2025-03-10, 18:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdrift
Hur använder jag filerna för moderkortet där? Jag laddade ner bägge och unzippade dem, och provade köra UpdateToolen men den bara gav mig texten "Warning!!! Please check MEI Driver is installed."
Inte så värst förtroendeingivande att den inte ens har korrekt grammatik, haha. Känns som jag bara kommer sabba något om jag håller på med detta...

Lite video: https://www.asus.com/us/support/faq/1012815/
Citera
2025-03-10, 19:21
Medlem
Citat:
Min dator sa blankt nej till IObit, tydligen väldigt läskig fil. Om du känner att det absolut är värt besväret kan jag väl försöka leta efter ett sätt att tillåta den, just let me know.

Engelskt forum låter kanon, jag kommunicerar på mycket högre nivå i Engelska än Svenska. Börjar dock bli snurrigt med alternativen nu. Videor, länk du gav, asus forum... vilket tillvägagångssätt vore bäst (och enklast / minst tidskrävande då det är en bristvara) att tackla för att framgångsrikt ta mig igenom BIOS-proceduren?

Finns det ens ställen att lämna in datorer för reparation? Minns jag hade en döende dator en gång i en period då jag också saknade datorkunniga bekantskaper, och jag letade desperat efter lokal hjälp, vilket inte stod att finna. Men även om både alternativet och pengarna till det fanns tillgängligt så skulle det bara vara aktuellt om jag har en primär dator att använda medans den andra är på lagning. Nu har jag tyvärr bara den här datorn, vilket är hela anledningen att jag bad om hjälp, då jag är helt körd om den dör. Och typ en halvtimme timme för eventuella ominstallationer och dylikt är det mesta jag kan avvara den, så att lämna över den till någon vore lika illa som att den dog. Sen ska man väl inte ens nämna problemet med att ge en främling fullt tillträde till en enhet som känns ungefär lika privat och utlämnande som en safari i min hjärna. Jag skulle köpa ny dator innan jag ens skulle överväga något sådant. Vilket typ vore nästa steg om det visar sig att denna faktiskt är körd och inte kan fixas på något sätt jag skulle klara av själv. Så det jag helst skulle vilja ha reda på är om det faktiskt föreligger en risk att min dator plötsligt avlider och blir obrukbar, så jag isåfall kan ha chans att försöka förbereda ett alternativ, för står jag utan dator skulle jag troligtvis få psykbryt innan dagen är över.

Just ja, en grej jag behövde höra om också! Utan att utveckla så mycket och göra det här inlägget ännu onödigare långt så undrar jag om det finns något alternativ till tryckluft på burk för dammrensning i datorn, då det tyvärr inte längre är aktuellt med sådan. Om det är något jag kan googla fram kan du helt enkelt skippa den här biten så fattar jag vitsen och letar mig fram till något där sen.

En sista sak, kom jag på nu; Då den här datorn börjar bli lite ålderstigen (som du nämnde), skulle du bedöma att jag bör överväga nyköp även om det ej visar sig vara några besvärliga problem med den? Förutom de här oroväckande frysningarna och BIOS-äventyren så har den fungerat gudomligt bra i dessa år och klarar fortfarande av alla mina behov med bravur, så det känns som den kan hålla i ett tag till om inget är trasigt eller så. Kanske att man kan få tag på något väldigt billigt att ha som reserv om den dör? Tänker mest högt nu, antar jag...

Funderar lite om att du är skriande behov av datorn, men om du har råd att köpa ny disk och HD:n inte är alltför stor kanske du kan klona disken (ett tips från Microsoft) till en annan disk.

Då kan du installera om Windows, men fortfarande har kvar originaldisken med alla filer.
En ny installation är alltid bättre än att hålla på med en sju år gammal installation.

Då har du en reserv.

Nu är jag själv värdelös på Windows, men fcuk och flera andra här är mästare på detta os och kan nog lotsa med större framgång än vad jag kan.
Citera
2025-03-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Funderar lite om att du är skriande behov av datorn, men om du har råd att köpa ny disk och HD:n inte är alltför stor kanske du kan klona disken (ett tips från Microsoft) till en annan disk.

Då kan du installera om Windows, men fortfarande har kvar originaldisken med alla filer.
En ny installation är alltid bättre än att hålla på med en sju år gammal installation.

Då har du en reserv.

Nu är jag själv värdelös på Windows, men fcuk och flera andra här är mästare på detta os och kan nog lotsa med större framgång än vad jag kan.

Det där med att byta ut delar för att föryngra och förbättra datorer är ju tydligen rätt populärt, men jag skulle aldrig våga på hålla på med sånt, det skulle bara gå åt skogs. T.o.m folk jag känt som varit kunniga har sabbat sina datorer när de gjort sånt där. Då det i det här fallet skulle vara enbart för att få bort något möjligt fel så skulle jag ju allra minst behöva veta exakt vilken del som är trasig (om någon alls) innan man ens börjar fundera på sånt, annars byter man ju ut delar i onödan om man gör det bara i fall att . Jag föredrar alltid att köpa en ny dator istället, och sen kan man göra vad som helst med den gamla när den är reserv och det inte gör så mycket om saker inte går vägen.
Citera
2025-03-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Lite video: https://www.asus.com/us/support/faq/1012815/

Allt om BIOS verkar brutalt och över min förmåga. Jag kan nog inte genomföra den biten. Hur viktig kan en BIOS-uppdatering tänkas vara?
Citera
2025-03-10, 22:02
Medlem
Jag tror att du underskattar din förmåga.
Vill inte outa för mycket, men i mitt yrke ska man inte röra originalet utan göra en klon/kopia på informationen.

Den digitala världen är som gjort att kopiera.

Med en ny HD kan du klona och både försöka få bättre fart på datorn och samtidigt vara trygg att du har informationen kvar med den gamla disken.

Att uppdatera bios är nog en ganska enkel grej med live update.
Det var väl Asus moderkort i din dator?
Men jag tror personligen inte att det är bios som spökar utan det är nog mjukvaran i datorn.
En något skum fråga, men har du katt eller eventuellt mattor, ylletröja eller fleece på dig som ofta ger statiskt elektricitet?

Har själv stått för ett episkt haveri i en datorhall en gång pga av norsk lusekofta.
Citera
2025-03-10, 22:15
Medlem
Citat:
Jag tror att du underskattar din förmåga.
Vill inte outa för mycket, men i mitt yrke ska man inte röra originalet utan göra en klon/kopia på informationen.

Den digitala världen är som gjort att kopiera.

Med en ny HD kan du klona och både försöka få bättre fart på datorn och samtidigt vara trygg att du har informationen kvar med den gamla disken.

Att uppdatera bios är nog en ganska enkel grej med live update.
Det var väl Asus moderkort i din dator?
Men jag tror personligen inte att det är bios som spökar utan det är nog mjukvaran i datorn.
En något skum fråga, men har du katt eller eventuellt mattor, ylletröja eller fleece på dig som ofta ger statiskt elektricitet?

Har själv stått för ett episkt haveri i en datorhall en gång pga av norsk lusekofta.

Det är mer att det blir alldeles för mycket och svårt jobb med för många risker. Jag klarar aldrig av risker, särskilt inte när det gäller min dator, som typ hela min existens hänger på just nu.

Informationen är väl inte problemet, den har jag ju sparat på extern hårddisk? Andra installationer och sånt är väl inte hela världen om de försvinner med ny HD eller någon annan förändring. Det är mer att ny HD innebär att leka kirurg i datorn som är problemet.
Förresten hänger jag inte med på hur information på en utbytt HD ens är hjälpsam när den inte längre används. HDn i datorn kan man väl inte koppla in med en sladd som en extern och ta information ifrån, eller finns det något jag missat med det?

När jag läste katt var jag beredd att säga att jag inte har något som kan påverka datorn, men så såg jag fleece. Det går ner till 15 grader här inne på vintern, vilket jag löser med att ha en fleecejacka (sån där tröja med dragkedja) på mig då, och jag har dessutom alltid en hängandes på datorstolen året runt. Kan de påverka datorn negativt?
Kan dock tillägga att jag aldrig märkt av någon statisk elektricitet på dem, men den kanske finns där även om man inte hört det spraka...
Citera
2025-03-10, 22:16
Medlem
Kollade din länk om Asus update och jag har full förståelse att det verkar omöjligt att förstå.
Men om du, kan så försök att skaffa ett lite större usb-minne eller flera stycken med dels windows iso:n på och eventuellt ett minne i reserv.
Av säkerhetskäl ska man aldrig labba med samma minne som man har sina viktigaste filer på.
Ganska trist om datorn kraschar helt utan "reservminne".
Citera
2025-03-10, 22:31
Medlem
Citat:
Det är mer att det blir alldeles för mycket och svårt jobb med för många risker. Jag klarar aldrig av risker, särskilt inte när det gäller min dator, som typ hela min existens hänger på just nu.

Informationen är väl inte problemet, den har jag ju sparat på extern hårddisk? Andra installationer och sånt är väl inte hela världen om de försvinner med ny HD eller någon annan förändring. Det är mer att ny HD innebär att leka kirurg i datorn som är problemet.
Förresten hänger jag inte med på hur information på en utbytt HD ens är hjälpsam när den inte längre används. HDn i datorn kan man väl inte koppla in med en sladd som en extern och ta information ifrån, eller finns det något jag missat med det?

När jag läste katt var jag beredd att säga att jag inte har något som kan påverka datorn, men så såg jag fleece. Det går ner till 15 grader här inne på vintern, vilket jag löser med att ha en fleecejacka (sån där tröja med dragkedja) på mig då, och jag har dessutom alltid en hängandes på datorstolen året runt. Kan de påverka datorn negativt?
Kan dock tillägga att jag aldrig märkt av någon statisk elektricitet på dem, men den kanske finns där även om man inte hört det spraka...

Näe, det är nog inget problem egentligen, men om det är riktigt kallt och torrt kan det faktiskt bli bra med statiskt.
Brukar själv märka det på håret (på armarna) när jag har fleecetröja.

Men datorn fungerar nu eller sitter du på mobilen?
Det är det fetade som bekymrar mig att din datorn kraschar.

Man kan flytta över informationen från den gamla till nya disken med ett "kabinett" för hård-diskar.
Om du har råd är det naturligtvis bättre att köpa en ny dator och ha den här som reserv.

Windows 10 slutar väl att supportas i höst om jag inte har fel.
Vi som lever på nätet är ju helt beroende av datorn tyvärr.
Citera
2025-03-10, 22:41
Medlem
Citat:
Näe, det är nog inget problem egentligen, men om det är riktigt kallt och torrt kan det faktiskt bli bra med statiskt.
Brukar själv märka det på håret (på armarna) när jag har fleecetröja.

Men datorn fungerar nu eller sitter du på mobilen?
Det är det fetade som bekymrar mig att din datorn kraschar.

Man kan flytta över informationen från den gamla till nya disken med ett "kabinett" för hård-diskar.
Om du har råd är det naturligtvis bättre att köpa en ny dator och ha den här som reserv.

Windows 10 slutar väl att supportas i höst om jag inte har fel.
Vi som lever på nätet är ju helt beroende av datorn tyvärr.

Jag har aldrig märkt något på håret eller så av fleecetröjorna, så jag gissar att mina är ok. Men det låter ändå inte så värst betryggande, haha. Vad för sorts problem kan statisk elektricitet skapa? Och måste det vara väldigt nära datorn? För det brukar bli lite ibland när jag byter sängkläder, och sängen är några meter bort

Datorn fungerar till synes i stort lika bra som alltid, men den kan ju se jättebra ut och sen krascha igen och vägra fungera, det är ju det som är rädslan. Inte nödvändigtvis någon långsam död som min skärm liksom. Kan dock tilläggas att idag tycker jag mig ha uppfattat vissa tillfällen där den tagit någon sekund på sig för saker, t.ex. jag kan inte skriva i en chatt för ett ögonblick. Har inte märkt av sånt förr, och jag vet inte om jag inbillar mig eller kanske bara nu blivit medveten om något jag ignorerat förut, men risken finns ju att det är ett tecken på att datorn börjat sega ner, och då kan det ju vara alla möjliga orsaker.

Ja det tycks som att en uppgradering till Windows 11 innan årets ände tyvärr kommer behövas. Det låter som att införskaffande av en USB-sticka att ha en typ Windowsinstallation eller något på också är något du rekommenderar?

Köpa massa datordelar och så vore jobbigt ekonomiskt, men jag har pengar som är ämnade för en ny dator den dag det behövs. Vill dock dra ut på det så mycket som möjligt då det kan bli svårt att ersätta de pengarna för nästa dator efter det, och jag vill alltid vara garderad.
Citera
2025-03-10, 23:00
Medlem
Citat:
Jag har aldrig märkt något på håret eller så av fleecetröjorna, så jag gissar att mina är ok. Men det låter ändå inte så värst betryggande, haha. Vad för sorts problem kan statisk elektricitet skapa? Och måste det vara väldigt nära datorn? För det brukar bli lite ibland när jag byter sängkläder, och sängen är några meter bort

Datorn fungerar till synes i stort lika bra som alltid, men den kan ju se jättebra ut och sen krascha igen och vägra fungera, det är ju det som är rädslan. Inte nödvändigtvis någon långsam död som min skärm liksom. Kan dock tilläggas att idag tycker jag mig ha uppfattat vissa tillfällen där den tagit någon sekund på sig för saker, t.ex. jag kan inte skriva i en chatt för ett ögonblick. Har inte märkt av sånt förr, och jag vet inte om jag inbillar mig eller kanske bara nu blivit medveten om något jag ignorerat förut, men risken finns ju att det är ett tecken på att datorn börjat sega ner, och då kan det ju vara alla möjliga orsaker.

Ja det tycks som att en uppgradering till Windows 11 innan årets ände tyvärr kommer behövas. Det låter som att införskaffande av en USB-sticka att ha en typ Windowsinstallation eller något på också är något du rekommenderar?

Köpa massa datordelar och så vore jobbigt ekonomiskt, men jag har pengar som är ämnade för en ny dator den dag det behövs. Vill dock dra ut på det så mycket som möjligt då det kan bli svårt att ersätta de pengarna för nästa dator efter det, och jag vill alltid vara garderad.

Jag tror fortfarande att du fixar en ny installation ifall du kan blåsa rent dator och jag kollade runt lite på nätet att en ny HD kostade runt 450-500.-
Om du har surfmobil kan du ändå komma hit till tråden och bli lotsad.
Men det bästa är att låta ett A4:a ark med instruktioner lotsa dig genom en installation så pränta ner lite på papper under några dagar ifall det krisar.
Ett krisalternativ är att starta med USB med Linux på för att testa hårdvaran och ha den att surfa med under tiden.
Citera
2025-03-10, 23:10
Medlem
Citat:
Jag tror fortfarande att du fixar en ny installation ifall du kan blåsa rent dator och jag kollade runt lite på nätet att en ny HD kostade runt 450-500.-
Om du har surfmobil kan du ändå komma hit till tråden och bli lotsad.
Men det bästa är att låta ett A4:a ark med instruktioner lotsa dig genom en installation så pränta ner lite på papper under några dagar ifall det krisar.
Ett krisalternativ är att starta med USB med Linux på för att testa hårdvaran och ha den att surfa med under tiden.

Gäller detta en vanlig ominstallation av datorn?
Citera
2025-03-10, 23:29
Medlem
Citat:
Gäller detta en vanlig ominstallation av datorn?

Ja.
Läste i tråden om tipsen som fcuk har skrivit och om du skriver ut (eller skriver för hand )

hela rutinen kommer du lotsa det här i land.

Tror att det är kombinationen damm och gammalt operativsystem som ställer till det.
Tyvärr är jag själv för dålig på Windows då jag arbetar med andra system.

Nu är det dags för sängen för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in