• 1
  • 2
2025-03-07, 14:18
Medlem
Katarina1991s avatar
Vad föredrar ni och varför: laga mat själv, köpa färdig mat eller gå på restaurang?
Citera
2025-03-07, 14:21
Medlem
Alla tre, beroende på veckodag och tillfälle.
Citera
2025-03-07, 14:42
Medlem
Inkommers avatar
Vad menar du med köpa färdig mat? Mat från restaurang eller en låda från Findus ?

Hursomhelst så föredrar jag att laga mat själv då det alltid blir godast då.
Citera
2025-03-07, 14:44
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarina1991
Vad föredrar ni och varför: laga mat själv, köpa färdig mat eller gå på restaurang?

Jag föredrar att laga mat själv i de flesta fallen. Tre anledningar; det blir oftast godare (alltid godare än färdigmat och ofta godare än vanlig restaurangmat) och att det är nyttigare. När man lagar hemma kan man välja ingredienser och försöka undvika olika former av processerad mat, underliga tillsatser m.m. som knappt går att komm aifrån om man köper färdigmat. Jämfört med restaurang kan man kontrollera halten socker, salt och grädde. Dessutom är det ekonomiskt mer fördelaktigt att laga maten själv.

Jag ser, i de flesta situationer, bara fördelar med att laga sin egen mat.
Citera
2025-03-07, 14:56
Medlem
Katarina1991s avatar
Jag menade att köpa färdigmat i matlådor

Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Vad menar du med köpa färdig mat? Mat från restaurang eller en låda från Findus ?

Hursomhelst så föredrar jag att laga mat själv då det alltid blir godast då.
Citera
2025-03-07, 14:57
Medlem
Briasccas avatar
Alltid laga mat själv.

Om jag måste köpa mat som någon annan lagat är oftast smörgåsar mest prisvärt tycker jag. Dagens lunch kan också vara prisvärd. Pizza kan vara prisvärt (det finns skickliga pizzabagare) men också rena rånet. Tyvärr omöjligt att veta i förväg om man inte är på sitt stamlokus.

Kvällsrestauranger är nästan aldrig prisvärda. Var på en italiensk restaurang i Stockholm som tog 230 (!) spänn för en spaghetti carbonara. Inte särskilt bra och råvarukostnaden i den rätten var väl ungefär 7-8 kronor. Inte ens servicen var bra, och så vill de ha automatisk dricks för att de burit fram den rätt usla rätten. Dyrare husmanskostrestauanger som KB kan vara prisvärda, men svårt att förutse.

Köper aldrig färdiga Dafgårdslådor och liknande, har ätit en eller två gånger och det var hemsk kvalitet. Bättre att köpa smörgåsar.
Citera
2025-03-07, 15:00
Medlem
Katarina1991s avatar
Detsamma. Äter bara hemmagjord mat för att den är godare och säkrare
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag föredrar att laga mat själv i de flesta fallen. Tre anledningar; det blir oftast godare (alltid godare än färdigmat och ofta godare än vanlig restaurangmat) och att det är nyttigare. När man lagar hemma kan man välja ingredienser och försöka undvika olika former av processerad mat, underliga tillsatser m.m. som knappt går att komm aifrån om man köper färdigmat. Jämfört med restaurang kan man kontrollera halten socker, salt och grädde. Dessutom är det ekonomiskt mer fördelaktigt att laga maten själv.

Jag ser, i de flesta situationer, bara fördelar med att laga sin egen mat.
Citera
2025-03-07, 15:01
Medlem
zombie-nations avatar
När mina kompisar lagar mat åt mig, det fanns inget alternativ för det.

Utemat är svindyr och där jag bor finns kanske 4 ställen som är värda att köpa från, man tröttnar.

Även när jag har lust att laga egen mat är jag dålig på att variera, det blir gott men en smak av samma.
Citera
2025-03-07, 15:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarina1991
I en forumsdel som matlagning och metoder så föredras det laga maten själv, då det är vad denna del handlar om.

Själv lagar jag den mesta maten, men köper även färdigmat, helfabrikat är rätt sällan.
Det är väl typ big classic pizza som jag pimpar upp, eller som komiskt nog idag jag köpt en sån där sötsur bruk med diverse grönt och som man bara tillsätter i kycklingen.
Men såklart även den pimpas upp, i detta fallet med vitlök och chiliflakes, och varför gör jag ingen egen, jo, det är för jag vill det ska gå med blixtens hastighet idag, då jag inte känner för matlagning idag.

Annars är ju det så att göra maten själv som blir den som bäst(även om sällsynta misstag sker och det inte blir så gott.)
Citera
2025-03-07, 15:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Allra bäst är att lyxa till med riktigt bra råvaror man tillreder hemma. Gissar att 90 procent av restauranggäster drivs av lättja snarare än upplevelse, eller bara trängt läge. Sällan det ger nåt att gå ut. Är allting perfekt så är det andra gäster som är enerverande ha i örat. Sen utgör förväntningarna på dricks en obekvämlighetsfaktor. Först kostar en huvudrätt typ 450 spänn för nåt man kunde gjort bättre själv, och sen förväntas man strö pengar därtill. Ju sämre, desto mer garanterat kommer "Knappa in totalsumman!" (medan de där riktigt mysiga restaurangerna glömmer ge möjlighet till dricks, lite rart).
Citera
2025-03-07, 15:22
Medlem
Sommarvikingens avatar
Inget av det. Jag föredrar att äta rått. Kött, organ, fisk, skaldjur, ägg, mjölk, fett etc. Då behöver man inte tillaga något eller knappt förbereda. Det finns bara där i sin naturliga form. Bara att äta. Det är dessutom godare alla gånger.
Citera
2025-03-07, 15:28
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Inget av det. Jag föredrar att äta rått. Kött, organ, fisk, skaldjur, ägg, mjölk, fett etc. Då behöver man inte tillaga något eller knappt förbereda. Det finns bara där i sin naturliga form. Bara att äta. Det är dessutom godare alla gånger.

Är du som de där personerna på TLC som bara har rått kött i kylen och tuggar i dig eller vadå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in