2025-03-11, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Ja.
Läste i tråden om tipsen som fcuk har skrivit och om du skriver ut (eller skriver för hand )

hela rutinen kommer du lotsa det här i land.

Tror att det är kombinationen damm och gammalt operativsystem som ställer till det.
Tyvärr är jag själv för dålig på Windows då jag arbetar med andra system.

Nu är det dags för sängen för mig.

Ja, att få bort lite damm och en vanlig ominstallation ska jag nog klara av att få till så småningom
Citera
2025-03-11, 06:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdrift
Allt om BIOS verkar brutalt och över min förmåga. Jag kan nog inte genomföra den biten. Hur viktig kan en BIOS-uppdatering tänkas vara?

Som sagt, det har potentialen av att lösa dina problem utifrån din problembeskrivning så här långt.

Annars är det om eller nyinstallation som gäller som nästa steg.

Det där om statisk el är också en möjlighet. Men bara också, inte uteslutande. Med tanke på beskrivningen av din boendemiljö, en reell sådan. Så dammrengöring kan göra stor skillnad.
Citera
2025-03-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Som sagt, det har potentialen av att lösa dina problem utifrån din problembeskrivning så här långt.

Annars är det om eller nyinstallation som gäller som nästa steg.

Det där om statisk el är också en möjlighet. Men bara också, inte uteslutande. Med tanke på beskrivningen av din boendemiljö, en reell sådan. Så dammrengöring kan göra stor skillnad.

En ny/ominstallation skulle fixa BIOS och så med va? Typ utesluta alla problem utom på hårdvaran?
Påverkar damm statisk elektricitet?
Citera
2025-03-11, 15:32
Medlem
Citat:
En ny/ominstallation skulle fixa BIOS och så med va? Typ utesluta alla problem utom på hårdvaran?
Påverkar damm statisk elektricitet?

Bios:et är nog lite bonus faktiskt.
Jag tror att kombinationen värme pga av damm och kanske gammalt operativ ställer till det.
Statisk elektricitet kan vara en orsak till problemet, men det tror jag inte på då du inte har öppnat datorn.
En annan sak som slog mig ifall datorn kraschar helt är att ta ur grafik-kortet och köra med det inbyggda.
Moderkortet Tuf z370 plus gaming har inbyggt grafik-kort.
Det sitter ett MSI GeForce 1080 Gaming+ som kanske är lite trasigt.
Men då är det bättre att fråga de andra i tråden fcuk 1FF om hjälp som är bättre på Windows än vad jag är.
Citera
2025-03-11, 15:32
Medlem
DragforADHDs avatar
hur gåre för dig?
Citera
2025-03-11, 15:36
Medlem
Citat:
Bios:et är nog lite bonus faktiskt.
Jag tror att kombinationen värme pga av damm och kanske gammalt operativ ställer till det.
Statisk elektricitet kan vara en orsak till problemet, men det tror jag inte på då du inte har öppnat datorn.
En annan sak som slog mig ifall datorn kraschar helt är att ta ur grafik-kortet och köra med det inbyggda.
Moderkortet Tuf z370 plus gaming har inbyggt grafik-kort.
Det sitter ett MSI GeForce 1080 Gaming+ som kanske är lite trasigt.
Men då är det bättre att fråga de andra i tråden fcuk 1FF om hjälp som är bättre på Windows än vad jag är.

Så de stoppade alltså i två olika grafikkort i bygget?
Låter som jag verkligen borde ta bort lite damm. Jag vet bara inte riktigt hur jag bäst ska åstadkomma det då jag inte kan använda tryckluft. Vad finns det annars som blåser liksom, och man ska väl inte peta med händerna heller.
Citera
2025-03-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
hur gåre för dig?

Jovars, sakta men säkert! Har inte märkt av några fler problem för tillfället i alla fall.
Citera
2025-03-11, 15:38
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Jovars, sakta men säkert! Har inte märkt av några fler problem för tillfället i alla fall.
härligt det
Citera
2025-03-11, 15:53
Medlem
Citat:
Så de stoppade alltså i två olika grafikkort i bygget?
Låter som jag verkligen borde ta bort lite damm. Jag vet bara inte riktigt hur jag bäst ska åstadkomma det då jag inte kan använda tryckluft. Vad finns det annars som blåser liksom, och man ska väl inte peta med händerna heller.

Jo, för lite snabbare grafik.

Undrar om du har en pump eller kanske en slang eller liknande och fysiken utan fråga för mycket.
Med en slang kan du blåsa med pumpen eller lungorna genom kylflänsarna speciellt på grafikkortet.

Vill inte vara övertydling, men skölj inte munnen med saltlösning innan....
Tror tyvärr inte att det är (bara) värmeproblem då du haft problemet redan vid start och det tar i alla fall en liten stund innan värmen kommer.

Att datorn fungerar kanske beror på ditt pyssel senaste tiden.
Rekommenderar ändå att du skaffar några USB-minnen i reserv.

Jag har ett USB-minne med Linux med mig när jag är ute och reser ifall det går åt helvete med mail och webbläsare.
Med ett sånt minne kan man starta på nästan vilken 64bitars dator som helst.
Citera
2025-03-11, 16:05
Medlem
Citat:
Jo, för lite snabbare grafik.

Undrar om du har en pump eller kanske en slang eller liknande och fysiken utan fråga för mycket.
Med en slang kan du blåsa med pumpen eller lungorna genom kylflänsarna speciellt på grafikkortet.

Vill inte vara övertydling, men skölj inte munnen med saltlösning innan....
Tror tyvärr inte att det är (bara) värmeproblem då du haft problemet redan vid start och det tar i alla fall en liten stund innan värmen kommer.

Att datorn fungerar kanske beror på ditt pyssel senaste tiden.
Rekommenderar ändå att du skaffar några USB-minnen i reserv.

Jag har ett USB-minne med Linux med mig när jag är ute och reser ifall det går åt helvete med mail och webbläsare.
Med ett sånt minne kan man starta på nästan vilken 64bitars dator som helst.

Alltså om de studsande linjerna är skärmen som vi misstänker, så har datorn inte haft några problem med någonting förutom de här "krascherna" nyligen och att jag blir fast i BIOS efter.
Det där med Linux och så hajar jag inte alls...

Jag är den minst händiga personen någonsin, så slangar och dylikt har jag inte, bara några enkla basverktyg som hammare och någon mejsel
Sen är väl lungkapaciteten dessutom på ungefär samma nivå som någon inbiten gammal rökare...
Citera
2025-03-11, 16:19
Medlem
Citat:
Alltså om de studsande linjerna är skärmen som vi misstänker, så har datorn inte haft några problem med någonting förutom de här "krascherna" nyligen och att jag blir fast i BIOS efter.
Det där med Linux och så hajar jag inte alls...

Jag är den minst händiga personen någonsin, så slangar och dylikt har jag inte, bara några enkla basverktyg som hammare och någon mejsel
Sen är väl lungkapaciteten dessutom på ungefär samma nivå som någon inbiten gammal rökare...

Haha ja det kanske inte är rätt verktyg.
Det där med Linux var bara ett sidospår.
Vi får hoppas att datorn håller ett tag till, men om du kan så skaffa några USB-minnen typ sådana här.

https://www.netonnet.se/art/dator-su...ring/usb-minne
Citera
2025-03-11, 16:22
Medlem
Citat:
Haha ja det kanske inte är rätt verktyg.
Det där med Linux var bara ett sidospår.
Vi får hoppas att datorn håller ett tag till, men om du kan så skaffa några USB-minnen typ sådana här.

https://www.netonnet.se/art/dator-su...ring/usb-minne

Ja, det lät ju som ett sånt med Windows vore väldigt bra att ha i allmänhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in