2025-03-09, 07:48
Medlem
Hittade faktiskt inget i gamla trådar, bara specifikt om vissa modeller och annonser

Här diskuterar vi bilar inte etnicitet på bilägare

Jag är av typen att jag hellre lagar och köper sällan nytt så blir väldigt misstänksam
En liten andel annonser anger fel men de flesta skriver bra i motor+låda etc

På en nyare bilar kan jag tänka mig att ägare säljer när det kommer lite småfel eller elfel
Medan en klassiker på äldre är att man släcker motorlampan, besiktigar och säljer
Eller att avgasvärden är precis på gränsen?

Lite misstänksamt om man har besiktigat flera månader för tidigt?

jag vill tro att bekväma ägare byter in sina fungerande bilar hos bilhandlare till en nyare?
eller precis tvärtom, bilen krånglar, man byter bilen och handlaren fixar/döljer felet?
går det att köpa en äldre fungerande bil från en bilhandlare? får ibland intrycket att de är biligare hos handlare än privat

Vad är era erfarenheter över tid?
Citera
2025-03-09, 07:59
Medlem
Vi sålde en av våra bilar, fullt fungerande och bara fyra år gammal. Det gjorde vi när vi båda slutade jobba och inte längre behövde två bilar. Onödig kostnad helt enkelt. Min yngste son sålde deras några år gamla bil när de, lite oväntat, väntade sitt fjärde barn.
Jag tror att det oftast är just förändringar i familjen som är orsaken, pension, barn, flytt.
Citera
2025-03-09, 08:02
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Jag har bytt bil många gånger. Både handlare och privat. Jag har aldrig ägt en ny bil och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Jag har just nu en Scoda Octavia som gått snart 40 000 mil. Den går som en klocka, men rosten börjar lysa igenom det fusklagande och lackande som gjorde av en handlare på denna bilen när jag bytte in min gamla. Denna bilen förstår jag att man vill byta bort. men jag har tyvärr ingen möjlighet till det just nu. Annars är det kanske som med mig. man vill ha nåt annat efter några år. Man blir sugen på en annan motor, bränsle, utrustning, utseende mm. Visst har dom släckt lampor på bilarna när man köper dom. dom flesta oseriösa handlarna har kompisar som äger verkstan två km bort. dom gör en norsk reset på bilen innan den säljs och givetvis använder dom alltid samma bilprovning med en 500 lapp på liggande på passagerarstolen "typ". Så bilen blir godkänd. Sen servas det med egna stämplar i serviceboken och allt ser bra ut!
Citera
2025-03-09, 08:03
Medlem
67arigGubbes avatar
Dags att betala restvärde - sälj och köp nytt
Citera
2025-03-09, 08:07
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Jag brukar ha mina bilar i typ 3-4 år innan jag säljer dom, inte för att dom är trasiga eller nåt annat fuffens utan för att jag gillar att köra nya bilar samt att det känns gött att sälja av dom innan dom går sönder eller börjar strula.
Citera
2025-03-09, 08:28
Medlem
När jag köpte den här bilen var den tre år gammal. Bilhandlaren sa att det kommer in många bilar efter just tre år, För det är då vagnskadegarantin går ut.
Så tydligen finns det folk som byter bil var tredje år.
Finns också de som leasar och får en ny bil var tredje år. Det är nog inget fel på bilarna.

Finns också de som är rädda för alla problem som bilägandet kan medföra. Människor som vill slippa alla praktiska problem - vill bara köra och vara glada. (Och någon annan får ta hand om problemen som kommer med tiden).
Citera
2025-03-09, 09:26
Medlem
Det finns massor av anledningar till kort ägande idag och jag gissar merparten kan vara

-Leasing och finansiering – Många privatpersoner och företag leasar bilar på 3-årsavtal
-Snabb värdeminskning – Efter 3–4 år har bilen tappat en stor del av sitt värde, men den är fortfarande relativt ny och attraktiv på andrahandsmarknaden, vilket gör det lättare att sälja.
- Kör du långt minst 3-4000mil/år vill du absolut sälja innan det blir för mycket
-Garanti och underhåll – Många biltillverkare erbjuder garanti i 3–5 år. När garantin går ut vill många byta
-Ändrade behov – Familjesituation, jobb och livsstil kan förändras så bara där är 3-5år fullt naturligt
-Marknadsfaktorer – När räntor, skatter eller bränslepriser förändras kan vissa bilägare vilja byta till en billigare eller mer ekonomisk bil.
-Elbilsomställningen – Många som köpte en bensin- eller dieselbil för några år sedan byter nu till elbil för att anpassa sig till framtiden.

Själv har jag aldrig en bil mer än 3-4år. Däremot har vi en 2a bil vi tuffar kortare sträckor med som är 15år så hur man använder spelar också in.
Citera
2025-03-09, 09:36
Medlem
1. Man vill hålla en viss statusnivå som man vill signalera till omgivningen.

2. Man är inte så praktiskt lagd eller att man vill göra annat på sin fritid. Man inser att en äldre bil så småningom kommer leda till mer fixa. Allt från att byta lampor till att byta bromsar och laga rost. Ska man betala för detta arbete så blir det dyrt.

3. Man är beroende av att bilen alltid startar. Finns ju en del som gillar att ha 4 "skrotbilar" på gårdsplanen för att kunna plocka reservdelar så att förhoppningsvis någon kan starta. Har jobbat med folk som trots att de ägt 5 bilar inte kunnat komma till jobbet utan på morgonen insett att de måste ta en oplanerad semesterdag för att reparera bilar så att de kan jobba nästföljande arbetsdag.

Om man tycker att bilen är bra men ändå vill byta så är det ju definitivt ett alternativ att besikta bilen i förtid. Då visar man köparen att bilen är "bra". Man bör kunna få tillbaka pengarna med marginal.
Citera
2025-03-09, 09:38
Medlem
Klas-Vegass avatar
Först och främst säljer folk bilar när de börjar krångla. Nej, ytterst få säljer pärlor för de vill ha något nyare.
Citera
2025-03-09, 09:56
Avslutad
Det är ju kul att få köra någonting lite nyare. Vi har våra bilar 2-3 år- Oftast är de ca 4-5 år gamla. Det är bilar som passerat företagsägande och de verkar ju byta efter 3 år. Då klipper ma till. Verkar också vara ett överskott av dessa bilar. Kan ju förändras nu då företagare kanske kör 4-5 år med sina nya bilar.

Ingenting har ju varit fel på en bil som är 4-6 år.
Nu spindelleder på en MB coupe 2017, slitdetaljer då den är rätt så tung.
Efter denne blir det nog en MB GLS från 2019 när priset kommit till en rimlig nivå.

Bara för att det är intressant med en nyare bil...
Citera
2025-03-09, 09:57
Medlem
Ska snart byta vår fullt fungerande bil (tror vi) pga behöver större lastutrymme än vi har idag. Kommer besiktiga innan det egentligen behövs, blir ca tre månader tidigare. Det kan väl vara bra att han en nyligen godkänd besiktning när man ska sälja tänker vi.

Edit: Vi har haft den ca 3 år.
Senast redigerad av EttGroggluder 2025-03-09 kl. 10:02.
Citera
2025-03-09, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Först och främst säljer folk bilar när de börjar krångla. Nej, ytterst få säljer pärlor för de vill ha något nyare.
Inte för min del, jag säljer för att jag vill ha nåt annat, roligare,nyare osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in