Citat:
Ursprungligen postat av
machiavelliniccolo
hej,
efter att jag pluggat klart flyttade jag och min pojkvän till sthlm där vi köpte en bostads rätt för ca 6 miljoner kronor. och har efter strul med en orimlig styrelse har vi blivit erbjudna att styrelsen erbjudit sig att köpa vår lägenhet, och nu behöver jag hjälp hur vi ska tänka och vad vi ska begära för att lämna föreningen. det hela började med att en i styrelsen redan från start hade en dålig attityd mot mig och sa åt oss att vi måste koppla vår hund när vi är i trapphuset och utanför huset. jag påtalade då att det inte finns någon lag som tvingar en att ha hunden kopplad. sen eskalerade de när vår hund som är en rottweiler nafsade lite grann i hans hund som är en bichon haveneis den började blöda lite grann men inget farligt. utan sånt som händer ibland med hundar. efter det så började hela styrelsen och grannarna vända sig emot oss och frysa ut oss. det fortsatte under det senaste året när de knappat på när vi har kompisar hemma hos oss på helgerna och tycker att vi är för högljudda vilket jag tycker är orimligt. det är mest pensionerer och barn familjer i huset så jag förstår att man inte kan ha fest hur länge som helst, men vi brukar endå alltid åka vidare mot en bar/krog vid 11 tiden så det är inte som att vi har fest hela natten. ordförande ha dessutom flera gånger följer efter oss till soprummet och hävdat att vi sorterar fel. nu vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för lägenheten om de ändå inte vill ha kvar oss och funderar hur mycket vi ska säga att de måste köpa ut oss för. sen undrar jag om de rent juridiskt kan göra det. min sambo hävdar att de inte kan det vilket gör att våra kort är rätt starka för att få sälja över marknads pris.
har någon varit med om liknande tidigare? och hur gjorde ni?
Ser att du inte fått rätt hjälp.
Är själv ordförande.
Om man tar det grundläggande en förening har sällan dessa miljoner över för att lösa ut någon, föreningen måste låna.
För det andra spelar det ingen roll vad styrelsen tycker eller tänker, det är rätten som bestämmer, har själv gått med olika ärenden via hyresnämnden, domare berättar rakt ut ni får själva besluta om vad ni vill inom er förening, det är ändå lagen som gäller, jag följer inte era stadgar i mina beslut, samt det är gratis o ta upp det i hyresnämnden.
Vad du kan göra är att lägga ut er bostad till försäljning, det behöver inte vara ett pris ni går back på utan gör en förtjänst, sedan hur lång tid det tar o sälja är inget er styrelse kan eller ens kan påverka, vi sysslar inte med dubbel bestraffning i sverige där ni måste sälja med förlust.
Har haft likande själv, hyresnämnden besluta dom får sälja själva, men o sälja var inte det enklaste i dessa tider, första halvår hände ingenting, mäklare plocka bort, för att sedan lägga ut den igen efter några månader, personen fick fortsätta hyra ut tills den blev såld 1,5 år efter vi varit upp i rätten,
Det handlade om att man hyrde ut utan godkännande av styrelsen, tiden innan det upptäcktes och sedan tiden tills alla beslut o sedan tiden för att mötas i rätten bara det tog flera månader utöver dessa 1,5 år. bara kasta ut någon fungerar inte, samt lösa ut någon är inte heller det enklaste då föreningen inte har dessa miljoner överst för att köpa ut någon.