2025-03-09, 16:27
Medlem
machiavelliniccolos avatar
hej,

efter att jag pluggat klart flyttade jag och min pojkvän till sthlm där vi köpte en bostads rätt för ca 6 miljoner kronor. och har efter strul med en orimlig styrelse har vi blivit erbjudna att styrelsen erbjudit sig att köpa vår lägenhet, och nu behöver jag hjälp hur vi ska tänka och vad vi ska begära för att lämna föreningen. det hela började med att en i styrelsen redan från start hade en dålig attityd mot mig och sa åt oss att vi måste koppla vår hund när vi är i trapphuset och utanför huset. jag påtalade då att det inte finns någon lag som tvingar en att ha hunden kopplad. sen eskalerade de när vår hund som är en rottweiler nafsade lite grann i hans hund som är en bichon haveneis den började blöda lite grann men inget farligt. utan sånt som händer ibland med hundar. efter det så började hela styrelsen och grannarna vända sig emot oss och frysa ut oss. det fortsatte under det senaste året när de knappat på när vi har kompisar hemma hos oss på helgerna och tycker att vi är för högljudda vilket jag tycker är orimligt. det är mest pensionerer och barn familjer i huset så jag förstår att man inte kan ha fest hur länge som helst, men vi brukar endå alltid åka vidare mot en bar/krog vid 11 tiden så det är inte som att vi har fest hela natten. ordförande ha dessutom flera gånger följer efter oss till soprummet och hävdat att vi sorterar fel. nu vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för lägenheten om de ändå inte vill ha kvar oss och funderar hur mycket vi ska säga att de måste köpa ut oss för. sen undrar jag om de rent juridiskt kan göra det. min sambo hävdar att de inte kan det vilket gör att våra kort är rätt starka för att få sälja över marknads pris.

har någon varit med om liknande tidigare? och hur gjorde ni?
Citera
2025-03-09, 16:33
Medlem
Belters avatar
Ni ha marknadsvärdet för lägenheten och sen kopplar du din hund i fortsättningen. Låt era grannar slippa er nu och flytta fort som fan.
Citera
2025-03-09, 16:38
Medlem
Över marknadsvärdet tror jag det blir svårt att få.
Sedan finns det något som heter hänsyn, alla människor älskar inte hundar utan tom är rädda, så att du kopplar din hund i trapphuset tycker inte jag är något orimligt att kräva.
Citera
2025-03-09, 16:38
Medlem
Bor du i en bostadsrätt, så kan de säga upp er rätt att nyttja lägenheten dvs. ni får inte bo kvar oavsett och blir helt enkelt tvungen att sälja.
Jag förstår att ni trivs i ett hus som är lugnt och fridfullt i, men ni verkar inte riktigt själva passa där.
Jag tror mer ni borde titta på ett radhus.

https://rattsakuten.se/nar-kan-man-bli-uppsagd-fran-sin-bostadsratt/
Citera
2025-03-09, 16:39
Medlem
Acceptera att bli utköpt. Det känns som ni har kommit lindrat undan med er nuvarande situation.

Jag skulle ha ringt 112 och gjort en polisanmälan direkt om någon släppte lös en rottweiler i mitt område.
Citera
2025-03-09, 16:41
Medlem
BigBusinesss avatar
Är detta en trolltråd?

Hur kan man vara så korkad och komma över en 6-milionerslägenhet?

Som sagts, ni får marknadsvärdet minus försäljningskostnad.

Bättre för er att sälja själva då kan ni t ex välja mäklare, visningstider och annat själva. Och inte minst välja om ni ska godta eventuella bud.

Kan bli många hundra tusen annars.
Citera
2025-03-09, 16:48
Avslutad
Hoppas ni går back.
Citera
2025-03-09, 16:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Märkligt. Lär knappast stå i stadgarna att man ska bli utköpt om man varit högljudd, har en stökig hund och sopsorterar fel. Och varför skulle styrelsen dvs föreningen vilja ta en ekonomisk förlust och besväret av att köpa er bostadsrätt. Det här är givetvis rent trams. Annat skulle vara om det ligger nåt helt annat bakom (kopiera in era stadgar, kan handla om att ständigt vara sen med månadsavgiften), även då är trådstarten fel.
Citera
2025-03-09, 16:56
Medlem
Det här måste ju vara en trolltråd, men ni kan istället bli uteslutna från föreningen och därmed inte ha besittningsrätt till den, dvs ni måste sälja.

off topic: Ni verkar vara helt otroligt dåliga grannar utan någon självinsikt. Hoppas det kostar er.
Citera
2025-03-09, 16:56
Medlem
killawifes avatar
Det är lag på att ha hundar kopplade på allmän plats, vilket ett trapphus garanterat räknas som.
Citera
2025-03-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Över marknadsvärdet tror jag det blir svårt att få.
Sedan finns det något som heter hänsyn, alla människor älskar inte hundar utan tom är rädda, så att du kopplar din hund i trapphuset tycker inte jag är något orimligt att kräva.

varför tror du det? det är ju dom som vill ha bort oss. vi kan tänka oss att flytta om vi får lite för besväret..

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Bor du i en bostadsrätt, så kan de säga upp er rätt att nyttja lägenheten dvs. ni får inte bo kvar oavsett och blir helt enkelt tvungen att sälja.
Jag förstår att ni trivs i ett hus som är lugnt och fridfullt i, men ni verkar inte riktigt själva passa där.
Jag tror mer ni borde titta på ett radhus.

https://rattsakuten.se/nar-kan-man-bli-uppsagd-fran-sin-bostadsratt/

förhoppningsvis gör det här att vi har råd med någonting liknande

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Triumf
Acceptera att bli utköpt. Det känns som ni har kommit lindrat undan med er nuvarande situation.

Jag skulle ha ringt 112 och gjort en polisanmälan direkt om någon släppte lös en rottweiler i mitt område.

jag släppte inte lös vår hund. han lyder alltid mig så förstår inte problemet. 112, för vadå? att jag äger en rottweiler?

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Är detta en trolltråd?

Hur kan man vara så korkad och komma över en 6-milionerslägenhet?

Som sagts, ni får marknadsvärdet minus försäljningskostnad.

Bättre för er att sälja själva då kan ni t ex välja mäklare, visningstider och annat själva. Och inte minst välja om ni ska godta eventuella bud.

Kan bli många hundra tusen annars.

hade jag velat trolla finns det roligare ämnen än det här att trolla om. är du avundsjuk att du själv inte har råd med det eller?

vi ska kontakta en mäklare för att kolla vad han tror vi kan få. sen är planen att kanske lägga på 500 papp och säga till föreningen att vi flyttar om vi får det

Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Hoppas ni går back.

det tror jag inte vi gör

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är lag på att ha hundar kopplade på allmän plats, vilket ett trapphus garanterat räknas som.

ett trapphus är privat plats. och dessutom inte lag. man ska ha koll på hunden, vilket jag har
Citera
2025-03-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Det här måste ju vara en trolltråd, men ni kan istället bli uteslutna från föreningen och därmed inte ha besittningsrätt till den, dvs ni måste sälja.

off topic: Ni verkar vara helt otroligt dåliga grannar utan någon självinsikt. Hoppas det kostar er.

så för att vår hund råkade vara lite för hård hänt med en annan hund och att vi har kompisar som vill umgås med oss på helgerna så tappar vi rätten att bo i någonting vi äger? låter fullständigt orimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in