2025-03-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Serviceavtal brukar de få in i köpet från bilhandlare för typ 200 kr / månad

Försäkring invidiuellt men runt 1000-3000 kr
I mån ja
Citera
2025-03-09, 14:54
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
I mån ja

Sen lånet på bilen så räkna i runda slänga att han betalar 10-12000 kr
Citera
2025-03-09, 14:57
Medlem
Citat:
Sen lånet på bilen så räkna i runda slänga att han betalar 10-12000 kr
Lån vet jag inget om, kan ju va annat liksom.
Citera
2025-03-09, 15:01
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Lån vet jag inget om, kan ju va annat liksom.

Va 95% säker att det finns lån på den . Ungefär ... 2% av alla bilar som köps idag är köpta med likvida medel . För det är inte många som har råd o lägga 1 miljon på ny bil bara sådär

Leasing . Förmånsbil mm är sjukt vanligt även på bilar i miljonklassen
Citera
2025-03-09, 15:04
Medlem
Citat:
Va 95% säker att det finns lån på den . Ungefär ... 2% av alla bilar som köps idag är köpta med likvida medel . För det är inte många som har råd o lägga 1 miljon på ny bil bara sådär

Ja fan vet, de reser inget å har inga hobbys mm. Ingen sprit eller tobak... sitter inne jämt.
Citera
2025-03-09, 15:08
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ja fan vet, de reser inget å har inga hobbys mm. Ingen sprit eller tobak... sitter inne jämt.

Vem som helst kan låna pengar till en bil bara man är kreditvärdig samt har kontantinsats

Bara för man ser ut att ha de gått ställt behöver de inte alltid va så
Citera
2025-03-09, 15:09
Medlem
Citat:
Vem som helst kan låna pengar till en bil bara man är kreditvärdig samt har kontantinsats

Bara för man ser ut att ha de gått ställt behöver de inte alltid va så
Nä klart.
Citera
2025-03-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Hittade faktiskt inget i gamla trådar, bara specifikt om vissa modeller och annonser

Här diskuterar vi bilar inte etnicitet på bilägare

Jag är av typen att jag hellre lagar och köper sällan nytt så blir väldigt misstänksam
En liten andel annonser anger fel men de flesta skriver bra i motor+låda etc

På en nyare bilar kan jag tänka mig att ägare säljer när det kommer lite småfel eller elfel
Medan en klassiker på äldre är att man släcker motorlampan, besiktigar och säljer
Eller att avgasvärden är precis på gränsen?

Lite misstänksamt om man har besiktigat flera månader för tidigt?

jag vill tro att bekväma ägare byter in sina fungerande bilar hos bilhandlare till en nyare?
eller precis tvärtom, bilen krånglar, man byter bilen och handlaren fixar/döljer felet?
går det att köpa en äldre fungerande bil från en bilhandlare? får ibland intrycket att de är biligare hos handlare än privat

Vad är era erfarenheter över tid?

Om man har råd och vill ha ny bil, ja då byter man efter 3-5 år. Kan hända att man har en gammal pärla i garaget som man aldrig säljer, men som daglig bil ja då finns det folk som byter fullt fungerande bil.

Även jag.
Citera
2025-03-09, 15:55
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag har aldrig sålt en enda bil när det har börjat komma massa fel på den. Föredrar att byta innan felen kommer, vilket traditionellt har inneburit att jag har bytt till en fabriksny bil ungefär var fjärde år.

Just nu är det dock privatekonomiskt självmord att köpa helt nytt, så nu köper jag hellre bilar som är 1-3 år gamla och behåller i 3-4 år.

Byter ALLTID bil innan maskinskadeförsäkringen slutar gälla. Normalt nånstans mellan 10.000-12.000 mil eller 8-10 år.
Exakt så tänker jag. När det börjar närma sig att maskinskadeförsäkringen då byter jag min. Då har man en hyfsat modern bil med ganska förutsägbara kostnader.
Citera
2025-03-09, 17:47
Medlem
Citat:

Räntekostnad har man oavsett om man lånar eller betalar kontant. Jag tar alltid lån, även om jag hade kunnat sälja värdepapper och köpt kontant. Detta eftersom min avkastning hittills alltid har varit högre än räntan på lånade pengar. Brukar även ha viss belåning på min aktieportfölj, även om jag inte har det just nu.
Citera
2025-03-09, 19:18
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Räntekostnad har man oavsett om man lånar eller betalar kontant. Jag tar alltid lån, även om jag hade kunnat sälja värdepapper och köpt kontant. Detta eftersom min avkastning hittills alltid har varit högre än räntan på lånade pengar. Brukar även ha viss belåning på min aktieportfölj, även om jag inte har det just nu.

Har du pengarna så betalar man hellre . Varför låna när man kan betala?

Låna 1 miljon så betalar du tillbaka över 100k i ränta under 10 år isch
Citera
2025-03-09, 19:37
Medlem
Citat:
Har du räntekostnader fastän du betalar kontant, hur då menar du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in