2025-03-11, 12:37
Medlem
TjockisHaralds avatar
Vad mumlar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Jag förstår att det känns så för dig, du är frustrerad och arg på allt möjligt. Men du har fel.
Citera
2025-03-11, 12:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag har ändå presenterat mycket mer än vad du har gjort. Plus att du har sagt saker som bevisligen är felaktiga.

"Nödvärn handlar om att du eller någon annan fruktar för era liv eller i alla fall för allvarlig skada. Då och endast då får man använda det våld nöden kräver. I alla andra situationer åker du dit för misshandel."

"Ok men du får fortfarande aldrig använda mer våld än vad nöden kräver. Ett slag i ansiktet är ALDRIG motiverat om du eller någon annan inte själva blir attackerade med våld."

Det enda du har kommit med är lite lösa tankar. Och det är lite intressant att du är så in i helvete bombsäker på vad som räknas som nödvärn när du dels själv har konstaterat att du inte hade koll på vad som räknas som nödvärn och dels har fått flera domar som talar mot dig.

Så tillbaka till frågan. Har du en enda dom som talar till din fördel?

(Och bara för tydlighetens skull så påstår jag inte att man är garanterad att bli friad eller att det ens skulle vara det vanligaste. Det jag ifrågasätter är ditt påstående att det skulle vara närmast försumbar chans att frias.)

Efter att ha läst många bra inlägg i denna tråd som stödjer det jag säger så känner jag mig trygg i att jag har rätt. Men du får gärna ha en annan åsikt.
Citera
2025-03-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Efter att ha läst många bra inlägg i denna tråd som stödjer det jag säger så känner jag mig trygg i att jag har rätt. Men du får gärna ha en annan åsikt.
Jag är inte ett dugg förvånad över att du är en sådan som tror på vad allsköns random dumskallar påstår utan belägg så länge det de säger stödjer din ståndpunkt. Det följer mönstret i hur du diskuterar generellt.
Citera
2025-03-11, 12:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag är inte ett dugg förvånad över att du är en sådan som tror på vad allsköns random dumskallar påstår utan belägg så länge det de säger stödjer din ståndpunkt. Det följer mönstret i hur du diskuterar generellt.

Om du hade läst tråden hade du upptäckt att det är många som citerar olika lagar utifrån trådens fråga som klart och tydligt visar på att du aldrig har rätt att slå någon i ansiktet om inte du eller någon annan blivit hotade eller angripna med våld på något sätt.
Citera
2025-03-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om du hade läst tråden hade du upptäckt att det är många som citerar olika lagar utifrån trådens fråga som klart och tydligt visar på att du aldrig har rätt att slå någon i ansiktet om inte du eller någon annan blivit hotade eller angripna med våld på något sätt.
Jag är heller inte förvånad över att du tolkar inläggen på detta sätt. Lagen är allt annat än tydlig på den här punkten. Det den säger är att våldet givet omständigheterna inte får vara uppenbart oförsvarligt.

Det vi har är ett rättsfall där det är ett regelrätt slag i ansiktet. Sen har vi två andra rättsfall som involverar mer våld än nödvändigt. Har du ett enda rättsfall som stödjer din sak? Har någon annan presenterat ett rättsfall som stödjer din sak?

Tomma tunnor skramlar mest sägs det.
Citera
2025-03-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Inte ens om han stjäl dina grejer framför ögonen på dig får du slå han, då åker du dit för misshandel. Välkommen till landet idiocracy.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Sällar mig till Xenions förklaring, vilken jag tycker var bra.

Den situation jag kan föreställa mig i ditt exempel, TS, där den nivån av våld skulle vara rättfärdigat vore om de vägrade gå, du försökte avhysa dem med rimligt våld (d.v.s. fösa/dra ut dem), och de då eskalerar situationen, typ genom att försöka klappa till dig eller något. Då kan det finnas lagligt skäl att själv svara med samma mynt.

Den lösning jag skulle rekommendera i en sån situation vore dock att inte bjuda in så jäkliga konstiga gäster till att börja med. Kan inte föreställa mig att någon av mina bekanta någonsin skulle bete sig så.

Men om man nu hamnat i den situationen så vore det klokaste i mina ögon att ringa polisen. Då slipper du själv göra några juridiska bedömningar, det finns ingen risk att du kan bli åtalad, och polisen kommer göra allt åt dig och utöva eventuellt våld som behöver utövas. Låt dina skattepengar jobba till din fördel för en gångs skull.

Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Du skulle bli dömd för slaget.

Du har rätt att använda våld för att dina inbjudna gäster ska gå om dem vägrar på muntlig begäran. Dvs att din inbjudan är förbrukad.

MEN att slå någon är inte den form av våld man får använda. Den typ av våld du får använda om dem efter upprepat vägrande är at dra och putta ut dem ur lägenheten.

Att slå dem kan lika gärna bli direkt kontraproduktivt mot syftet då det bara kommer få dem att stanna längre om du har otur. Men då liggandes på golvet.

Att det skulle uppstå en nödvärns situation som ger rätt att slå någon kan mycket väl hända, men inte enbart på att dem vägrat lämna lägenheten. Utan då ska den som vägrat lämna lägenheten hotat dig först vilket gör att en nödvärnssituation kan uppstå, men den är då inte relaterad till att dem vägrat lämna lägheneten i sig.

Har du inte bjudit in personen i fråga uppstår en nödvärnssituation omgående, skulle du slå då så kommer det troligtvis hamna i att det blir nödvärn, dock fortfarande inte omöjligt att man blir dömd för det i alla fall, men utan straffpåföljd.

https://gofile.io/d/MV094t

Denna person blev ej dömd?
Citera
2025-03-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
https://gofile.io/d/MV094t

Denna person blev ej dömd?

Jag ska läsa alla Domar i tråden när jag kommer hem!
Självfallet får man inte slå någon i ansiktet bara för att denne inte lämnar bostaden efter tillsägelse., men å andra sidan finns det ingen begränsning för hur mycket våld man får använda så länge nödvärnssituation pågår, så länge man kan visa att mindre ingripande åtgärder inte fått ut personen.

Man ber personen gå, om denna inte gör det, då tar man i personen och drar ut denne, men om personen håller fast sig, först då får våld användas för att få personen att släppa så att det går att fösa ut han. Våldet skall vara riktad mot att få ut personen, inte att straffa denne för att han inte gjort som man sagt till om!
Citera
2025-03-11, 17:17
Medlem
Citat:
Om det är minus 30 ute och det verkligen inte finns någon möjlighet att lösa det med taxi hem eller hotell eller liknande så har du faktiskt ett case där. Då kan det vara så att "inkräktaren" handlar i nöd. Men för att det ska gälla så ska det vara verklig fara för dennes liv och hälsa. Och här kan man ju argumentera för att det inte blir någon fara innan man går ut ur trapphuset, så "inkräktaren" kan ju sova där tills någon granne ringer polisen.

Men att säga "du bjöd in mig" och omständigheterna enbart är så att det blir jävligt drygt att ta sig därifrån, men inte något hälsofara så är det brottsligt att vägra, och då blir det nödvärnsrätt.

Men på samma sätt är det ju inte ett allvarligt hot mot ditt liv eller hälsa om en person du bjudit in sen inte går därifrån på uppmaning.
Enligt TS är det omständigheterna.

Personen gör sig absolut skyldig till lagbrott men det ger inte dig rätt att bruka våld för att avlägsna personen. Strikt juridiskt.

Ring polisen.
Citera
2025-03-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Men på samma sätt är det ju inte ett allvarligt hot mot ditt liv eller hälsa om en person du bjudit in sen inte går därifrån på uppmaning.

Personen gör sig absolut skyldig till lagbrott men det ger inte dig rätt att bruka våld för att avlägsna personen.

Ring polisen.
Har du läst lagen?
Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Förväxla inte nöd och nödvärn. Den du pratade om som inte vill frysa ihjäl och därför vägrar lämna agerar i nöd. Inte nödvärn.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-03-11 kl. 17:24.
Citera
2025-03-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Men om man nu hamnat i den situationen så vore det klokaste i mina ögon att ringa polisen. Då slipper du själv göra några juridiska bedömningar, det finns ingen risk att du kan bli åtalad, och polisen kommer göra allt åt dig och utöva eventuellt våld som behöver utövas. Låt dina skattepengar jobba till din fördel för en gångs skull.
Ja och nej. Det där är en sådan där sak som kan låter jättebra på papperet. Verkligheten är ofta mer komplicerad.

Vad kommer personen att göra när du ringer polisen? Han kanske blir arg och våldsam pga det. Din hand kommer att vara upptagen med att hålla i telefonen, och delar av din uppmärksamhet kommer gå åt till samtalet, vilket försvårar för dig om du skulle behöva försvara dig.

Och hur ser det ut efter samtalet? Hur snabbt kommer polisen att komma dit? Om du inte säger att situationen är väldigt hotfull utan att det bara är en dryg kompis som verkar gå så kommer det inte att få hög prioritet direkt. Och även om det får hög prio så är det högst sannolikt minst tio minuter det handlar om.

Sen kan det finnas komplikationer som att det inte finns portkod eller att den inte fungerar vid den tidpunkten. Då måste du lämna din lägenhet för att släppa in polisen. Du kanske är orolig för vad som ska hända under den tiden. Han kanske börjar slå sönder allt han er. Visst, polisen kan ju avbryta trashandet, men det hinner hända en del på kort tid. Och visst kan du vinna i domstol och få skadestånd, men det kan vara saker med affektionsvärde och han kanske heller inte har några pengar. Och brottsofferjouren och hemförsäkringen (givet att man har en sådan) kan ha villkor som gör att det inte betalas ut pengar med hänvisning till att du själv hade bjudit in personen.

Plus att om det nu blir våldsamheter så har du störst chans att klara dig helskinnad om du slår först.

Tänk på att vi faktiskt pratar om en person som vägrar lämna ditt hem på tillsägelse. Förväntar du dig att den personen ska agera som folk i övrigt?
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-03-11 kl. 17:55.
Citera
2025-03-11, 17:52
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Ring polisen.

Personen gör sig absolut skyldig till lagbrott men det ger inte dig rätt att bruka våld för att avlägsna personen. Strikt juridiskt.

Jo, strikt juridiskt för du använda nödvärn mot den som på uppmaning vägrar lämna din bostad.
Det utövade våldet kan vara allt från att ta tag en arm och fösa ut till grövsta tänkbara våld som inte är "UPPENBART OFÖRSVARLIGT". Ska det vara så jävla svårt att förstå?!

Citat:
Har du läst lagen?

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller

Förväxla inte nöd och nödvärn. Den du pratade om som inte vill frysa ihjäl och därför vägrar lämna agerar i nöd. Inte nödvärn.
Nu tycker jag vi skiter i de här döskallarna och hoppas att vi hamnar på samma tillställning så ska dem få smaka på lite härligt nödvärnsvåld.
Citera
2025-03-11, 19:02
Medlem
Citat:
Har du läst lagen?

Som du säger så ska man inte förväxla nöd och nödvärn.

I vilken typ av nöd befinner du dig i för att berättiga våld mot personen?

Ett samtal till polisen kommer lösa situationen utan att du behöver lägga en hand på personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in