2025-03-14, 00:45
Avstängd
Ni kanske kan fråga föreningen om ni kan bo kvar i det fall att ni avlivar hunden?
Citera
2025-03-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Du är den enda i hela tråden som påstår vad för sorts radhus TS är intresserade av. Bevisbördan ligger på dig då det är ditt påstående.

TS säger tidigt i tråden "
Citat:
Får antingen bli radhus eller en bostadsätts förening som accepterar hundar och har normalt folk i styrelsen
"

Och Kamakaj sade:
Citat:
Bor du i en bostadsrätt, så kan de säga upp er rätt att nyttja lägenheten dvs. ni får inte bo kvar oavsett och blir helt enkelt tvungen att sälja.
Jag förstår att ni trivs i ett hus som är lugnt och fridfullt i, men ni verkar inte riktigt själva passa där.
Jag tror mer ni borde titta på ett radhus.

https://rattsakuten.se/nar-kan-man-b...n-bostadsratt/
Senast redigerad av Trumputin 2025-03-14 kl. 15:15.
Citera
2025-03-21, 19:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av machiavelliniccolo
hej,

efter att jag pluggat klart flyttade jag och min pojkvän till sthlm där vi köpte en bostads rätt för ca 6 miljoner kronor. och har efter strul med en orimlig styrelse har vi blivit erbjudna att styrelsen erbjudit sig att köpa vår lägenhet, och nu behöver jag hjälp hur vi ska tänka och vad vi ska begära för att lämna föreningen. det hela började med att en i styrelsen redan från start hade en dålig attityd mot mig och sa åt oss att vi måste koppla vår hund när vi är i trapphuset och utanför huset. jag påtalade då att det inte finns någon lag som tvingar en att ha hunden kopplad. sen eskalerade de när vår hund som är en rottweiler nafsade lite grann i hans hund som är en bichon haveneis den började blöda lite grann men inget farligt. utan sånt som händer ibland med hundar. efter det så började hela styrelsen och grannarna vända sig emot oss och frysa ut oss. det fortsatte under det senaste året när de knappat på när vi har kompisar hemma hos oss på helgerna och tycker att vi är för högljudda vilket jag tycker är orimligt. det är mest pensionerer och barn familjer i huset så jag förstår att man inte kan ha fest hur länge som helst, men vi brukar endå alltid åka vidare mot en bar/krog vid 11 tiden så det är inte som att vi har fest hela natten. ordförande ha dessutom flera gånger följer efter oss till soprummet och hävdat att vi sorterar fel. nu vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för lägenheten om de ändå inte vill ha kvar oss och funderar hur mycket vi ska säga att de måste köpa ut oss för. sen undrar jag om de rent juridiskt kan göra det. min sambo hävdar att de inte kan det vilket gör att våra kort är rätt starka för att få sälja över marknads pris.

har någon varit med om liknande tidigare? och hur gjorde ni?
Ser att du inte fått rätt hjälp.
Är själv ordförande.

Om man tar det grundläggande en förening har sällan dessa miljoner över för att lösa ut någon, föreningen måste låna.

För det andra spelar det ingen roll vad styrelsen tycker eller tänker, det är rätten som bestämmer, har själv gått med olika ärenden via hyresnämnden, domare berättar rakt ut ni får själva besluta om vad ni vill inom er förening, det är ändå lagen som gäller, jag följer inte era stadgar i mina beslut, samt det är gratis o ta upp det i hyresnämnden.

Vad du kan göra är att lägga ut er bostad till försäljning, det behöver inte vara ett pris ni går back på utan gör en förtjänst, sedan hur lång tid det tar o sälja är inget er styrelse kan eller ens kan påverka, vi sysslar inte med dubbel bestraffning i sverige där ni måste sälja med förlust.

Har haft likande själv, hyresnämnden besluta dom får sälja själva, men o sälja var inte det enklaste i dessa tider, första halvår hände ingenting, mäklare plocka bort, för att sedan lägga ut den igen efter några månader, personen fick fortsätta hyra ut tills den blev såld 1,5 år efter vi varit upp i rätten,

Det handlade om att man hyrde ut utan godkännande av styrelsen, tiden innan det upptäcktes och sedan tiden tills alla beslut o sedan tiden för att mötas i rätten bara det tog flera månader utöver dessa 1,5 år. bara kasta ut någon fungerar inte, samt lösa ut någon är inte heller det enklaste då föreningen inte har dessa miljoner överst för att köpa ut någon.
Senast redigerad av hjorten16 2025-03-21 kl. 19:23.
Citera
2025-03-24, 12:08
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Är själv ordförande.

Om man tar det grundläggande en förening har sällan dessa miljoner över för att lösa ut någon, föreningen måste låna.

För det andra spelar det ingen roll vad styrelsen tycker eller tänker, det är rätten som bestämmer, har själv gått med olika ärenden via hyresnämnden, domare berättar rakt ut ni får själva besluta om vad ni vill inom er förening, det är ändå lagen som gäller, jag följer inte era stadgar i mina beslut, samt det är gratis o ta upp det i hyresnämnden.

Vad du kan göra är att lägga ut er bostad till försäljning, det behöver inte vara ett pris ni går back på utan gör en förtjänst, sedan hur lång tid det tar o sälja är inget er styrelse kan eller ens kan påverka, vi sysslar inte med dubbel bestraffning i sverige där ni måste sälja med förlust.

Har haft likande själv, hyresnämnden besluta dom får sälja själva, men o sälja var inte det enklaste i dessa tider, första halvår hände ingenting, mäklare plocka bort, för att sedan lägga ut den igen efter några månader, personen fick fortsätta hyra ut tills den blev såld 1,5 år efter vi varit upp i rätten,

Det handlade om att man hyrde ut utan godkännande av styrelsen, tiden innan det upptäcktes och sedan tiden tills alla beslut o sedan tiden för att mötas i rätten bara det tog flera månader utöver dessa 1,5 år. bara kasta ut någon fungerar inte, samt lösa ut någon är inte heller det enklaste då föreningen inte har dessa miljoner överst för att köpa ut någon.

Tack för att TS äntligen fick "rätt hjälp", av någon som knappt klarar att skriva på svenska...
Citera
2025-03-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Är själv ordförande.

Det var ett väldigt omständigt sätt att skriva "Nej, en Brf köper inte ut någon" och det har flera andra redan svarat.
Citera
2025-03-24, 18:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var ett väldigt omständigt sätt att skriva "Nej, en Brf köper inte ut någon" och det har flera andra redan svarat.
Berätta bara att det inte är så enkelt o kasta ut någon ur föreningen.
Man ska se att styrelsen oftast består av okunnigt folk, vanliga svenne bananer, kan vara en vanlig uska, lärare, volvo arbetare osv som valt o sitta där, lite därför arvodena är så låg, samt man kan sluta på dagen om man vill, dvs det finns knappt något ansvar för en styrelse, men det är för att matcha så alla kan sitta där oavsett om man ens har utbildning eller inte.

Lite därför domaren berätta ni får besluta om vad ni vill, det är ändå lagen som gäller.
Har haft likande själv, upptäckte en person som hyrt ut i 4 år, personen går med på sälja, men lättsålt är det inte, domare berätta hon har rätt o sälja o det får ta den tid det tar, man tvingar ingen o sälja med förlust. Med tanke på personen ägt brf,en i 6 år, har hon ett lågt inköpspris, men får ändå sälja efter det pris som mäklaren satt att den kan gå sälja för, dvs ca 500-tusen mer än vad hon gav för den 2018-19, 2020 valde hon o hyra ut, fick lov om 1 år, men ingen har har haft koll, var bara en slump som utgjorde jag hitta igen att den var ännu uthyrd, men spelar ingen roll personen har rätt o sälja och vi kan inte bara köpa ut personen till pris som vi tycker.
Citera
2025-04-07, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machiavelliniccolo
hej,

efter att jag pluggat klart flyttade jag och min pojkvän till sthlm där vi köpte en bostads rätt för ca 6 miljoner kronor. och har efter strul med en orimlig styrelse har vi blivit erbjudna att styrelsen erbjudit sig att köpa vår lägenhet, och nu behöver jag hjälp hur vi ska tänka och vad vi ska begära för att lämna föreningen. det hela började med att en i styrelsen redan från start hade en dålig attityd mot mig och sa åt oss att vi måste koppla vår hund när vi är i trapphuset och utanför huset. jag påtalade då att det inte finns någon lag som tvingar en att ha hunden kopplad. sen eskalerade de när vår hund som är en rottweiler nafsade lite grann i hans hund som är en bichon haveneis den började blöda lite grann men inget farligt. utan sånt som händer ibland med hundar. efter det så började hela styrelsen och grannarna vända sig emot oss och frysa ut oss. det fortsatte under det senaste året när de knappat på när vi har kompisar hemma hos oss på helgerna och tycker att vi är för högljudda vilket jag tycker är orimligt. det är mest pensionerer och barn familjer i huset så jag förstår att man inte kan ha fest hur länge som helst, men vi brukar endå alltid åka vidare mot en bar/krog vid 11 tiden så det är inte som att vi har fest hela natten. ordförande ha dessutom flera gånger följer efter oss till soprummet och hävdat att vi sorterar fel. nu vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för lägenheten om de ändå inte vill ha kvar oss och funderar hur mycket vi ska säga att de måste köpa ut oss för. sen undrar jag om de rent juridiskt kan göra det. min sambo hävdar att de inte kan det vilket gör att våra kort är rätt starka för att få sälja över marknads pris.

har någon varit med om liknande tidigare? och hur gjorde ni?

Har hunden gjort utfall mot en annan hund begriper du väl själv att du ska koppla den, den här gången kanske det inte var så jätteallvarligt men nästa gång kanske en hund eller människa blir allvarligt skadad. Jag är själv lite hundrädd och hade inte velat ha en lös Rottweiler i min trappuppgång.
Citera
2025-04-28, 13:42
Medlem
Kan meddela att deras lägenhet nu är såld, tyvärr fick de mer än de köpte den för..

MEN... Grannsämjan har blivit otroligt mycket bättre sen den här tråden fick spridning. Vi boende fick en gemensam fiende 😁 och har nog pratat med fler grannar sen dess än under alla år tidigare jag bott här. Vårstädningen blev succe med trevlig grillning och samtal.

Pratade med ordföranden som pratat med köparna som hade haft frågor om underhållsplanen, och de verkade reko. Ungt par med ett barn tydligen, så det blir nog bra det här.

Styrelsen har även skickat iväg inbjudan till årets sommarfest, och redan är det dubbelt så många anmälda än förra året 😁🥳

Citat:
Ursprungligen postat av murrflickan
Hej E, för jag antar att det är du som startat tråden, kan inte finnas många andra idioter i Sverige i samma situation som du. En i huset hade sett tråden, och jag kunde inte hålla mig från att kommentera då jag tycker det är väldigt märkligt att du väljer att spela ned eller helt strunta i att skriva vissa detaljer. För er övriga kan jag fylla i vissa av de saker som TS glömt att berätta om.

Ni har trots otaliga tillsägelser låtit er hund springa lös på innergården och den har vid ert flertalet tillfället gjort utfall mot andra hundar i föreningen. Händelsen du beskriver var inte bara ett vanligt nafs, utan er hund bet den andra hunden och en polisanmälan gjordes, men på grund av att ni ljuger så förbannad så lades utredningen ned. Dessutom har ni vid flera tillfällen struntat i att plocka upp hundbajs på trottoaren utanför vårt hus.

Ni har i princip varenda helg haft fest som stör samtliga grannar i bostadshuset, och dessutom är det varje söndagsmorgon skräp och tomma burkar slängda på innergården. Det har dessutom vid. Ett flertalet tillfällen påtalats, och om jag inte minns fel har polis tillkallats vid minst ett tillfälle när ni haft s.k "kompishäng".

Att vår ordförande höll koll på vad ni lämnade i soprummet beror såklart på att när ni renoverade köket så lämnade ni bla hela köksskåp och den gamla diskbänken på golvet, vilket ni trots tillsägelse vägrade transportera bort, vilket till slut gjorde att föreningen fick köra bort det. Hoppas avgiften för detta smakade gott som ett tillägg på er avgift den månaden.

Trots uttalat förbud mot att grilla på balkongen fortsätter ni att göra det.

Förutom allt detta är ni allmänt otrevliga mot alla i huset och ni kanske ska fundera på varför ingen vill ha med er att göra. Samtliga i huset kommer fira när ni flyttat härifrån

/boende i huset
Citera
2025-04-28, 15:36
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murrflickan
Kan meddela att deras lägenhet nu är såld, tyvärr fick de mer än de köpte den för..

MEN... Grannsämjan har blivit otroligt mycket bättre sen den här tråden fick spridning. Vi boende fick en gemensam fiende 😁 och har nog pratat med fler grannar sen dess än under alla år tidigare jag bott här. Vårstädningen blev succe med trevlig grillning och samtal.

Pratade med ordföranden som pratat med köparna som hade haft frågor om underhållsplanen, och de verkade reko. Ungt par med ett barn tydligen, så det blir nog bra det här.

Styrelsen har även skickat iväg inbjudan till årets sommarfest, och redan är det dubbelt så många anmälda än förra året 😁🥳

Skönt att ni slapp dårarna och att det gick så fort som det gjorde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in