• 1
  • 2
2025-03-09, 14:19
Medlem
Kollar lite p hur man kan skra upp och ha lite el till hushllet vid hndelse av krig eller strmavbrott. Det finns ju elverk som matas med bensin eller diesel. Men vid ev krig s kanske det inte gr att f tag p s ltt. Har kollat p Allpowers R2500 med solpanel 100W. Kan det vara ngot att ha? Budget ca 9000-12000kr ca. Hur ska man tnka kring det hr?
/L
Citera
2025-03-09, 14:27
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har funderat p elverk, men tycker alla r fr stora, vill man bara ladda mobilen eller driva en lampa, slsar man en massa brnsle d de i princip gr i tomgng.

Vilka r dina behov?
Citera
2025-03-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har funderat p elverk, men tycker alla r fr stora, vill man bara ladda mobilen eller driva en lampa, slsar man en massa brnsle d de i princip gr i tomgng.

Vilka r dina behov?
Ladda mobil, dator, koka lite vatten, vrma mat p platta osv. Bara s man klarar det viktigaste. Vrme har jag ved o kamin.
Citera
2025-03-09, 15:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabelOff
Ladda mobil, dator, koka lite vatten, vrma mat p platta osv. Bara s man klarar det viktigaste. Vrme har jag ved o kamin.
Vad sger du om att vrma mat och vatten p en kamin?
Det mste vara otroligt brnslebesparande att kunna elda med nstan vad som helst som brinner.
Vi som har provat p husvagn tnker p ett annat stt...
Citera
2025-03-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad sger du om att vrma mat och vatten p en kamin?
Det mste vara otroligt brnslebesparande att kunna elda med nstan vad som helst som brinner.
Vi som har provat p husvagn tnker p ett annat stt...
Jo, men det kan jag gra, men vill kunna ha lite belysning, samt laddning av telefoner o lite annat.
Citera
2025-03-09, 18:28
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Jo, men det kan jag gra, men vill kunna ha lite belysning, samt laddning av telefoner o lite annat.
Att ha igng ett elverk endast fr lite belysning och telefonladdning lter vldigt dyrt. Fixa batterier som laddas av verskottet och frsk att bara kra kra elverket nr det behvs mycket el.
Citera
2025-03-10, 00:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Det elverk jag har r inte s smidigt att flytta p och lter rtt mycket, men nu ser jag hr ett som tminstone p bild ser rtt kckt ut (rent av snyggt, screenshot, lnk tror jag dr fortare).
Citera
2025-03-10, 10:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har en sommarstuga utan el.

Dr har jag en 160 W solpanel, en MPPT-regulator, fyra UPS-batterier p 105 Ah styck och en 2000 W vxelriktare. Med vxelriktaren kan jag driva dammsugare och elverktyg ssom kapsg.

Att laga mat med el i det lget r inte att tnka p, sl det bara ur hgen och satsa p gasolkk eller motsvarande.

Frst hade jag batterier frn biltema, men d fick jag tag i dessa UPS-batterier iom att regionen skulle byta i sin stora UPS p sjukhuset, det var fritt fram att frse sig med batterier fr de skulle nd kasseras.

Det dr med batterierna var ju en once in a lifetime grej, s det behver du inte fsta ngon vikt vid, det jag ville ha sagt r att en dylik anlggning kan du ltt bygga ihop fr under 10000 kr, frmodligen mindre ocks, kp panel, regulator och vxelriktare p typ fyndiq. Vxelriktaren tror jag jag kpte frn en tysk ebay-sida. Genom att kpa frn Tyskland vet man att man fr shuko-uttag och i alla fall ngon slags kvalitetskontroll.

Det som r ovntat dyrt r kabel och montagematerial.

160 W rcker lngt, vi har varit i stugan lnghelger ven p vintern och d har vi nd kylskp.

En tanke r att man kan komplettera med ett elverk fr ndlgen, r batteribanken tom pga dligt med sol kan man kra elverket en halvtimme och "snabbladda" s har du mjlighet att ladda telefon och dator i mnga timmar, elverket behver inte g i timtal p lg belastning och slsa bensin, bullra och sota igen.
Citera
2025-03-10, 22:20
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
...
160 W rcker lngt, vi har varit i stugan lnghelger ven p vintern och d har vi nd kylskp.
...
Dr mste man vl kunna spara lite el om man r hndig? Finns det plats s br man kunna ha ett vinterkylskp vid en yttervgg. Fixa lite ventiler (flera s att man kan reglera lttare) som slpper in kalluft och ha sedan isolerade vggar in mot vriga huset.
Citera
2025-03-11, 05:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Dr mste man vl kunna spara lite el om man r hndig? Finns det plats s br man kunna ha ett vinterkylskp vid en yttervgg. Fixa lite ventiler (flera s att man kan reglera lttare) som slpper in kalluft och ha sedan isolerade vggar in mot vriga huset.

Du har s klart helt rtt, men jag har inte kommit s lngt, andemeningen var att 160 W solpanel rcker lngre n man kan tro, srskilt om man har ver 400 Ah batteribank.

P vintern br panelen hnga vertikalt p en vgg, p s vis blir den inte snig och s utnyttjar den det svaga ljuset som reflekteras i snkristallerna p marken. Dock kan panelen ibland f en tunn skorpa av is och d funkar den inte alls.
Citera
2025-03-13, 05:20
Medlem
Citat:
Kollar lite p hur man kan skra upp och ha lite el till hushllet vid hndelse av krig eller strmavbrott. Det finns ju elverk som matas med bensin eller diesel. Men vid ev krig s kanske det inte gr att f tag p s ltt. Har kollat p Allpowers R2500 med solpanel 100W. Kan det vara ngot att ha? Budget ca 9000-12000kr ca. Hur ska man tnka kring det hr?
/L

Har nu bestllt en Allpower R2500 och en inverter Champion 2200. Borde vl kunna vara ngorlunda safe med det?
Citera
2025-03-13, 05:50
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Har nu bestllt en Allpower R2500 och en inverter Champion 2200. Borde vl kunna vara ngorlunda safe med det?

Bra och smart lsning.
Glm inte att bunkra upp brnsle.
Alkylatbensin kan du lagra i flera r.
Dyrare men s mycket bttre n dagens vanliga bensin
Rkna med en lite per timme nr den gr p full effekt (vilket den gr nr den laddar)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in