2025-03-11, 22:30
Medlem
Mullrets avatar
Östersund. Inriktning på naturen, miljön och hållbarhet.
Citera
2025-03-11, 23:50
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Östersund. Inriktning på naturen, miljön och hållbarhet.

Östersund har ju Mittuniversitetet?
Citera
2025-03-12, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Som ni alla känner till så är det ganska enkelt nuförtiden för högskolor att få universitetstatus,
Som tex Örebro som var tjenis med Göran Persson, eller säg Malmö som med sin nyvunna universitetsstatus skulle vara en viktig kraft mot segregationen och den socioekonomiska misär som präglat staden under lång tid. Och som lyckligtvis av en händelse ganska omgående infriades när Malmö högskola blev Malmö Universitet.

Med detta framgångarecept är jag säker på att regeringen (och definitivt den socialdemokratiska nästa gång de får makten) vässar tankarna vilken ort som kan bli nästa universitetsstad, kanske kan de ta ett gäng på samma gång?

Mina tre favoriter är (utan inbördes ordning)

- Byxelkrok universitet. Det en skymf mot varje ölänning att Öland ännu inte har universitet. Närheten till Kalmar lockar också med alla synergieffekter som kan förverkligas!

-Tidaholm universitet. Mest för att jag tycker synd om dem med deras dialekt (som de ju inte kan rå för) och också kul att de inte behöver bli förknippade med anstalten. Fast kanske kan man se synergier även där? Tex genom att de förlägger polisutbildningen samt även en skräddarsydd prestigeutbildning inom juridik?

-Treriksrösets universitet. Här finns såklart ingen ort, men har det hindrat någon? Jag menar ta bara en kille som Sven Otto Littorin, fd arbetsmarknadsminister, som pluggade på Fairfax university, ett universitet som inte ens finns. Då tycker jag inte Sveriges nordligaste universitet klingar varken dåligt eller falskt. Det går ju anlägga fina skidbackar där också som man kan forska på och kring och med ett eller två fotsteg är du både i Finland eller i Norge. Så helt klart många "usp:ar".

Ja det var mina förslag. Men ni har säkert mycket bättre som de världsvana, fina och ytterst välbalanserade samhällsmedborgare som ni alla är.

Tidigare var det krav på att minst två fakulteter, men nu är det tydligen så att man kastat ut det kravet tillsammans med fakultetsuppdelningen genom fönstret. Antagligen ställer man inte ens krav på att det förekommer erkänd forskning för att kvala in. Hey, det räcker ju med att regeringen får tillräckligt med feeling för att sätta "universitetsstämpeln" på't för att det skall kvala in.

I mitt tycke så bör man ställa tämligen höga krav för att begreppet Universitet inte skall utvattnas och med mindre än att något lärosäte kan presentera en sådan höjd så tycker jag att man borde hålla inne med nya utnämnanden...
Citera
2025-03-12, 03:58
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Luleå

är du tappad bakom flötet luleå har universitet
Citera
2025-03-12, 04:29
Medlem
Citat:
Som ni alla känner till så är det ganska enkelt nuförtiden för högskolor att få universitetstatus,
Som tex Örebro som var tjenis med Göran Persson, eller säg Malmö som med sin nyvunna universitetsstatus skulle vara en viktig kraft mot segregationen och den socioekonomiska misär som präglat staden under lång tid. Och som lyckligtvis av en händelse ganska omgående infriades när Malmö högskola blev Malmö Universitet.

Med detta framgångarecept är jag säker på att regeringen (och definitivt den socialdemokratiska nästa gång de får makten) vässar tankarna vilken ort som kan bli nästa universitetsstad, kanske kan de ta ett gäng på samma gång?

- Byxelkrok universitet. Det en skymf mot varje ölänning att Öland ännu inte har universitet. Närheten till Kalmar lockar också med alla synergieffekter som kan förverkligas!

-Tidaholm universitet. Mest för att jag tycker synd om dem med deras dialekt (som de ju inte kan rå för) och också kul att de inte behöver bli förknippade med anstalten. Fast kanske kan man se synergier även där? Tex genom att de förlägger polisutbildningen samt även en skräddarsydd prestigeutbildning inom juridik?

-Treriksrösets universitet. Här finns såklart ingen ort, men har det hindrat någon? Jag menar ta bara en kille som Sven Otto Littorin, fd arbetsmarknadsminister, som pluggade på Fairfax university, ett universitet som inte ens finns. Då tycker jag inte Sveriges nordligaste universitet klingar varken dåligt eller falskt. Det går ju anlägga fina skidbackar där också som man kan forska på och kring och med ett eller två fotsteg är du både i Finland eller i Norge. Så helt klart många "usp:ar".

Ja det var mina förslag. Men ni har säkert mycket bättre som de världsvana, fina och ytterst välbalanserade samhällsmedborgare som ni alla är.

Snart gör de väl om förskolor till universitet. Lär vara enklare att leka forskare som postmodernist och social konstruktivist där.

Allvarligt talat, det räcker nu. Måste vi få mer utslätad och urvattnad utbildning? Det finns inte tillräckligt med lärare på den nivå som krävs för högre utbildning i Sverige. Dessutom är ju många av studenterna knappt läskunniga. Och på Linneuniversitetet har det kommit fram att uppsatser skrivs med hjälp av AI.

Fy fan.

Nöj er med att vara högskolor.
Citera
2025-03-12, 04:49
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Tycker det borde bli färre universitet. Räcker med Lund och Uppsala. Resten kan återgå till att vara olika yrkesskolor och vad det nu är de egentligen pysslar med. Spets och exklusivitet, inte utspädning och läppstift på grisar.

Dessutom borde antalet högskolor minskas. Utbyggnaden av högskolor i västvärlden de senaste 30-40 åren har varit enorm och motsvarar inte alls behovet av akademiker, särskilt inte i många av de områden där sådana examineras. I Sverige var det på 90-talet i praktiken en arbetsmarknadsåtgärd. Dags att sluta med dumheterna.
Citera
2025-03-12, 05:42
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Östersund har ju Mittuniversitetet?
Du tänker på Sundsvall.
Citera
2025-03-12, 06:19
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Du tänker på Sundsvall.

Mittuniversitetet har campus både i Sundsvall och Östersund.
Citera
2025-03-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag stod i valet och kvalet mellan att anmäla tråden och svara seriöst. Jag skulle dock inte bli förvånad över om mod papperskorgar tråden. Kanske det hade varit det bästa, så kan man börja om, för frågan är inte ointressant.

Nu tycker jag du var snarstucken och aningen småsint ärligt talat. Hetsa våra kära moderatoer att stänga tråden för att den inte helt passar din agenda. Och sen ska vi diskutera frågan "enligt vissa principer". Ursäkta så mycket, men jag betackar mig!

Vi kan väl vara av olika uppfattningar och vad som är viktigt. Det är naturligtvis ingen som tvingar dig kommentera i denna tråd om den av någon anledning inte når upp till din ytterst höga standard avseende ämne, replik och hur man i allmänhet ska föra sig på ett korrekt sätt.

Men du måste förstå att du är gäst i denna tråd och inte tvärtom. Enligt min uppfattning får man ha vilka uppfattningar som helst, så länge man rör sig inom lagens råmärken och inte upprör moderatorerna. Så länge man inte gör det så finns väl ingen anledning att inte inta en position i enlighet med ens egna uppfattning.

Jag tycker att det kommit många kloka kommenterar. En del är säkert inte helt långt från sanningen om man får spåna ett antal år bort.

Citat:
Ursprungligen postat av 0perator
Trelleborg. Med inriktning på kärlek, vänskap, självförsvar och sex.

Bra där! Ett väldigt choosefritt universitet.

Citat:
Ursprungligen postat av stycket
I hela landet.

Att ingen knäckt denna ännu! Där har vi kanske svaret. Då kommer man runt den tråkiga och tidsödande processen att bestämma. Bättre att ge alla ställen universitet direkt. Tänk hur mycket restid studenter skulle spara genom att plugga vidare där de bor. Dessutom etablerade sociala nätverk så behöver inte ödsla någon tid där heller. Sen alla miljövinster att folk rör sig mest i sin hemstad. Ja man kan ju faktiskt ta 99% av sina möten på teams idag så finns väl egentligen inte ett argument mot. Så borde man kanske slå ihop alla befintliga uni till ett och kalla det "Sverigeuniversitet" eller fritt översatt "Sweden University"
Citera
2025-03-12, 08:41
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Finns väl en Högskola i Skövde redan? Men kul med dialekten. Slätt-mål lär det nog redan talas i Skövde, och har man tur kanske Bert Karlsson kommer och pratar genus
Citera
Pontiac-Garages avatar

Moderatormeddelande

Postat av Pontiac-Garage 2025-03-12, 09:22
Moderator
Oneliners utan närmare motivering har raderats.

Dylika inlägg resulterar framgent i varning.

Mod.
2025-03-12, 10:15
Medlem
Tycker vi ska bygga det utanför Sverige, det är trots allt en tradition från tidigare kungar. Baltikum kanske? Det var ett tag sen vi öppnade något där. flyger tar inte mer än en timme och spriten är snorbillig. Annars hade någon spansk ö suttit fint, får vi nytta av skolspanskan.

Det kan med fördel placeras bredvid något av våra tilltänkta internationella fängelsekomplex, så får tjejerna det lättare att besöka sina dejter också.
Senast redigerad av har 2025-03-12 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in