• 1
  • 2
2025-04-06, 21:55
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabelOff
Kollar lite p hur man kan skra upp och ha lite el till hushllet vid hndelse av krig eller strmavbrott. Det finns ju elverk som matas med bensin eller diesel. Men vid ev krig s kanske det inte gr att f tag p s ltt. Har kollat p Allpowers R2500 med solpanel 100W. Kan det vara ngot att ha? Budget ca 9000-12000kr ca. Hur ska man tnka kring det hr?
/L

Ngra 100w solpaneler och 4st marinbatterier 86A och en bra regulator. Har fungerat perfekt i min bt i ratal. Kostar under 10 papp. Jag har nstan aldrig behvt koppla in landstrm solpanelerna hller laddningen hg hela tiden. Alla frbrukare r typ lgenergi. Jag ser inga problem med att bygga upp ett ndsystem hemma som man kan koppla parallellt. Fr uppvrmning av mat och vatten s mste gasol vara verlgset allt annat, skaffa ngra fyllda P10 tuber och ett bra campingkk som inte slsar p gas.
Citera
2025-04-06, 22:16
Medlem
Om man bor i villa kan man nyttja sin bil som strmklla vid strmavbrott.

Koppla en 12v/240v ,500-1500w omvandlare p bilbatteriet och dra in en frlngningssladd i huset med 240v.

Lt bilen g p tomgng nr batteriet brjar dras ur.

Bilen drar ca ngon liter p tomgng/ timma.

Eller ladda mobil direkt i cigarettuttaget.

Man kan ven ladda en Powerbank och ta med in, till mobil, dator och kanske finns s man kan anvnda denna fr belysning med.

Eller kr belysning inne p 12v direkt frn bilbatteriet via frlngningskabel eller lst 12v bilbatteri.
Nr batteriet r tomt tar ut det till bilen och laddar via startkablar p bilbatteriet.

Om det blir lngvarigt strmavbrott vid ex krigshndelse blir vl detta lite jobbigt kanske.
Men vid krig har man nog strre problem n att ladda mobilen att tnka p nd, s...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-04-06 kl. 22:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in