• 1
  • 2
2025-03-11, 21:50
Medlem
Hegamons avatar
Archimedes Penta Offshore utombordare 60 hk 600 är modellen och den är nog från 1974. Ska jag satsa på en nyare motor? Brytarlöst CD-tändsystem av magnettyp har denna Penta motorn.

Kanske svårt hitta reservdelar till den? Alternativet är en Mariner, Yamaha eller Mercury med samma HK från 80-90-talet utifrån vad min ekonomi tillåter.
Senast redigerad av Hegamon 2025-03-11 kl. 22:07.
Citera
2025-03-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Archimedes Penta utombordare 60 hk 600 är modellen och den är nog från 1974. Ska jag satsa på en nyare motor? För denna har brytarspetsar och förgasare. Eller kan jag lita på den lika mycket som en 80-talare med brytarlöst system och CDI?

Kanske svårt hitta reservdelar till den? Alternativet är en Mariner, Yamaha eller Mercury med samma HK från 80-90-talet utifrån vad min ekonomi tillåter.

Då skulle jag nog satsa på en Mercury.
Bara att det är brytarspetsar väcker varningsflagg.
Citera
2025-03-11, 22:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Då skulle jag nog satsa på en Mercury.
Bara att det är brytarspetsar väcker varningsflagg.

Jag hade fel. Det är sådant här system: Tillverkningsår / Modell 1974 – 1974

Archimedes Penta 600

Effektklass 60 hk 5000/5800 rpm.

Motor 3 cyl. 2-takt

Cylindervolym 600 cc

Tändsystem Brytarlöst CD-tändsystem av magnettyp. Generator 12V 60W,
Senast redigerad av Hegamon 2025-03-11 kl. 22:27.
Citera
2025-03-11, 22:15
Medlem
Citat:
Jag hade fel. Det är sådant här system: illverkningsår / Modell 1974 – 1974 Crescent 60 / Monark 60 /

Archimedes Penta 600

Effektklass 60 hk 5000/5800 rpm.

Motor 3 cyl. 2-takt

Cylindervolym 600 cc

Tändsystem Brytarlöst CD-tändsystem av magnettyp. Generator 12V 60W,

Aha, det var lite skillnad.
Är den hyfsad i cylindrarna med komp är det lite nostalgi över den.
Två-taktare tar ju tyvärr en hel del bensin, men är priset rätt är en sån här motor lite kul i rätt båt.
Citera
2025-03-11, 22:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Aha, det var lite skillnad.
Är den hyfsad i cylindrarna med komp är det lite nostalgi över den.
Två-taktare tar ju tyvärr en hel del bensin, men är priset rätt är en sån här motor lite kul i rätt båt.

Jag tänkte sätta den på en Skibsplast Sea Master 17 TC från 1974, så det blir ju tidsenlig motor. Bara lite skeptiskt till att en sådan 70-talare är svårstartad och att en 80-talare är lättare att starta. Vet ej skicket på motorn, den har inte varit i gång på flera år, men sägs fungerat när den ställdes av.

https://checkboot.com/ads/seamaster17tc/
Citera
2025-03-11, 22:34
Medlem
Citat:
Jag tänkte sätta den på en Skibsplast Sea Master 17 TC från 1974, så det blir ju tidsenlig motor. Bara lite skeptiskt till att en sådan 70-talare är svårstartad och att en 80-talare är lättare att starta. Vet ej skicket på motorn, den har inte varit i gång på flera år, men sägs fungerat när den ställdes av.

https://checkboot.com/ads/seamaster17tc/

Brukar vara ett elände med bränslepumpen som styrs av vevhusventilationen, men det kanske inte finns på en Penta.
Annars är det bara att handla en elpump för några hundringar.
Är kompet bra och en liten service på förgasarna då den stått så länge borde den vara okej.
Senast redigerad av Calvinol 2025-03-11 kl. 22:40.
Citera
2025-03-11, 22:40
Medlem
Är inte priset lite högt på båten?
Citera
2025-03-11, 22:46
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Är inte priset lite högt på båten?

Ja det kan jag absolut tycka. Det är inte min. Jag bytte min Minibuster mot en sådan båt. Jag tror min båt är värd möjligen 5000 kr till 10 000 kr. Den jag har är mera som ett renoveringsobjekt i skicket.

Av något skäl ligger fritidsbåtar ganska mycket högre i pris i andra länder något utanför Sverige.
Citera
2025-03-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ja det kan jag absolut tycka. Det är inte min. Jag bytte min Minibuster mot en sådan båt. Jag tror min båt är värd möjligen 5000 kr till 10 000 kr. Den jag har är mera som ett renoveringsobjekt i skicket.

Av något skäl ligger fritidsbåtar ganska mycket högre i pris i andra länder något utanför Sverige.

Priserna har väl droppat ganska brutalt efter pandemin i Sverige.
Citera
2025-03-11, 22:54
Medlem
Kollade lite på nätet och "din" motor verkar vara ganska udda med aluminumblock.
Penta 55 hade tydligen gjutjärn.
Citera
2025-03-11, 23:01
Medlem
Hade en Penta 200 (20hk) utombordare , bra kvalitet helt klart!

Men minns att det var ett helvete med just reservdelar till den.

Annars tycker jag något japanskt såsom Yamaha eller Honda är att föredra.

Sedan gällande det någon skrev om bränslepumpen så brukar det mest vara att köpa en renoveringssats och byta ut berörda delar. Detta eftersom gummimembran osv i den åldras med tiden. Kanske inte alltid visuellt synligt , men tillräckligt för att störa funktionen.
Citera
2025-03-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Hade en Penta 200 (20hk) utombordare , bra kvalitet helt klart!

Men minns att det var ett helvete med just reservdelar till den.

Annars tycker jag något japanskt såsom Yamaha eller Honda är att föredra.

Sedan gällande det någon skrev om bränslepumpen så brukar det mest vara att köpa en renoveringssats och byta ut berörda delar. Detta eftersom gummimembran osv i den åldras med tiden. Kanske inte alltid visuellt synligt , men tillräckligt för att störa funktionen.

Jag tänkte mer att motorn med ålder blir så "slapp" i vevhuset att pulserna blir dåliga.
Sen undrar jag om det är flatterventiler (reedventiler) på en sån där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in