jag satsa på en nyare motor? Brytarlöst CD-tändsystem av magnettyp har denna Penta motorn.

Kanske svårt hitta reservdelar till den? Alternativet är en Mariner, Yamaha eller Mercury med samma HK från 80-90-talet utifrån vad min ekonomi tillåter.

Visste inte att det fanns 60 hk AP från den tiden. Torde vara sliten. Själv hade vi en 55 hk från -74. Ljudlig, manuellt oljeblandad bensin. Utombordare med separata oljetråg kom från mitten på 80-talet. Sikta på en Johnson eller Mercury eller nåt från -90-talet. Tror du blir mer nöjd.
Citera
2025-03-12, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Hade en Penta 200 (20hk) utombordare , bra kvalitet helt klart!

Men minns att det var ett helvete med just reservdelar till den.

Annars tycker jag något japanskt såsom Yamaha eller Honda är att föredra.

Sedan gällande det någon skrev om bränslepumpen så brukar det mest vara att köpa en renoveringssats och byta ut berörda delar. Detta eftersom gummimembran osv i den åldras med tiden. Kanske inte alltid visuellt synligt , men tillräckligt för att störa funktionen.

Hmm, man kan lika gärna ha en elektrisk bränslepump. Men kom ihåg att välja en
som inte ger för högt tryck. I så fall så kan förgasaren flödas om det vill sig illa.
Man bör kolla tändstiften då och då att de inte sotar igen, därför att det är tvåtaktsbensin och den kan sota dels pga vilken typ av tvåtaktsolja, åldern på bensinen, temperaturen, mm. Plus om det kunnat tränga in fukt, tex kondensationsfukt i bränsletanken.

Sk K-Sprit brukar bli nödvändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Jag tänkte mer att motorn med ålder blir så "slapp" i vevhuset att pulserna blir dåliga.
Sen undrar jag om det är flatterventiler (reedventiler) på en sån där?

Vet inte vad du menar ? Menar du kompressionstrycket då ?
Det beror i så fall på dåliga/sotiga/koksade kolvringar. Och de måste bytas.
Men kan räcka med att ta loss dem och putsa upp dem och rensa kolvringsspåren i
kolvarna.
Kolvringarna är dock ömtåliga och lätta att bryta av.

Reedventiler eller fjäderventiler/fjäderblecksventiler som de också kan heta kan fastna av att de "klibbar fast" mot vevhuset. Bara att skrapa av och tvätta rent.

Fjärilsventiler är ett annat namn på dessa, sk "butterfly valves", eller "flap valves".

Akta blecken från att råka stuka dem - då måste de bytas, annars får man vänja sig vid att motorn kan gå lite ojämnt.

Kom också ihåg att sota grenröret och avgasröret, och eventuell kylvatteninjektor genom avgasröret.

Marina båtmotorer utsätts inte för särskilt mycket slitage eftersom de är stadigt och rejält byggda för riktigt lång livslängd.

Största faran för dessa brukar vara sönderfrysning eller att för mycket vatten har läckt in och fått hela alltet att rosta och att allt mekaniskt har kittat och kläggat ihop inuti.

När ni ska dra loss topplocksbultar och liknande så var försiktig att du inte drar av bultarna.
Det är lätt hänt. Och de är svåra att få ut, tex med "grispitt". Grispittar går ibland av därför att de är tillverkade av ett hårdare härdat stål för att bita fast ordentligt. Men härdningen gör att de knäcks lättare.

En motorrenoveringsverkstad i Täby var dock mera förutseende har jag ett svagt minne av med att använda en Dremel borrmaskin, eller någon liknande miniatyrfräs/borr och fräste ur den kvarblivna bulten, med att ta ytterst lite i taget tills nästan inget var kvar av bulten.
Eller så var det någon annan firma, minns inte så bra nu ?

Men det är ett tålamodskrävande jobb, och krävs att du har lupp/förstoringsglas och ett lätt handlag, nästan som en tandläkare typ...

Jag har gjort det själv men det var så hårt stål i några pinnbultar så fick använda slipstift av diamant, tex Clas Ohlsons slipstift:

https://www.clasohlson.com/se/search...amantslipstift
Det gick väl åt några slipstift innan man var klar.
Miniborrmaskinen måste vara rätt så stark för att ta sig igenom det hårda stålet.

Om det är vevhustätningen som är orsaken till att "pulserna blir dåliga" så får du kolla med någon firma som kan motorrenovering, för det kan finnas sådana tätningar ändå med rätt mått,
fastän de inte är Volvo Penta Original.

På fyrtaktade båtmotorer så kan det ibland vara för mycket ventilspel, otäta ventiler, dåliga eller knäckta fjädrar eller nedsliten kamaxel som gör att motorn går ojämnt.

Det är intressant att läsa att Volvo Penta Inu-drev Aquamatic blev en stilikon för båtmotorer,
och har kopierats nästan överallt hos andra båtmotortillverkare.

Fördelen är bland annat den att det var knepigt att få till det med inpassningen av propelleraxlarna med tätningen i en glasfiberplastbåt, för en vanlig motor med rak propelleraxel.
Citera
2025-03-12, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hmm, man kan lika gärna ha en elektrisk bränslepump. Men kom ihåg att välja en
som inte ger för högt tryck. I så fall så kan förgasaren flödas om det vill sig illa.
Man bör kolla tändstiften då och då att de inte sotar igen, därför att det är tvåtaktsbensin och den kan sota dels pga vilken typ av tvåtaktsolja, åldern på bensinen, temperaturen, mm. Plus om det kunnat tränga in fukt, tex kondensationsfukt i bränsletanken.

Sk K-Sprit brukar bli nödvändigt.

Man kan absolut ha en elektrisk precis som du säger!

Teoretiskt sett kan du även ha självfall från tanken. Men detta skulle dock vara allt annat än praktiskt i detta fall.

Så något vidare tryck behövs inte.
Citera
2025-03-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Man kan absolut ha en elektrisk precis som du säger!

Teoretiskt sett kan du även ha självfall från tanken. Men detta skulle dock vara allt annat än praktiskt i detta fall.

Så något vidare tryck behövs inte.

Bränslepumpar för högtryck är avsedda för insprutningsmotorer, bensin eller diesel så brukar det vara detsamma. De ska ha en återledning för bränslet från insprutningspumpen tillbaka till tanken.
Det arrangemanget har att göra med att flödet till insprutningspumpen måste vara fritt från
luftbubblor.

Ifall det skaffas en elektrisk bränslepump så behövs det också ett bra filter innan pumpen.
Gärna ett sådant som är genomskinligt att det syns att det är fyllt av bränslet.

Motorn låter i och för sig som ett motorrenoveringsprojekt ?

En viktig grej när det gäller marina tvåtaktare är tex tändstiftens så kallade "värmetal". Det är bara motorkunniga som brukar kunna detta vad det betyder. Med ett "kallt" stift så kan motorn köras hårt utan att spika, knacka och glödtända. Men just för dessa tvåtaktsbensinare så kan det vara mera lönt med ett "varmt" stift. Dessa sotar inte lika lätt.
Marina tvåtaktsbensinare brukar ha lätt för att sota.

Vad är då skillnaden mellan ett varmt och ett kallt stift ?

Är det rätt värmetal på stiftet så har isolatorn på tändstiften den rätta färgen, ungefär som färgen på ljusbrun sand eller läder, och att ytan känns sträv och torr.
Är isolatorn svart av sot och smetigt så är stiftet för kallt, eller att bränsleblandningen är för fet.
Eller för mycket tvåtaktsolja i bensinen.
Eller felaktig tändningsinställning.

Är tändstiftet för "varmt" så kan elektroderna börja brännas bort, små glasliknande smältpärlor
bildas på stiftet. Detta brukar bara inträffa om motorerna har tex för mager blandning, extra hög kompression, eller det är typ ökenvärme ute.
Eller tex felinställd tändning.

Bra att gå igenom tex generatorn och laddningsreläet också. Plus startmotorn att den får en välbehövlig översyn.
Citera
2025-03-12, 17:33
Avstängd
perry2s avatar
Jag har haft en Volvo penta 7,5 hk, rorkult, manuell start, 4-takt

Den var bra, byggde på Honda teknik.

https://marinfritid.com/produkt/volv...d4cyqZq42UQ0_f
Citera
2025-03-12, 19:01
Medlem
Hegamons avatar
Nu är den köpt iaf som grisen i säcken för 2500 kr. Ingen aning om den ens startar, kanske gör den det,
kanske inte. Ska hämta den i morgon kväll.

Archimedes Penta 1974, denna är det:

https://postimg.cc/cK2k2YVt

https://postimg.cc/Q97Y3C34

Citat:
Motorn låter i och för sig som ett motorrenoveringsprojekt ?

Den funkade när den ställdes av i ett förråd, men det är flera år sedan.

Citat:
Ifall det skaffas en elektrisk bränslepump så behövs det också ett bra filter innan pumpen.
Gärna ett sådant som är genomskinligt att det syns att det är fyllt av bränslet.

Jag får pilla dit en sådan pump, för att försöka öka driftsäkerheten. En regulator behovs nog också för att sänka bränsletrycket, om jag inte hittar någon bensinpump som ger 0.3-0.4 bar som brukar vara bränsletrycket på sådana motorer.

Ska sätta den på min Skibsplast Seamaster 17TC. Både båt och motor är från 1974 och ett diarébrunt kapell, så behåller jag den där genuina 70-talskänslan, både i utseende och motorljud.

Jag funderar på att sätta i ett par Saab 9-5 Aero/Vector framstolar i sinn eller halvskinn i den. Som jag kan sitta i när jag kör, det finns inga framstolar i den nu. Men det kanske inte blir bra? Blir klumpigt kanske?

Sån här båt är det:
https://postimg.cc/phx9Ccq0
https://postimg.cc/4Kp7zRb7
Senast redigerad av Hegamon 2025-03-12 kl. 19:46.
Citera
2025-03-12, 20:51
Medlem
Citat:
Nu är den köpt iaf som grisen i säcken för 2500 kr. Ingen aning om den ens startar, kanske gör den det,

Jag får pilla dit en sådan pump, för att försöka öka driftsäkerheten. En regulator behovs nog också för att sänka bränsletrycket, om jag inte hittar någon bensinpump som ger 0.3-0.4 bar som brukar vara bränsletrycket på sådana motorer.

Ska sätta den på min Skibsplast Seamaster 17TC. Både båt och motor är från 1974 och ett diarébrunt kapell, så behåller jag den där genuina 70-talskänslan, både i utseende och motorljud.

Jag funderar på att sätta i ett par Saab 9-5 Aero/Vector framstolar i sinn eller halvskinn i den. Som jag kan sitta i när jag kör, det finns inga framstolar i den nu. Men det kanske inte blir bra? Blir klumpigt kanske?

Sån här båt är det:

HAHA - Där ser man ju, vad läckert !! Prova med startgas !!
Hoppas ingen miljöpartist ser dig för man har säkert fördärvat planeten
om man öser på med startgas.

Är det ett Honda-bygge så kan den ju fungera, de kan vara rena lyckträffarna gällande
driftsäkerheten ?

Byt startsnöret sedan när du kan, för dessa går i regel av efter XX antal år.
Prova förstås först med den interna bränslepumpen.
Dessa pumpar på utombordare brukar fungera med vakuumet i vevhuset/insuget, samma typ av pump som brukar finnas på somliga motorsågar.
Så de är ofta rätt så pålitliga.
Men det är pyttesmå delar inuti dem.
Förgasarna har också ytterst små delar inbyggda.

Mina tips handlade rätt mycket om Volvo Pentas inombordare,
tänkte inte riktigt klart där.

"Jag funderar på att sätta i ett par Saab 9-5 Aero/Vector framstolar i sinn eller halvskinn i den. Som jag kan sitta i när jag kör, det finns inga framstolar i den nu."

Katapultstolar vore väl något ?
Ta med dig en Miljöpartist på en tur och tryck på katapulten
Senast redigerad av DrSvenne 2025-03-12 kl. 21:25.
Citera
2025-03-13, 23:54
Medlem
Ta inte mina råd för bokstavligt, det är länge sedan jag meckade med sådana här grejer.
Citat:

Sån här båt är det:

Lycka till med allt !!

Om du tar av kåpan så kan du kanske koppla en kraftig eldriven borrmaskin till svänghjulet om du
har en passande hylsa.
Minns en utbordare som hade 19 mm bultskalle.
23 mm kan också vara en vanlig storlek.

Ja, då kan man snurra den ett tag och få in startgas,
och hoppas att den tänder.

Om du vill ta isär utbordaren så tänk på att alla packningar och bultar har kittat fast
efter så lång tid. Så viss försiktighet måste till.

Hellre lirka loss bultarna lite i taget, än att ta i.
Det är lätt att dra av bultarna. Bultarna har rostat inne i aluminiumgodset,
och därför sitter de fast.

Man kan tex hetta upp bultskallarna med en kraftig elsvets/gassvets.

Tex en passande sexkanthylsa kopplas till elsvetsen.
Helst bör man undvika att få en ljusbåge för då bränns stålet och överhettas.
Bultskallen får inte bli ljusröd, då kan härdningen försvinna.
Man kan få värma flera ggr.
Så att värmen kryper in i gängorna.

Förr använde man gärna en blandning av dieselolja och fotogen som har nästan
samma smörjande egenskaper som CRC 5-56.
Men som är mycket billigare per liter räknat.

Nu vet man aldrig vad som har blandats i dieseloljan längre,
så man vet inte om den kan smörja lika bra ?

Impellern till kylvattenpumpen brukar behövas bytas efter så lång tid.
Den sitter vanligen rätt långt ner i riggen.
Impellern är i regel gjord av någon slags hårdgummi som smulas sönder helt efter XX antal år.
Kolla youtubevideos på hur man gör.
Citera
2025-03-14, 10:01
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Archimedes Penta Offshore utombordare 60 hk 600 är modellen och den är nog från 1974. Ska jag satsa på en nyare motor? Brytarlöst CD-tändsystem av magnettyp har denna Penta motorn.

Kanske svårt hitta reservdelar till den? Alternativet är en Mariner, Yamaha eller Mercury med samma HK från 80-90-talet utifrån vad min ekonomi tillåter.
Såna där gamla motorer är i princip oförstörbara. Gör rent förgasaren, byt eventuellt dåliga slangar och sätt i nya tändstift så är det bara att köra sen.

Själv har jag en Evinrude Big Twin 40hp från mitten av sextiotalet som går perfekt.
Citera
2025-03-16, 09:28
Medlem
Citat:

Vet inte vad du menar ? Menar du kompressionstrycket då ?
Det beror i så fall på dåliga/sotiga/koksade kolvringar. Och de måste bytas.
Men kan räcka med att ta loss dem och putsa upp dem och rensa kolvringsspåren i
kolvarna.
Kolvringarna är dock ömtåliga och lätta att bryta av.

Reedventiler eller fjäderventiler/fjäderblecksventiler som de också kan heta kan fastna av att de "klibbar fast" mot vevhuset. Bara att skrapa av och tvätta rent.

Fjärilsventiler är ett annat namn på dessa, sk "butterfly valves", eller "flap valves".

Vet inte vilken ambition Hegamon har med motorn, men rekommendar inte att riva isär en 50 år gammal motor i fall kompet är "okej".
Räcker det med att skaffa en elpump så gör man det.
Kolvringar finns säkert att få tag på eller så får man göra egna ringar i gjutjärn.

Men bara tiden att riva och leta gör motorn till ett svart hål för plånboken.
En del reedventiler är vändbara, men det slutar antagligen med katastrof då de ofta går av att böjas åt "fel" håll.

Motorn är kuriosa och Hegamons projekt är kul, som ett flytande museum.
Citera
2025-03-16, 16:39
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Lycka till med allt !!

Tack. Nu är både båt och motor hemma iaf.

Citat:
Om du tar av kåpan så kan du kanske koppla en kraftig eldriven borrmaskin till svänghjulet om du
har en passande hylsa.
Ja, då kan man snurra den ett tag och få in startgas,

Det blir säkert något sådant för att starta den.

Citat:
Vet inte vilken ambition Hegamon har med motorn, men rekommendar inte att riva isär en 50 år gammal

Jag tänkte byta impellern. Sedan får nog det övriga vara, det ska säkert vara olja i växelhuset. Ska fixa lite lätt med båten som att bottenmåla eller så hoppar jag det också, sedan blir det sjösättning och köra en sväng. Flytande renoveringsobjekt.

Citat:
Är det ett Honda-bygge så kan den ju fungera, de kan vara rena lyckträffarna gällande
driftsäkerheten ?

Tror inte Honda är inblandade utan det är nog bara Archimedes Penta.

Citat:
Byt startsnöret sedan när du kan, för dessa går i regel av efter XX antal år.

Finns nog inget startsnöre till den, utan bara elstart. Kanske finns det startsnöre iaf, jag vet ej hur det brukar vara på en gammal 60 hk motor.

Har en hemmabyggd båtvagn. Det sitter två skottkärredäck på den som är fyllda med betong. Jag tror inte dom håller för båtens tyngd om jag kör med den på vägen? För det blir ju ca 900 kg med båt och motor. Skulle nog isf behövt sätta dit andra hjul på båtvagnen.
Senast redigerad av Hegamon 2025-03-16 kl. 16:48.
Citera
2025-03-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Såna där gamla motorer är i princip oförstörbara. Gör rent förgasaren, byt eventuellt dåliga slangar och sätt i nya tändstift så är det bara att köra sen.

Själv har jag en Evinrude Big Twin 40hp från mitten av sextiotalet som går perfekt.

Ja, vi får hoppas att det räcker. Kan nog vara knepigt att ens få loss förgasaren.
Öppnar man förgasaren så observera alla smådelar som är lätta att tappa bort.
Plus att man bör notera och anteckna inställningarna på munstycken mm.
Tips ta bilder på hur allting sitter där.

Packningar kan man skära till av vulkanfiber (*) om man har tillgång till sådant av
platta ark i "lösvikt".

Men att byta tändstiften är givetvis den första och enklaste åtgärden.

Tändkablar även från den tiden kan ibland ha hållit utan att spricka sönder.

Men i regel omöjligt att se små sprickor i sådan tändkabel där gnistan kan smita ut

Citat:
Vet inte vilken ambition Hegamon har med motorn, men rekommendar inte att riva isär en 50 år gammal motor i fall kompet är "okej".
Räcker det med att skaffa en elpump så gör man det.
Kolvringar finns säkert att få tag på eller så får man göra egna ringar i gjutjärn.

Men bara tiden att riva och leta gör motorn till ett svart hål för plånboken.
En del reedventiler är vändbara, men det slutar antagligen med katastrof då de ofta går av att böjas åt "fel" håll.

Motorn är kuriosa och Hegamons projekt är kul, som ett flytande museum.

Ja, ursäkta, mina inlägg var lite av musei-renovering av en gammal kärra. Visst kan den gå ändå,
om man har tur. Vet ej om dessa har flottörförgasare, eller någon annan konstruktion.
Flottörförgasare brukar inte vara aktuellt på utombordare, på grund av alla skakningar.

Inte hört om någon som svarvar egna kolvringar utan att ha rätt sorters stål, och rätt storlek på stålröret man svarvar dem ifrån att de kommer att passa direkt.

I och för sig vet jag folk som hettat upp de gamla ringarna i en ugn och töjt ut dem, för att härda dem sedan, i tex olja.

Kolvringar av gjutjärn är troligen en slags felöversättning. Det är knappast samma slags gjutjärn som i din Skultuna stekpanna av gjutjärn. Nej dessa är speciallegerade, som är svarvade och inte gjutna.

Vanligt gammaldags gjutjärn duger inte till kolvringar, dels för att de har för stor kornstorlek och bryts sönder för lätt , de är mycket lätta att knäcka, detta eftersom så tunna gjutjärnsdelar har nästan ingen seghet.

(*) Har provat med mjölkkartonger, tårtkartonger, och liknande, och de kan duga till packningar, om det inte är så viktiga saker. Särskilt om temperaturen inte är för hög. Om det är för varmt så kolnar kartongbiten men den kan täta ändå. Tex vid grenröret.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-03-16 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in