Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
I domarna du tar upp handlar det om folk som bråkar. Det är nåt helt annat. Det är inte vad tråden handlar om.
Om en person som du bjudit hem på fest sitter i din soffa och du säger: ”kan du gå hem!” tre gånger och personen bara sitter kvar och du då slår honom i ansiktet kommer du med största sannolikhet bli dömd för misshandel. Så gå och lägg dig nu så du kommer upp till plugget.
Jag har ändå presenterat mycket mer än vad du har gjort. Plus att du har sagt saker som bevisligen är felaktiga.
"Nödvärn handlar om att du eller någon annan fruktar för era liv eller i alla fall för allvarlig skada. Då
och endast då får man använda det våld nöden kräver. I
alla andra situationer åker du dit för misshandel."
"Ok men du får fortfarande aldrig använda mer våld än vad nöden kräver. Ett slag i ansiktet
är ALDRIG motiverat om du eller någon annan inte själva blir attackerade med våld."
Det enda du har kommit med är lite lösa tankar. Och det är lite intressant att du är så in i helvete bombsäker på vad som räknas som nödvärn när du dels själv har konstaterat att du inte hade koll på vad som räknas som nödvärn och dels har fått flera domar som talar mot dig.
Så tillbaka till frågan. Har du en enda dom som talar till din fördel?
(Och bara för tydlighetens skull så påstår jag inte att man är garanterad att bli friad eller att det ens skulle vara det vanligaste. Det jag ifrågasätter är ditt påstående att det skulle vara närmast försumbar chans att frias.)