2025-03-09, 12:19
Medlem
Jag ska sälja min fullt fungerande skattad besiktigad bil för jag behöver en kombi
Citera
2025-03-09, 12:33
Medlem
Ibland behöver man inte bil längre.
Behöver inte vara att något är suspekt eller att man fular sig, man är helt enkelt inte i behov av bil på samma sätt.
Citera
2025-03-09, 12:57
Medlem
Snittålder på Sveriges bilar är 10 år, de allra flesta åker inte nyare bilar.
Citera
2025-03-09, 13:01
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Hittade faktiskt inget i gamla trådar, bara specifikt om vissa modeller och annonser

Här diskuterar vi bilar inte etnicitet på bilägare

Jag är av typen att jag hellre lagar och köper sällan nytt så blir väldigt misstänksam
En liten andel annonser anger fel men de flesta skriver bra i motor+låda etc

På en nyare bilar kan jag tänka mig att ägare säljer när det kommer lite småfel eller elfel
Medan en klassiker på äldre är att man släcker motorlampan, besiktigar och säljer
Eller att avgasvärden är precis på gränsen?

Lite misstänksamt om man har besiktigat flera månader för tidigt?

jag vill tro att bekväma ägare byter in sina fungerande bilar hos bilhandlare till en nyare?
eller precis tvärtom, bilen krånglar, man byter bilen och handlaren fixar/döljer felet?
går det att köpa en äldre fungerande bil från en bilhandlare? får ibland intrycket att de är biligare hos handlare än privat

Vad är era erfarenheter över tid?

Antingen säljer du bilen när den är 3 år och minimerar då värdeminskning eller så kör du den vidare till den är sönderkörd, så handlar om ekonomiska bedömningar.
Citera
2025-03-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Antingen säljer du bilen när den är 3 år och minimerar då värdeminskning eller så kör du den vidare till den är sönderkörd, så handlar om ekonomiska bedömningar.
Den största värdeminskningen är väl de första tre åren?
Citera
2025-03-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan snackar du om? Vad behöver man för kunskaper för att äga en modern 5-10 år gammal bil?
Man måste ju kunna läsa manualen på en äldre bil för att kolla när man ska serva den, hur många har kunskapen för det?
Så länge det inte står på Aftonbladet eller sociala medier så är dom körda
Citera
2025-03-09, 14:05
Medlem
tomatlarss avatar
Sist jag bytte bil var för att jag inte var riktigt nöjd med hur den presterade på skogsbilvägar och på vintern var inget fel på bilen i sig var bara att den inte klarade mina behov så bra som jag önskade.
Citera
2025-03-09, 14:16
Medlem
TattooedFuckers avatar
På frågan om varför ? Folk vet att de kommer komma en större kostnad tex kamremsbyte mm

Och är bilen värd 20000 kr vill man inte lägga 10000 kr på nåt utan lägger hellre 30000 på nåt som funkar i några år o sen samma sak igen .

Sen beror de helt på I vilken prisklass man kollar på

Sportbilar kan ha 1-2 ägare per år efter de första 3 åren utan att de ser konstigt ut . När de är 5-8 år gamla kommet de fel som är kostsamma när de rullat 10000 mil ...

Folk har noll koll på vad de kostar att äga nåt roligare .

En bil för 1.4 miljoner ny ligger på 5-600k efter 5-6 år om ens det ...
Citera
2025-03-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
På frågan om varför ? Folk vet att de kommer komma en större kostnad tex kamremsbyte mm

Och är bilen värd 20000 kr vill man inte lägga 10000 kr på nåt utan lägger hellre 30000 på nåt som funkar i några år o sen samma sak igen .

Sen beror de helt på I vilken prisklass man kollar på

Sportbilar kan ha 1-2 ägare per år efter de första 3 åren utan att de ser konstigt ut . När de är 5-8 år gamla kommet de fel som är kostsamma när de rullat 10000 mil ...

Folk har noll koll på vad de kostar att äga nåt roligare .

En bil för 1.4 miljoner ny ligger på 5-600k efter 5-6 år om ens det ...
Grannens Audi q8 sjunker 15000kr i mån läste jag.
Citera
2025-03-09, 14:24
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Grannens Audi q8 sjunker 15000kr i mån läste jag.

Köpa en sprillans ny bil är ekonomiskt självmord . Men man får en ny bil ... nybilsgaranti mm

Ja det stämmer det . Dom första åren 3 åren i snitt 100.000 kr / år på ännu dyrare bilar omkring 170.000 kr
Citera
2025-03-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Köpa en sprillans ny bil är ekonomiskt självmord . Men man får en ny bil ... nybilsgaranti mm

Ja det stämmer det . Dom första åren 3 åren i snitt 100.000 kr / år på ännu dyrare bilar omkring 170.000 kr
Undra vad den kostar i försäkring. å srvice
Citera
2025-03-09, 14:28
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Undra vad den kostar i försäkring. å srvice

Serviceavtal brukar de få in i köpet från bilhandlare för typ 200 kr / månad

Försäkring invidiuellt men runt 1000-3000 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera