2025-03-13, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Om man tittar på YouTube-videor från svenska gator ser man att de flesta svenskar bär svarta kläder.

Jag är så nyfiken. Finns det någon kulturell anledning till att svenskar gillar svarta kläder?
För modet har ändrat sig till dyster miljö vill minas att under 1980talet var det mycket färg. Men nu säljs det bara svart ingen vågar sticka ut med alla dessa skjutningar. Alla ska vara samma. Det finns kanske några andra färger i butik som rött och grönt blått. Ska man ha andra färger måste man leta ganska mycket på internet.
Senast redigerad av ftfhtf 2025-03-13 kl. 13:11.
Citera
2025-03-13, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bullbox
Det är praktiskt och snyggt.
Nej det är sorgens färg ska du till begravning eller?
Citera
2025-03-13, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elefantstorlek
mörka kläder är faktiskt praktiska

varför?

du lökar i armhålorna - syns mindre på mörja kläder än en vit tischa

du tvättar bilen och får lite smuts på dig - det syns inte

du steker och det flyger fett från stekpannan - det syns inte

du gör en brasa och får sot på dig - det syns inte

du spiller kaffe på dig - det syns inte

du spiller ketchup på dig - det syns inte
Kladdar du så mycket på dig eller?
Citera
2025-03-13, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
För de är rädda för att vara annorlunda och inte se ut som den allmänt accepterade normen
exakt
Citera
2025-03-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ftfhtf
Kladdar du så mycket på dig eller?
nej, men jag bor inte i storstan. jag skruvar på bilar, hjälper vänner med deras bilar och sånt, och ibland så ska man bara göra något snabbt, man pallar inte hålla på och byta kläder för varje liten grej, eller om tex du ska flytta nåt i garaget som råkar vara smutsigt. då ser det bara bättre ut om man ska till till affären sen eller nåt om kläderna är mörka.

jag orkar inte byta kläder för att tvätta bilen tex
Citera
2025-03-13, 21:38
Bannlyst
Citat:
nej, men jag bor inte i storstan. jag skruvar på bilar, hjälper vänner med deras bilar och sånt, och ibland så ska man bara göra något snabbt, man pallar inte hålla på och byta kläder för varje liten grej, eller om tex du ska flytta nåt i garaget som råkar vara smutsigt. då ser det bara bättre ut om man ska till till affären sen eller nåt om kläderna är mörka.

jag orkar inte byta kläder för att tvätta bilen tex
Det är bara att köpa förklädde eller en overall på Biltema.
Citera
2025-03-13, 21:43
Medlem
Citat:
Det är bara att köpa förklädde eller en overall på Biltema.
alltså, vet ej om du förstod, pallar inte hålla på med kläder för småsaker. jag har en gammal dammig tv som ska slängas, stått där bra länge, dammig, smutsig och jävlig. men om jag åker till tippen med den kommer jag inte byta om till någon biltema overall direkt och det hade du inte heller gjort, dock riskerar jag att bli smutsig, men inte tillräckligt för att jag ska orka bry mig
Citera
2025-03-13, 22:00
Medlem
Black is beautiful!

Vill vi sticka ut använder vi andra färger, smycken eller symboler...

Svenskar är i grunden neutrala, samarbetsvänliga och försiktiga när vi uttrycker oss. Vi är också indoktrinerade i att svart är en sorgens färg och kanske har vi sorg?

Jag undviker helst starka färger eftersom de kan ge signaler till omgivningen jag föredrar att undvika.

Det är såklart också enkelt att matcha med och låter betraktaren lägga märke till annat än massa mönster och okoordinerade nyanser som bara skapar stress...

Svart är bäst!
Citera
2025-03-14, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease

Jag undviker helst starka färger eftersom de kan ge signaler till omgivningen jag föredrar att undvika.

Hahaha du är för rädd att sticka ut följ hjärtat i stället vad för signaler?
Citera
2025-03-14, 09:24
Bannlyst
Citat:
alltså, vet ej om du förstod, pallar inte hålla på med kläder för småsaker. jag har en gammal dammig tv som ska slängas, stått där bra länge, dammig, smutsig och jävlig. men om jag åker till tippen med den kommer jag inte byta om till någon biltema overall direkt och det hade du inte heller gjort, dock riskerar jag att bli smutsig, men inte tillräckligt för att jag ska orka bry mig
Då borde du ha overall hela tiden skrott nisse.
Citera
2025-03-14, 16:47
Medlem
Citat:
Då borde du ha overall hela tiden skrott nisse.
nej, jag är ingenjör, det vore lite oprofessionellt
Citera
2025-03-24, 23:55
Medlem
styckets avatar
Undermedvetet konformism och det svarta symboliserar det mörka i slav mentaliteten. Bristen på fantasi och själ helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in