2025-03-09, 20:35
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag har sålt fungerande bilar, där jag har insett att något håller på att braka ihop, som kan bli lite kostsamt att laga.

Men min nuvarande vill jag gärna byta, inte för att den är dålig på något sätt, jag trivs alldeles utmärkt med den.
Men jag vill helt enkelt prova en annan modell.
Citera
2025-03-09, 23:19
Medlem
Beror nog mest på att "Vanligt" folk har har pengar över efter räkningarna är betalda nuförtiden, speciellt bortskämda barnfamiljer med alla bidrag.
Jag menar inte villaägare med en medelsvenssonlön, dessa måste lägga i princip alla pengar som blir över på reparation och underhåll av villan.
Hyresgäster i lägenhet däremot, med barnbidrag osv,dessa får mycket pengar över som de vill köpa nya bilar för.
Då kan de åka runt och glänsa,medans de vabbar från jobbet, och låtsas vara höginkomsttagare.
Har själv sett detta massa gånger vid hämtning/ lämning på dagis.
Förövrigt lönar det sig verkligen att äga säg 10år gammal bil som ju går sönder ofta?
En 2-5 år gammal bil behöver i princip bara lite service, inga reparationer är min erfarenhet.
Har en bekant som ägde en 15år gammal volvo.
Nästan varje månad lämnade han in den på reparation för ca 5000kr.
Nu är detta några år sedan , kanske 10-15 år.
Jag sa att du kan ju köpa en Dacia sandero för 805kr/månad på avbetalning, du får en helt ny bil och sparar ca 4000kr/ månad.
Detta ville hans trångsinta lilla huvud inte ta in, han ville minsann ha kvar sin volvo sa han.
Citera
2025-03-10, 16:29
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vi är många som är jätteglada över att det finns så dumma människor som du. TACK!
Ja det är ju bra. Fortsätt du fokusera på låga utgifter så fokuserar jag på höga inkomster
Citera
2025-03-10, 20:31
Medlem
zoombos avatar
Kan finnas många skäl, vissa helt legitima:
Man vill förnya sig (man byter också kläder ibland!)
Tycker att man "kan" bilen, vill testa nåt nytt
Saknar vissa funktioner som man vill hitta i ny bil
Status, man vill visa att man har råd
Man vill förekomma fel/reparationer även fast den funkar fint. Alla bilar går förr eller senare sönder
Ekonomin medger inget bilägande längre
Livsförhållandena har ändrats så man behöver större/mindre bil
Det är dags för stor och dyr service som man inte har råd med
Man vet att om man fortsätter köra sjunker andrahandsvärdet betydligt
Hobby, det är ens liv och intresse

Men visst finns mera skumma orsaker:
Man har fusklagat något och vill sälja den snabbt innan det upptäcks eller något händer
Konstiga ljud eller annat börjar uppträda sporadiskt så man är rätt för dyra reparationer i närtid
Förra besiktningen gick igenom men man fick veta att det finns massor med saker som borde åtgärdas innan nästa gång

Själv drar jag åt mig öronen om säljaren bara ägt bilen någon vecka eller två och uppger tveksamt troliga skäl till försäljningen.
Otroligt många ägare är en annan varningsflagga.
Ser man i historiken att den sålts mycket billigare i närtid än den utannonserats för luktar det också misstänkt.
Citera
2025-03-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Beror nog mest på att "Vanligt" folk har har pengar över efter räkningarna är betalda nuförtiden, speciellt bortskämda barnfamiljer med alla bidrag.
Jag menar inte villaägare med en medelsvenssonlön, dessa måste lägga i princip alla pengar som blir över på reparation och underhåll av villan.
Hyresgäster i lägenhet däremot, med barnbidrag osv,dessa får mycket pengar över som de vill köpa nya bilar för.
Då kan de åka runt och glänsa,medans de vabbar från jobbet, och låtsas vara höginkomsttagare.
Har själv sett detta massa gånger vid hämtning/ lämning på dagis.
Förövrigt lönar det sig verkligen att äga säg 10år gammal bil som ju går sönder ofta?
En 2-5 år gammal bil behöver i princip bara lite service, inga reparationer är min erfarenhet.
Har en bekant som ägde en 15år gammal volvo.
Nästan varje månad lämnade han in den på reparation för ca 5000kr.
Nu är detta några år sedan , kanske 10-15 år.
Jag sa att du kan ju köpa en Dacia sandero för 805kr/månad på avbetalning, du får en helt ny bil och sparar ca 4000kr/ månad.
Detta ville hans trångsinta lilla huvud inte ta in, han ville minsann ha kvar sin volvo sa han.
Haha jag brukar också kika på vad villor har på garageuppfarten, överlag tycker jag det är fräscha bilar.
Lite skruttiga mer utåt landet men helt enkelt för att de kan laga själv?
Syns inte lika mkt att folk börjat käka falukorv och slutat resa (inget fel med det men!)

Känner inte igen det med att bilar just skulle gå sönder efter x år, tycker det stämmer mer med x tusen mil

Och tippar mer på svarta pengar än bidrag, kör man i vissa kulturområden är det väldigt blandad fordonsflotta och alltid någon som mekar!
Sorry offtopic
Citera
2025-03-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Snittålder på Sveriges bilar är 10 år, de allra flesta åker inte nyare bilar.
Har det inte med alla veteranfordon att göra?
När jag pendlar ser jag inte många bilar över 10 år
Citera
2025-03-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Har det inte med alla veteranfordon att göra?
När jag pendlar ser jag inte många bilar över 10 år
Nog ytterst lite, så många finns inte, tror bilparken består av ca 5 miljoner bilar.
Ja menar min Audi är en 2009 å ser ny å modern ut, alltså 16 år gammal.
Senast redigerad av chonard 2025-03-11 kl. 18:14.
Citera
2025-03-11, 22:01
Medlem
Ägt ca 180 bilar på drygt 40 år, byter för att det är kul med omväxling.
Ibland har jag bara haft de några veckor, rekordet är 6 år, men då hade jag många andra bilar under den tiden.
Citera
2025-03-11, 23:08
Medlem
Citat:
Har du räntekostnader fastän du betalar kontant, hur då menar du.
Utebliven avkastning på pengarna är direkt likställt med en kostnad.

Antingen lånar man pengar och betalar ränta, eller så betalar man kontant och förlorar ränta (eller avkastning)
Citera
2025-03-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Utebliven avkastning på pengarna är direkt likställt med en kostnad.

Antingen lånar man pengar och betalar ränta, eller så betalar man kontant och förlorar ränta (eller avkastning)
Jo men räntan på ett lån är väl högre än sparräntan
Citera
2025-03-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Har du pengarna så betalar man hellre . Varför låna när man kan betala?

Låna 1 miljon så betalar du tillbaka över 100k i ränta under 10 år isch
Snarare 150.000 kr i räntekostnad om jag lånar en miljon till 3% ränta och betalar av på 10 år (har utrymme i bolånet).

Sen låter jag miljonen vara investerad istället. Om jag räknar på en väldigt låg avkastning på 3% är min miljon efter 10 år värd ungefär 1 350 000 kr.

Alltså har jag sparat 200 000 på att låna. I verkligheten är dock avkastningen bättre än så.
Citera
2025-03-11, 23:22
Medlem
Citat:
Jo men räntan på ett lån är väl högre än sparräntan
Jag sparar inte en miljon på sparkontot.

De senaste 20 åren har jag haft en genomsnittlig avkastning på runt 8% per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in