2025-03-11, 07:35
Medlem
TjockisHaralds avatar
Inte ens om han stjäl dina grejer framför ögonen på dig får du slå han, då åker du dit för misshandel. Välkommen till landet idiocracy.
Citera
2025-03-11, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det blir misshandel oavsett om han behöver åka till sjukhuset eller inte. Du kan aldrig kalla det nödvärn om det inte är i försvar.
Nödvärn och försvar är inte samma sak. Om nödvärn = försvar så hade Ryssland fått landstiga Gotland ”fredligt” och vägrat lämna samtidigt som Sverige inte fått göra något. Nödvärnsmakten?

I Sverige finns ingen rätt till självförsvar eftersom individen anses vara en bruksvara för staten och inte en självständig varelse med enskilda naturliga rättigheter såsom i USA.
Citera
2025-03-11, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Du har ju frivilligt bjudit in personen. Då får du inte använda våld för att kasta ut han. Du får endast ringa polisen då. Annan sak om det var inbrott och den personen vägrat gå ut.
Vilket jävla skitsnack. Ungefär som att man inte skulle ha rätt att ångra sig mitt i en sexakt och att den andre då skulle ha rätt att knulla klart.

Du har alltid rätt att kräva att folk lämnar din bostad. Vägrar de så har du nödvärnsrätt. Om du har bjudit in dem spelar ingen roll.

Källa: Lagtexten om nödvärn som du uppenbarligen aldrig läst.
Citera
2025-03-11, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag tror att om du bjudit hem nån på fest och mitt i natten och utan anledning kommer på att ”nu vill jag fan förresten att du pyser” och personen svarar ”du bjöd hit mig, nästa buss härifrån går om 3 timmar, jag lägger mig och sover på närmast rimliga plats du erbjuder eller så står jag kvar i ditt vardagsrum tills det är dags att gå till första morgonbussen” så kan du inte hävda nödvärn ens om du lyfter upp personen med en mjuk arm under rumpan och den andra runt ryggen och bär ut personen som en staty.

Du är ett jävla arsel men har den juridiska rätten på din sida tills utbärandet inträffar, då brukar du, i lagens mening, våld mot personen.
Då är ni två som gjort lagöverträdelser.

Personen du bjöd in men bestämde dig för att kasta ut, i 30 minusgrader och ingen möjlighet att ta sig därifrån, begår lagbrott om den uppehåller sig på ditt område utan ditt samtycke.

Men du har inte rätt att avlägsna personen med våld om den inte uppträder hotfullt. Vi tangerar nästan filosofin här, men trådstarten uppmuntrar ju till rena tankeexperiment.

Ring polisen och dom kommer avlägsna personen från din bostad. Dom har rätt att göra det även om det är Jesus.

I alla andra fall ska det väl inte behövas smällar på käften eller knivhot för att säga åt en kompis att *gäsp* börjar bli dags att knyta sig?
Om det är minus 30 ute och det verkligen inte finns någon möjlighet att lösa det med taxi hem eller hotell eller liknande så har du faktiskt ett case där. Då kan det vara så att "inkräktaren" handlar i nöd. Men för att det ska gälla så ska det vara verklig fara för dennes liv och hälsa. Och här kan man ju argumentera för att det inte blir någon fara innan man går ut ur trapphuset, så "inkräktaren" kan ju sova där tills någon granne ringer polisen.

Men att säga "du bjöd in mig" och omständigheterna enbart är så att det blir jävligt drygt att ta sig därifrån, men inte något hälsofara så är det brottsligt att vägra, och då blir det nödvärnsrätt.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-03-11 kl. 08:19.
Citera
2025-03-11, 08:22
Medlem
Du kan alltid hävda putativt nödvärn.
Citera
2025-03-11, 09:20
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Du är medveten om att vi väktare ofta blir kallade till störningsjour och annat när det ligger luffare eller uteliggare i vissa trappuppgångar och då är det vi som avhyser dem och det gör vi genom just nödvändsrätten.

Alltså vi kastar ut dem helt enkelt och som stöd för det använder vi just den här paragrafen att de vägrar går på uppmaning som jag skrev innan så gäller det här även tredje person och tredje person i mitt exempel är då jag som agerande utryckningsväktare.

Dagtid på allmänplats så är den annan sak då har jag min lilla bricka på mig där det står ordningsvakt då får jag kasta ut även från allmänna utrymmen som är lite mer problematiskt att det jag inte får göra det som väktare.

Men på natten och när man har en såkallad stängning på en matbutik eller klädesbutik varför tror du vi är kvar med personalen när de räknar pengar och sätter på larmet och se till att de sista kunderna går ut och inga nya kunder kommer in.

Och som jag skrev innan så händer det jätteofta man åker på störningsjouren när det är folk som spelar musik eller det annat bråk och stök i någon bostad.

eller som i tyvärr fick göra ibland vi fick söka igenom källarna för att uteliggaren trängde sig in och lade sig för att sova då var det vårat jobb att komma dit och kasta ut dem.

Alltså har jag då använt mig av nödvärnslagen.

Du kanske skulle försöka läsa på lite grann eller veta lite grann mer innan du öppnar käften hela tiden om vad en väktare / hundförare gör?

Jag tror inte kunden anställer oss för våran skönhets skull utan just tryggheten och vetskapen att vid behov hjälper vi butiks innehavaren och dennes personal att få ut kunderna.

Även ett annat exempel som jag hade när jag skulle tömma ett Resecentrum och det satt uteliggare som brukar det låsa in sig på toaletterna och då brukar vi alltid få öppna dörrarna med nyckel och släpa ut uteliggaren eller fick man ta in hunden.

När då sedan polisen kommer när man lagt ner busen. Så blir det man använder sig av nödvärns paragrafen till detta.

Varför inte bara ge dig när du uppenbarligen saknar kunskaper om lagen och hur den används?
Inte något av dina exempel berör ämnet nödvärnsrätt i samband med hemfridsbrott. Du måste förstå den juridiska skillnaden på en bostad och platser som du räknat upp. Trappuppgångar, köpcenter, källare, offentliga toaletter osv har inte samma skydd i lagen som en bostad.
Citera
2025-03-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Hej,

Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?

Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?

För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?

Skulle jag bli friad eller dömd i en rättegång för slaget?

Slå ???

Visar bara stor kniv... ( leksak stor kniv i plast )
Vråla svagt : "Nu ska jag stycka dig !!!"
Gäst springer med ben i ryggen till ytterdörren..

Obs! Mobil ska inte synas...

Du säger " vaaa nä jag gör aldrig så mot gästen... gästen inbillar sig...
Gästen har faktiskt tiggit om pengar från mig över 8 dagar " till polisen...

Noll bevis om kniv..
Citera
2025-03-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
'
Rum, hus gård eller fartyg.
Så minns jag vi rabblade det under juridiken. Jag kan förvisso googla men orkar helt enkelt inte.

Men vill minnas det var så det stod.

Samt har 1 års studier från universiteten i Lund (Juridik). Som ingick i min utbildning. Så helt borta är jag nog inte när det gäller Juridiken.
Brottsbalken 24kap 1§ 1-4
1 påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp
2 stöldgods
3 oliga intrång
4 hemfridsbrott
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K24
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-03-11 kl. 09:58.
Citera
2025-03-11, 11:22
Medlem
Citat:
Hej,

Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?

Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?

För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?

Du skulle bli dömd för slaget.

Du har rätt att använda våld för att dina inbjudna gäster ska gå om dem vägrar på muntlig begäran. Dvs att din inbjudan är förbrukad.

MEN att slå någon är inte den form av våld man får använda. Den typ av våld du får använda om dem efter upprepat vägrande är at dra och putta ut dem ur lägenheten.

Att slå dem kan lika gärna bli direkt kontraproduktivt mot syftet då det bara kommer få dem att stanna längre om du har otur. Men då liggandes på golvet.

Att det skulle uppstå en nödvärns situation som ger rätt att slå någon kan mycket väl hända, men inte enbart på att dem vägrat lämna lägenheten. Utan då ska den som vägrat lämna lägenheten hotat dig först vilket gör att en nödvärnssituation kan uppstå, men den är då inte relaterad till att dem vägrat lämna lägheneten i sig.

Har du inte bjudit in personen i fråga uppstår en nödvärnssituation omgående, skulle du slå då så kommer det troligtvis hamna i att det blir nödvärn, dock fortfarande inte omöjligt att man blir dömd för det i alla fall, men utan straffpåföljd.
Citera
2025-03-11, 11:42
Medlem
Citat:
Hej,

Du får använda den våld som krävs. Det är upp till 2 års fängelse om man inte går när man blir tillsagd.
Citera
2025-03-11, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Inte ens om han stjäl dina grejer framför ögonen på dig får du slå han, då åker du dit för misshandel. Välkommen till landet idiocracy.
Jag förstår att det känns så för dig, du är frustrerad och arg på allt möjligt. Men du har fel.
Citera
2025-03-11, 12:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Du skulle bli dömd för slaget.

Du har rätt att använda våld för att dina inbjudna gäster ska gå om dem vägrar på muntlig begäran. Dvs att din inbjudan är förbrukad.

MEN att slå någon är inte den form av våld man får använda. Den typ av våld du får använda om dem efter upprepat vägrande är at dra och putta ut dem ur lägenheten.

Att slå dem kan lika gärna bli direkt kontraproduktivt mot syftet då det bara kommer få dem att stanna längre om du har otur. Men då liggandes på golvet.

Att det skulle uppstå en nödvärns situation som ger rätt att slå någon kan mycket väl hända, men inte enbart på att dem vägrat lämna lägenheten. Utan då ska den som vägrat lämna lägenheten hotat dig först vilket gör att en nödvärnssituation kan uppstå, men den är då inte relaterad till att dem vägrat lämna lägheneten i sig.

Har du inte bjudit in personen i fråga uppstår en nödvärnssituation omgående, skulle du slå då så kommer det troligtvis hamna i att det blir nödvärn, dock fortfarande inte omöjligt att man blir dömd för det i alla fall, men utan straffpåföljd.
Sällar mig till Xenions förklaring, vilken jag tycker var bra.

Den situation jag kan föreställa mig i ditt exempel, TS, där den nivån av våld skulle vara rättfärdigat vore om de vägrade gå, du försökte avhysa dem med rimligt våld (d.v.s. fösa/dra ut dem), och de då eskalerar situationen, typ genom att försöka klappa till dig eller något. Då kan det finnas lagligt skäl att själv svara med samma mynt.

Den lösning jag skulle rekommendera i en sån situation vore dock att inte bjuda in så jäkliga konstiga gäster till att börja med. Kan inte föreställa mig att någon av mina bekanta någonsin skulle bete sig så.

Men om man nu hamnat i den situationen så vore det klokaste i mina ögon att ringa polisen. Då slipper du själv göra några juridiska bedömningar, det finns ingen risk att du kan bli åtalad, och polisen kommer göra allt åt dig och utöva eventuellt våld som behöver utövas. Låt dina skattepengar jobba till din fördel för en gångs skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in