Citat:
Ursprungligen postat av
Harrison1
Hej,
Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?
Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?
För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?
Skulle jag bli friad eller dömd i en rättegång för slaget?
Du skulle bli dömd för slaget.
Du har rätt att använda våld för att dina inbjudna gäster ska gå om dem vägrar på muntlig begäran. Dvs att din inbjudan är förbrukad.
MEN att slå någon är inte den form av våld man får använda. Den typ av våld du får använda om dem efter upprepat vägrande är at dra och putta ut dem ur lägenheten.
Att slå dem kan lika gärna bli direkt kontraproduktivt mot syftet då det bara kommer få dem att stanna längre om du har otur. Men då liggandes på golvet.
Att det skulle uppstå en nödvärns situation som ger rätt att slå någon kan mycket väl hända, men inte enbart på att dem vägrat lämna lägenheten. Utan då ska den som vägrat lämna lägenheten hotat dig först vilket gör att en nödvärnssituation kan uppstå, men den är då inte relaterad till att dem vägrat lämna lägheneten i sig.
Har du inte bjudit in personen i fråga uppstår en nödvärnssituation omgående, skulle du slå då så kommer det troligtvis hamna i att det blir nödvärn, dock fortfarande inte omöjligt att man blir dömd för det i alla fall, men utan straffpåföljd.