• 1
  • 2
2025-03-09, 14:19
Medlem
Kollar lite på hur man kan säkra upp och ha lite el till hushållet vid händelse av krig eller strömavbrott. Det finns ju elverk som matas med bensin eller diesel. Men vid ev krig så kanske det inte går att få tag på så lätt. Har kollat på Allpowers R2500 med solpanel 100W. Kan det vara något att ha? Budget ca 9000-12000kr ca. Hur ska man tänka kring det här?
/L
Citera
2025-03-09, 14:27
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har funderat på elverk, men tycker alla är för stora, vill man bara ladda mobilen eller driva en lampa, slösar man en massa bränsle då de i princip går i tomgång.

Vilka är dina behov?
Citera
2025-03-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har funderat på elverk, men tycker alla är för stora, vill man bara ladda mobilen eller driva en lampa, slösar man en massa bränsle då de i princip går i tomgång.

Vilka är dina behov?
Ladda mobil, dator, koka lite vatten, värma mat på platta osv. Bara så man klarar det viktigaste. Värme har jag ved o kamin.
Citera
2025-03-09, 15:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabelOff
Ladda mobil, dator, koka lite vatten, värma mat på platta osv. Bara så man klarar det viktigaste. Värme har jag ved o kamin.
Vad säger du om att värma mat och vatten på en kamin?
Det måste vara otroligt bränslebesparande att kunna elda med nästan vad som helst som brinner.
Vi som har provat på husvagn tänker på ett annat sätt...
Citera
2025-03-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad säger du om att värma mat och vatten på en kamin?
Det måste vara otroligt bränslebesparande att kunna elda med nästan vad som helst som brinner.
Vi som har provat på husvagn tänker på ett annat sätt...
Jo, men det kan jag göra, men vill kunna ha lite belysning, samt laddning av telefoner o lite annat.
Citera
2025-03-09, 18:28
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jo, men det kan jag göra, men vill kunna ha lite belysning, samt laddning av telefoner o lite annat.
Att ha igång ett elverk endast för lite belysning och telefonladdning låter väldigt dyrt. Fixa batterier som laddas av överskottet och försök att bara köra köra elverket när det behövs mycket el.
Citera
2025-03-10, 00:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Det elverk jag har är inte så smidigt att flytta på och låter rätt mycket, men nu ser jag här ett som åtminstone på bild ser rätt käckt ut (rent av snyggt, screenshot, länk tror jag dör fortare).
Citera
2025-03-10, 10:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har en sommarstuga utan el.

Där har jag en 160 W solpanel, en MPPT-regulator, fyra UPS-batterier på 105 Ah styck och en 2000 W växelriktare. Med växelriktaren kan jag driva dammsugare och elverktyg såsom kapsåg.

Att laga mat med el i det läget är inte att tänka på, slå det bara ur hågen och satsa på gasolkök eller motsvarande.

Först hade jag batterier från biltema, men då fick jag tag i dessa UPS-batterier iom att regionen skulle byta i sin stora UPS på sjukhuset, det var fritt fram att förse sig med batterier för de skulle ändå kasseras.

Det där med batterierna var ju en once in a lifetime grej, så det behöver du inte fästa någon vikt vid, det jag ville ha sagt är att en dylik anläggning kan du lätt bygga ihop för under 10000 kr, förmodligen mindre också, köp panel, regulator och växelriktare på typ fyndiq. Växelriktaren tror jag jag köpte från en tysk ebay-sida. Genom att köpa från Tyskland vet man att man får shuko-uttag och i alla fall någon slags kvalitetskontroll.

Det som är oväntat dyrt är kabel och montagematerial.

160 W räcker långt, vi har varit i stugan långhelger även på vintern och då har vi ändå kylskåp.

En tanke är att man kan komplettera med ett elverk för nödlägen, är batteribanken tom pga dåligt med sol kan man köra elverket en halvtimme och "snabbladda" så har du möjlighet att ladda telefon och dator i många timmar, elverket behöver inte gå i timtal på låg belastning och slösa bensin, bullra och sota igen.
Citera
2025-03-10, 22:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
...
160 W räcker långt, vi har varit i stugan långhelger även på vintern och då har vi ändå kylskåp.
...
Där måste man väl kunna spara lite el om man är händig? Finns det plats så bör man kunna ha ett vinterkylskåp vid en yttervägg. Fixa lite ventiler (flera så att man kan reglera lättare) som släpper in kalluft och ha sedan isolerade väggar in mot övriga huset.
Citera
2025-03-11, 05:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Där måste man väl kunna spara lite el om man är händig? Finns det plats så bör man kunna ha ett vinterkylskåp vid en yttervägg. Fixa lite ventiler (flera så att man kan reglera lättare) som släpper in kalluft och ha sedan isolerade väggar in mot övriga huset.

Du har så klart helt rätt, men jag har inte kommit så långt, andemeningen var att 160 W solpanel räcker längre än man kan tro, särskilt om man har över 400 Ah batteribank.

På vintern bör panelen hänga vertikalt på en vägg, på så vis blir den inte snöig och så utnyttjar den det svaga ljuset som reflekteras i snökristallerna på marken. Dock kan panelen ibland få en tunn skorpa av is och då funkar den inte alls.
Citera
2025-03-13, 05:20
Medlem
Citat:
Kollar lite på hur man kan säkra upp och ha lite el till hushållet vid händelse av krig eller strömavbrott. Det finns ju elverk som matas med bensin eller diesel. Men vid ev krig så kanske det inte går att få tag på så lätt. Har kollat på Allpowers R2500 med solpanel 100W. Kan det vara något att ha? Budget ca 9000-12000kr ca. Hur ska man tänka kring det här?
/L

Har nu beställt en Allpower R2500 och en inverter Champion 2200. Borde väl kunna vara någorlunda safe med det?
Citera
2025-03-13, 05:50
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Har nu beställt en Allpower R2500 och en inverter Champion 2200. Borde väl kunna vara någorlunda safe med det?

Bra och smart lösning.
Glöm inte att bunkra upp bränsle.
Alkylatbensin kan du lagra i flera år.
Dyrare men så mycket bättre än dagens vanliga ”bensin”
Räkna med en lite per timme när den går på full effekt (vilket den gör när den laddar)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in