2025-03-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiggerNickson
N b - att gå från 42 K/mån till 50K/mån över fem år är väldigt nära att enbart vara inflationsjusterad löneökning. Så det är ju ingen exceptionell ökning alls (om vi nu ska göra ingenjörsrollen märkvärdig).

Att få ökat ansvar eller byta arbetsgivare höjer ju löner mer kännbart. Men det gör ju långt ifrån alla.

Jag skrev en bra bit över 50. Det är svårt att sätta en exakt siffra som är representativ för alla då det skiljer sig så mycket. De som stannar kvar på precis samma arbetsuppgift har 50000+-2000kr. Sen finns det de som blir projektledare eller chefer av något slag och får norr om 60000kr.

Vi har generellt låg omsättning på vår arbetsplats. Det är en attraktiv arbetsplats. När jag lägger ut annonser för att anställa så får jag alltid 2-300 ansökningar. Visst, majoriteten är från Kalkutta och New Delhi och går bort automatiskt, men det blir i regel 5-10 skarpa kandidater (majoritet svenska män) att välja mellan. Sen är dom kvar i flera år.
Citera
2025-03-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jobbigt att bli avslöjad som en okunnig skitsnackare antar jag?

Du kan inget om VVS-branschen men vet tvärsäkert vad lönerna är och att man är en misslyckad rörig om man inte startat eget inom två år! 😂

Hur tror du ens större projekt skulle kunna samordnas och upphandlas om alla var egenföretagare???

När det gäller civilingenjörer så tar man för givet att dom vill vara sina egna men dom stannar vid skrivbordet i fem år för att få upp lönen med 20%???

Jag är ingen röris men känner många i branschen, få med knäckta ryggar dock

Du sa att ingångslönerna är 42000kr. Det är skitsnack.

Visa en källa på det eller håll truten
Citera
2025-03-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du sa att ingångslönerna är 42000kr. Det är skitsnack.

Visa en källa på det eller håll truten

Du menar att du inte behöver visa någon källa alls för att få prata? Du pratar om ett specifikt företag där du jobbar tom?

Ja väldigt många hantverkare ligger en bra bit över 40k i ingångslön. Duktiga VVS-are, elektriker, snickare har definitivt en ingångslön däröver trots att dom inte hunnit avklara sk lärlingstid, certifieringar, gjort gesällprov och liknande.

Det fina i kråksången är att dessa hårt arbetande ungdomar inte heller behöver ligga och betala en massa onödiga studielån utan är fullt ut självförsörjande direkt från gymnasiet.

Du behöver inte tro mig dock, jag tycker bara det är kul med människor som lever i en drömvärld.
Citera
2025-03-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiggerNickson
N b - att gå från 42 K/mån till 50K/mån över fem år är väldigt nära att enbart vara inflationsjusterad löneökning. Så det är ju ingen exceptionell ökning alls (om vi nu ska göra ingenjörsrollen märkvärdig).

Att få ökat ansvar eller byta arbetsgivare höjer ju löner mer kännbart. Men det gör ju långt ifrån alla.

Kul med att vägra högskoleingenjörer och sen enbart anställa ingenjörer från olika högskolor i hopp om att ordet universitet betyder allt.
Citera
2025-03-21, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
hur har ni lyckats så bra? ni som har 2 miljoner och mer på kontot, vad har ni för egenskaper som person?
jag har en skitlön men inga lån och jag kan spara cirka 20000 varje månad. förmögenheten är cirka 200000 och jag vill investera och få skiten stt växa, vad ska jag göra?

man kan självklart inte ha adhd och få ihop 10 miljoner då impulsivitet knappast är önskvärt. vad för egenskaper krävs? samvetsgrannhet? är ni lugna som personer? utveckla allt i livet till ett leverage? bäddar ni sängen på morgonen? Har ni dyra intressen eller lever ni enkelt? äter ni ute?
har ni tjej?

vad har jag för chanser att bli rik?
ålder 38
bostadsrätt
inga lån
nettolön 29.000 efter skatt
lever på 7000 varje månad
singel, barnfri, ingen tjej
vad har jag för förutsättningar?
just nu har jag 200k på kontot och ska lägga allt på robur technology

kan ni hjälpa? fattar inte hur alla kan ha så mycket cash jag förstår inte hur man ens får ihop det om mn inte investerat väldigt rätt eller startat företag.

hjälp mig för fasiken

Du har enorma möjligheter att skapa dig en förmögenhet. Skulle nog inte mata in allt i en branschfond utan siktat lite bredare.

Märkligt att du är 38år och du har utgifter på 7k, kan spara 20k i månaden men ändå har du endast 200k sparade?

Vad hände?
Citera
2025-03-22, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du har enorma möjligheter att skapa dig en förmögenhet. Skulle nog inte mata in allt i en branschfond utan siktat lite bredare.

Märkligt att du är 38år och du har utgifter på 7k, kan spara 20k i månaden men ändå har du endast 200k sparade?

Vad hände?
haft skulder en lång tid och först nu kan jag spara mycket.

jag ska satsa på usa och köpa robur access usa

hur mycket bör en person i min ålder ha?

jag har verkligen slösat min tid och inte fattat hur viktigt det är att äga fonder. inte ens när jag bodde hemma tänkte jag på att spara och nu har jag tiden på fel sida.

hade jag sparat vid 25 så hade jag kunnat pensionera mig redan jävla idiot man är

slängt bort pengar på skit bokstavligen 😟

faaaan
Citera
2025-03-22, 08:24
Medlem
Citat:

jag har verkligen slösat min tid och inte fattat hur viktigt det är att äga fonder. inte ens när jag bodde hemma tänkte jag på att spara och nu har jag tiden på fel sida.

hade jag sparat vid 25 så hade jag kunnat pensionera mig redan jävla idiot man är

faaaan

Det finns ingenting vad du bör eller inte bör ha. Lyssna inte på de här förlorarna. Nu har du insett att du överkonsumerat i ditt liv, och bara det är en vinst i sig. Nu är det dags att bli seriös med dina finanser. Spelar du dina kort rätt så har du hus vid 40.
Citera
2025-03-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns ingenting vad du bör eller inte bör ha. Lyssna inte på de här förlorarna. Nu har du insett att du överkonsumerat i ditt liv, och bara det är en vinst i sig. Nu är det dags att bli seriös med dina finanser. Spelar du dina kort rätt så har du hus vid 40.
Vad är en tillräcklig trygghet för att sluta jobba? Om man har 500.000 i fonder är tillräckligt för att iaf kunna gå arbetslös och ändå få in pengar via fonderna?
Hus vid 40 är nog att ta i men lägenheten är betald och jag har 2,4 miljoner nedgrävd i den och kan spara bra i fortsättningen men hus vid 40 är väl lite väl ambitiöst? Jag är förmodligen fortsatt ensam även då
Första gången jag skriver från telefon så då blir de stor bokstav
Citera
2025-03-22, 08:32
Medlem
34 år gammal, jag har ungefär 200.000 i skulder och 210kr på mitt bankkort, tror jag har en hundralapp i plånboken också.

Känner mig rikare än samtliga i den här tråden.
Citera
2025-03-22, 09:05
Medlem
Citat:

faaaan

Läs boken Die with Zero - Bill Perkins.

Du har ingen nytta av att spara allt tills du blir gammal, för att sen kliv av i en bilkrasch vid 45.

Visst, man behöver inte slösa pengar i onödan men man behöver inte heller ha miljoner på banken och samtidigt missa att leva medans man är frisk och har möjligheten.
Citera
2025-03-22, 09:08
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Vad är en tillräcklig trygghet för att sluta jobba? Om man har 500.000 i fonder är tillräckligt för att iaf kunna gå arbetslös och ändå få in pengar via fonderna?
Hus vid 40 är nog att ta i men lägenheten är betald och jag har 2,4 miljoner nedgrävd i den och kan spara bra i fortsättningen men hus vid 40 är väl lite väl ambitiöst? Jag är förmodligen fortsatt ensam även då
Första gången jag skriver från telefon så då blir de stor bokstav

Fonder delar inte ut pengar (undantaget några ETF:er) så du måste sälja innehavet varje månad för att täcka utgifterna om du blir arbetslös. Första miljonen är svårast säger man, går snabbare till nästa när man redan har kapital. Så sälj inte utan spara och investera stenhårt. Sprid riskerna lite också och kör inte bara en fond/ett land/en bransch. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
34 år gammal, jag har ungefär 200.000 i skulder och 210kr på mitt bankkort, tror jag har en hundralapp i plånboken också.

Känner mig rikare än samtliga i den här tråden.

Känslan är subjektiv. Objektivt är du inte det. Tyvärr
Citera
2025-03-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Läs boken Die with Zero - Bill Perkins.

Du har ingen nytta av att spara allt tills du blir gammal, för att sen kliv av i en bilkrasch vid 45.

Visst, man behöver inte slösa pengar i onödan men man behöver inte heller ha miljoner på banken och samtidigt missa att leva medans man är frisk och har möjligheten.
Pengar är för mig en trygghet att sluta vara beroende av en arbetsgivare, jag har haft stora svårigheter personlighets mässigt och platsar inte in bland andra och konstigheter uppstår personlighetsmässigt. Vill därför kunna ha en trygghet och bara kunna gå ut i det fria.
Annars gillar jag att jobba också
Tack för tipset

En trygghet för mig är 800.000 kr det är en bra summs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in