• 1
  • 2
2025-03-11, 18:40
Medlem
Som ni alla känner till så är det ganska enkelt nuförtiden för högskolor att få universitetstatus,
Som tex Örebro som var tjenis med Göran Persson, eller säg Malmö som med sin nyvunna universitetsstatus skulle vara en viktig kraft mot segregationen och den socioekonomiska misär som präglat staden under lång tid. Och som lyckligtvis av en händelse ganska omgående infriades när Malmö högskola blev Malmö Universitet.

Med detta framgångarecept är jag säker på att regeringen (och definitivt den socialdemokratiska nästa gång de får makten) vässar tankarna vilken ort som kan bli nästa universitetsstad, kanske kan de ta ett gäng på samma gång?

Mina tre favoriter är (utan inbördes ordning)

- Byxelkrok universitet. Det en skymf mot varje ölänning att Öland ännu inte har universitet. Närheten till Kalmar lockar också med alla synergieffekter som kan förverkligas!

-Tidaholm universitet. Mest för att jag tycker synd om dem med deras dialekt (som de ju inte kan rå för) och också kul att de inte behöver bli förknippade med anstalten. Fast kanske kan man se synergier även där? Tex genom att de förlägger polisutbildningen samt även en skräddarsydd prestigeutbildning inom juridik?

-Treriksrösets universitet. Här finns såklart ingen ort, men har det hindrat någon? Jag menar ta bara en kille som Sven Otto Littorin, fd arbetsmarknadsminister, som pluggade på Fairfax university, ett universitet som inte ens finns. Då tycker jag inte Sveriges nordligaste universitet klingar varken dåligt eller falskt. Det går ju anlägga fina skidbackar där också som man kan forska på och kring och med ett eller två fotsteg är du både i Finland eller i Norge. Så helt klart många "usp:ar".

Ja det var mina förslag. Men ni har säkert mycket bättre som de världsvana, fina och ytterst välbalanserade samhällsmedborgare som ni alla är.
Citera
2025-03-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Helsingborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Jag röstar också på Helsingborg.

Har ni levt under en sten eller vet ni inte att det redan finns ett universitet där? Lunds universitet finns där nämligen. Nu kanske ni iofs tycker att man också borde ha Helsingsborgs universitet där. Och ja, det är väl en mycket god tanke. Tänk vilket samarbete och fina synergier de kan få till med Lunds universitet, som kanske rent av redan på ett sådant rykte klättrar några placeringar på universitetsrankingen! Är ju inte heller direkt svårt att hitta slogans. Tex "Helsingborg uni - havets universitetspärla", t ex
Citera
2025-03-11, 19:06
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Luleå
Finns det inte redan ett universitet där? Luleå tekniska...?
Citera
2025-03-11, 19:41
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Finns det inte redan ett universitet där? Luleå tekniska...?
Det är en högskola och inte ett universitet.
Citera
2025-03-11, 20:03
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Okej, deras hemsida är ju rätt tydlig med att det är ett universitet.. Men vad vet jag.

https://www.ltu.se/
Citera
2025-03-11, 20:06
Medlem
Venators avatar
Eftersom tråden ligger i Utbildning och studier och inte i Humor kanske man ska utgå ifrån vilka lärosäten som faktiskt kan gå från högskola till universitet... Nu senast var det Mälardalens högskola som blev universitet, dessförinnan Malmö. Det är ett rent politiska beslut, men baserat på att verksamheten ska vara tillräckligt bra och omfattande. Nuvarande regering lär inte skapa några nya universitet, utan det har varit sossepolitik. Så vilka högskolor kan stå på tur att få universitetsstatus när sossarna kommer tillbaka? Ska man gå efter storlek är det väl Jönköping, Borås och Södertörn det står mellan? Jönköping är stiftelse vilket nog försvårar - kanske dock ger dem en fördel hos en borgerlig regering? Ligger Borås för nära Göteborg med GU och Chalmers? Södertörn för nära Stockholm med SU, KTH, KI, mfl?

Malmö ligger förvisso nära Lund, men kompletterar trots allt genom att ha en stor lärarutbildning som Lund saknar. Även odontologisk fakultet finns i Malmö och inte Lund.

Citat:

Luleå tekniska universitet sedan några år.
Citera
2025-03-11, 20:36
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Har ni levt under en sten eller vet ni inte att det redan finns ett universitet där? Lunds universitet finns där nämligen. Nu kanske ni iofs tycker att man också borde ha Helsingsborgs universitet där. Och ja, det är väl en mycket god tanke. Tänk vilket samarbete och fina synergier de kan få till med Lunds universitet, som kanske rent av redan på ett sådant rykte klättrar några placeringar på universitetsrankingen! Är ju inte heller direkt svårt att hitta slogans. Tex "Helsingborg uni - havets universitetspärla", t ex
Lunds universitet fanns också i Malmö innan den nya högskolan (sedermera universitetet) bildades.

När Malmö högskola bildades tog man över Tandvårdshögskolan i Malmö från LU. Kanske kan ett nytt universitet i Helsingborg på samma sätt ta över LUs verksamhet i stan?
Citera
2025-03-11, 20:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Lunds universitet fanns också i Malmö innan den nya högskolan (sedermera universitetet) bildades.

När Malmö högskola bildades tog man över Tandvårdshögskolan i Malmö från LU. Kanske kan ett nytt universitet i Helsingborg på samma sätt ta över LUs verksamhet i stan?

Vet du om Lund tog över lärarutbildningarna också? Eller hade Lund inte haft lärarhögskola tidigare?
Citera
2025-03-11, 21:22
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Eftersom tråden ligger i Utbildning och studier och inte i Humor kanske man ska utgå ifrån vilka lärosäten som faktiskt kan gå från högskola till universitet... Nu senast var det Mälardalens högskola som blev universitet, dessförinnan Malmö. Det är ett rent politiska beslut, men baserat på att verksamheten ska vara tillräckligt bra och omfattande. Nuvarande regering lär inte skapa några nya universitet, utan det har varit sossepolitik. Så vilka högskolor kan stå på tur att få universitetsstatus när sossarna kommer tillbaka? Ska man gå efter storlek är det väl Jönköping, Borås och Södertörn det står mellan? Jönköping är stiftelse vilket nog försvårar - kanske dock ger dem en fördel hos en borgerlig regering? Ligger Borås för nära Göteborg med GU och Chalmers? Södertörn för nära Stockholm med SU, KTH, KI, mfl?

Malmö ligger förvisso nära Lund, men kompletterar trots allt genom att ha en stor lärarutbildning som Lund saknar. Även odontologisk fakultet finns i Malmö och inte Lund.

Luleå tekniska universitet sedan några år.

Jag kan hålla med om allt du skriver och ska därför inte föreslå att Lilla Tunnans universitet blir en filial för life management i Stora Gungan på Frescati. Med det sagt är denna trådstart ett extremt tramsigt sätt att trampa på Mälardalens universitet och kompani. Det är Socialdemokraterna som vill att alla ska vara akademiker och om man har problem med det kanske man kan hänga på. Ts kan börja med matte och kemi på Komvux. Så blir man kanhända civilingenjör en vacker dag så som man önskar.
Senast redigerad av ConvoPost 2025-03-11 kl. 21:31.
Citera
2025-03-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Falköping. Distanskurser i segling, kampsport och telefonsex.

Inte för att vara sådan sådan men vad är det nu för fel på Tidaholm? TTycker inte vi ska dra det här i absurdum.

Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Kiruna då.

Ja det är överhuvudtaget för lite universitet där uppe. Eller för lite av allt, människor, verksamheter, you name it? Riktigt coolt om de byggde universitet i de övergivna delarna av gruvan och fokuserade sin forskning om historiska saker, medeltid, forntid och kanske ännu längre tillbaka. Ja kanske t o m till hur det var i Kiruna under kejsar Neros dagar.

Citat:
Jag kan hålla med om allt du skriver och ska därför inte föreslå att Lilla Tunnans universitet blir en filial för life management i Stora Gungan på Frescati. Med det sagt är denna trådstart ett extremt tramsigt sätt att trampa på Mälardalens universitet och kompani. Det är Socialdemokraterna som vill att alla ska vara akademiker och om man har problem med det kanske man kan hänga på. Ts kan börja med matte och kemi på Komvux. Så blir man kanhända civilingenjör en vacker dag så som man önskar.

Du kanske önskar att alla är civilingenjörer, i din perfekta värld av formler och lustiga trigonometriska funktioner? Gott så, men vem överhuvudtaget skulle göra sig lustig över Universitet Mälardalens storhet, ja rent utsagt överhöghet inom vissa områden? Som du är inne på så önskar ungdomen inget hellre än att "ligga i Mälardalen". Och vi vet båda vad det innebär!

Men ska vi vara aningen mer seriösa så har Universitet Mälardalen faktiskt en hel del civilingenjörsutbildningar, vilket går att kontrollera på https://www.mdu.se/utbildning/amne/v...rsutbildningar

Civ ing i "industriell ekonomi" är en populär och eftertraktad utbildning men civ ing i "tillförlitliga system" är inte så dum den heller. Jag menar, vem vill inte ha tillförlitliga system? Hellre det än t ex otillförlitliga system, eller rent av bristfälliga system? Så jag tror de är något på spåren helt klart.

Nu var ju iofs tanken om att spåna lite inför nästa universitet och även om Mälardalen (är det en ort, förresten?) är charmigt så har de ju redan fått sin status så att säga.
Citera
2025-03-11, 22:18
Medlem
Venators avatar
Citat:

Jag stod i valet och kvalet mellan att anmäla tråden och svara seriöst. Jag skulle dock inte bli förvånad över om mod papperskorgar tråden. Kanske det hade varit det bästa, så kan man börja om, för frågan är inte ointressant.
Citera
2025-03-11, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag stod i valet och kvalet mellan att anmäla tråden och svara seriöst. Jag skulle dock inte bli förvånad över om mod papperskorgar tråden. Kanske det hade varit det bästa, så kan man börja om, för frågan är inte ointressant.
Så kan det vara ibland och jag uppskattade ditt mer seriösa inlägg i ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in